PECULIARITIES OF SCHOOL EDUCATION PERFORMING IN THE RURAL AREAS OF UKRAINE IN 1953–1964
DOI:
https://doi.org/10.24919/2312-2595.3/45.203949Ключові слова:
українське село, реформа освіти, навчальний процес, школа, виробниче навчанняАнотація
Анотація. Мета дослідження полягає у тому, щоб на основі аналізу, залученого до статті матеріалу, оперуючи новітніми принципами і методами науково-історичного пізнання, дослідити розвиток середньої шкільної освіти у сільській місцевості України у 1953–1964 рр. Методологія дослідження спирається на принципи історизму, науковості, верифікації, авторської об’єктивності, на використання історико-статистичного, інституційного, системного та проблемно-хронологічного методу, а також методів порівняльного судження і узагальнювального умовиводу. Наукова новизна. Простежено динаміку розвитку середньої освіти в 1953‒1964 рр. у сільській місцевості. Зроблено детальний аналіз та поглиблено знання про наявні на той час форми навчання селян. Проаналізовано позитивні сторони і недоліки освітніх трансформацій 1953–1964 рр. До позитиву зараховуємо подолання малоосвіченості селян, негативний бік – нестача кваліфікованих кадрів, зменшення годин, відведених на гуманітарну складову, переобтяження учнів більшості сільських шкіл працею у процесі виробничого навчання та відірваність цієї праці від виховних завдань школи, перетворення шкільних закладів на могутніх координаторів ідеологічної роботи. Висновки. Отже, у період з 1953 до 1964 р. пройшов складний процес перебудови середньої школи. Із 1958 р. замість семирічного навчання вводилось обов’язкове восьмирічне, а повну середню освіту можна було здобути у три етапи: отримавши повну середню освіту, продовжуючи навчання у школі сільської чи робітничої молоді або у трудовій політехнічній школі із виробничим навчанням. Обов’язковим у старших класах стало і виробниче навчання, яке існувало у сільській місцевості у формі учнівських виробничих бригад. Завдяки йому сільські старшокласники отримали можливість здобути перші професійні навики. Таким чином, розвиток шкільної освіти у сільській місцевості допоміг розвʼязати одне із основних завдань – подолати малоосвіченість сільського населення та надав сільським мешканцям можливість продовжити освіту в технікумах й сільськогосподарських ВНЗ.
Посилання
Alterovich, O.N. (1969). Kulturnoe stroitelstvo – delo millionov [Cultural construction is a business for millions]. Moskva: Mysl [in Russian].
Bereznyak, Ye.S. (1964). Puti razvitiya vseobshchego obrazovaniya na Ukraine [Ways of development of universal education in Ukraine]. Kiev: Radyanskaya shkola [in Russian].
Bondar, A.D. (1968). Rozvytok suspilnoho vykhovannia v Ukrainskii RSR 1917–1967 rr. [Nonparental care development in the Ukrainian SSR in 1917–1967]. Kyiv: Vydavnytstvo Kyivskoho universytetu [in Ukrainian].
DAKO ‒ Derzhavnyi arkhiv Kirovohradskoi oblasti [State Archives of Kirovograd region] [in Ukrainian].
Fedorenko, Ya.A. (2008). Rozvytok i osnovni problemy osvity u silskii mistsevosti v period Khrushchovskoi «Vidlyhy» (1953–1964 rr.) [Development and main problems of education in the rural areas during Khrushchev’s Thaw period]. Ukrainskyi selianyn ‒ Ukrainian peasant, 11, 186–188 [in Ukrainian].
Іstorіia selianstva Ukrainskoi RSR [The history of the rural people of the Ukrainian SSR]. (1967). (Vol. 2). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Kahanov, Yu.O. (2018). «Dіty – maibutnі budіvnychі komunіzmu»: іdeolohіchna kazuistyka shkіlnoi osvіty v Ukrainі (1950-tі – 1991 rr.) [Children are the future builders of communism: Ideological of schooling in Ukraine (1950s – 1991)]. Hranі ‒ Faces, 21 (1), 63‒77 [in Ukrainian].
Kolosova, K.A. (1960). Shkoly Ukrainy na novomu etapi [Schools of Ukraine at the new stage]. Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].
Kulturnoe stroitelstvo v SSSR: statisticheskiy sbornik [Cultural construction in the USSR]. (1956). Moscow: Gosstatizdat [in Russian].
Kushnir, V. (2014). Vprovadzhennia politekhnichnoho navchannia u zahalnoosvitnii shkoli u 1952–1958 rokakh [The implementation of polytechnic education in general academic schools in 1952–1958]. Istoryko-pedahohichnyi almanakh ‒ Historical and pedagogical almanac, 2, 68‒72 [in Ukrainian].
TsDAHO Ukrainy ‒ Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv hromadskykh obiednan Ukrainy, m. Kyiv [Central State Archives of Public Association of Ukraine, Kyiv] [in Ukrainian].
TsDAVO Ukrainy ‒ Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv vyshchykh orhaniv vlady ta upravlinnia Ukrainy, m. Kyiv [Central State Archives of the Highest Authorities and Administration of Ukraine, Kyiv] [in Ukrainian].
Tymchuk, K.M. (2011). Retrospektyvnyi analiz normatyvno-pravovykh dokumentiv, shcho vplynuly na rozvytok i stanovlennia suchasnoi systemy osvity ta protses pidruchnykotvorennia v Ukraini [Retrospective analysis of legal documents that influenced the development and formation of the modern educational system and the process of textbook creation in Ukraine]. Teoretychni pytannia kultury, osvity ta vykhovannia ‒ Theoretical issues of culture, education and upbringing, 43, 65‒70 [in Ukrainian].
Zakon Pro zmitsnennia zviazku shkoly z zhyttiam i pro dalshyi rozvytok systemy narodnoi osvity v SRSR [The Law on Strengthening of the Relationship of School and Life and the Further Development of the National Education System in the USSR]. (1959). (pp. 8‒9). Kyiv: Derzhpolitvydav URSR [in Ukrainian].
Zavadska, O.Ya. (1964). Shkoly Ukrainy v period perebudovy systemy narodnoi osvity [School Ukraine during the restructuring of the People’s Information System]. Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Проблеми гуманітарних наук: збірник наукових праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія Історія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.