ВПЛИВ ГЛОБАЛІЗАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ НА УКРАЇНСЬКИЙ АРТ-РИНОК У ПЕРШІЙ ЧВЕРТІ XXI СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/3083-6158.17/59.22

Ключові слова:

арт-ринок, колекціонування, глобалізація, діджиталізація, мистецькі комунікації, культурні трансформації, українське мистецтво, арт-інвестування, мистецькі інституції, творча економіка.

Анотація

Анотація. Мета дослідження полягає у комплексному аналізі трансформаційних процесів українського арт-ринку в умовах глобалізації, визначенні ключових тенденцій еволюції приватного колекціонування та інституційних змін у мистецькому просторі України кінця ХХ – початку ХХІ століття. Методологія дослідження ґрунтується на комплексному аналізі еволюції українського арт-ринку, систематизації трансформаційних процесів та виявленні глибинних соціокультурних механізмів адаптації вітчизняного мистецтва до глобальних викликів. Наукова новизна. Виявлено принципово нові парадигми функціонування українського арт-ринку. Встановлено, що глобалізаційні процеси спричинили радикальну трансформацію колекційних стратегій, зміну соціально-демографічного профілю колекціонерів та формування принципово нових комунікативних моделей у мистецькому просторі. Доведено, що діджиталізація мистецьких практик стала потужним каталізатором інституційних змін, створивши нові механізми репрезентації, монетизації та міжнародної комунікації для українських художників. Підкреслено, що український арт-ринок зазнав радикальних змін під впливом діджиталізації та глобальних комунікативних трендів. Зокрема, виявлено, що сучасні українські колекціонери активно використовують онлайн-платформи для придбання мистецьких творів, а художники розвивають власні цифрові стратегії презентації та просування. Висновки. Глобалізаційні процеси кінця ХХ – початку ХХІ століття спричинили радикальну трансформацію українського мистецького простору. Діджиталізація відкрила нові можливості для митців, зруйнувавши географічні та інституційні бар’єри, а участь українських галерей у міжнародних арт-ярмарках стала системною практикою. Дослідження засвідчило формування нового типу арт-комунікації, де соціальні мережі, NFT-платформи та віртуальні галереї стають ключовими інструментами взаємодії між художниками, колекціонерами та глядачами, що принципово змінює традиційні механізми сприйняття та оцінки мистецтва. Міжнародна підтримка українського мистецтва значно збільшилась, що сприяло його активній присутності у провідних світових інституціях. Зростання інтересу міжнародних колекціонерів, розвиток NFT-платформ і цифрових аукціонів підтверджують позитивну динаміку українського арт-ринку. Таким чином, глобалізація відкриває для українського мистецтва унікальні можливості інтеграції у світовий контекст.

Посилання

Бурнашов, І. Ю. (2013). Сучасне образотворче мистецтво та арт-ринок в Україні (оглядова довідка за матеріалами преси та неопублікованими матеріалами 2012–2013 рр.). Інформаційний центр з питань культури та мистецтва. ДЗК. Вип. 3/5.

Кривушенко, Б. О. (2018). Сучасний український арт-ринок живопису: специфіка, структура тематичного наповнення. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. Вип. 40. 319–326.

Міронова, Т. (2022). Функціонери сучасного українського арт-ринку: діяльність приватного арт-сегмента. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Вип. 43. 116–121.

Момот, Т., Момот, Д. (2018). Інфраструктура ринку арт-індустрії: аналіз сучасної структури та функцій. Сучасний стан наукових досліджень та технологій в промисловості. № 2 (4). 34–44.

Павліченко, Н. В. (2015). Сучасний український арт-ринок: проблеми і рішення. Магістеріум. Культурологія. Вип. 59. 57–61.

Петрашик, В. (2015). Колекціонування в Україні: Короткий історичний екскурс. Вісник Закарпатського художнього інституту «Ерделівські читання». Ужгород, Вип. 6. 70–74.

Хіночек, В. (2021). Сучасний арт-ринок: світовий і український досвід. Актуальні проблеми економіки, підприємництва та управління на сучасному етапі: матеріали доп. VI наук.-практ. конф. студ. та молод. вчених з міжнар. участю (Тернопіль, 28 жовт. 2021 р.) / редкол.: Л. Р. Галько, В. Т. Дудар, С. П. Крамарчук та ін.; відп. за вип. В. М. Островерхов. Тернопіль: ЗУНУ. 247–249.

Шпитковська, Н. Д. (2021). Мистецьке колекціонування як історико-культурне явище XVII–XХI століття: дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 034 – культурологія. Київ. 314 c. Рукопис.

Шпитковська, Н. Д. (2018). Роль колекціонерів: від збереження та вивчення предметів колекціонування до їх популяризації шляхом публічного експонування та створення музейних інституцій. Художня культура. Актуальні проблеми. № 14. 79–88.

The 2021 NFT Market Report. URL: https://go.chainalysis.com/rs/503-FAP-074/images/Chainalysis%20NFT%20Market%20Report.pdf (дата звернення: 23.01.2025).

Hiscox Online Art Trade Report. 2023. URL: https://www.hiscox.co.uk/sites/default/files/documents/2023-04/Hiscox%20online%20art%20trade%20report%202023.pdf (дата звернення: 23.01.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-15