КАЗИМИР ТВАРДОВСЬКИЙ У ПОЛЬСЬКИХ ТА УКРАЇНСЬКИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/3083-6158.17/59.20

Ключові слова:

Казимир Твардовський, Львівсько-Варшавська школа, Львівський університет, феноменологія, філософія освіти, психологія, інтроспекція.

Анотація

Анотація. Мета дослідження – окреслити основні напрями досліджень, пов’язаних з науковим доробком К. Твардовського та його впливом на розвиток різних галузей науки. Методологія дослідження. Спирається на системний аналіз; використано історико-філософський метод для встановлення місця концепцій К. Твардовського у розвитку європейської філософської традиції; для встановлення зв’язків між методологічними концепціями та сучасними науковими дослідженнями у сфері логіки, феноменології, когнітивних наук і педагогіки застосовано порівняльний аналіз. Наукова новизна – систематизація та узагальнення новітніх досліджень наукових статей щодо праць К. Твардовського. Визначення досі актуальних аспектів теорії у сфері логіки, педагогіки, філософії мови та когнітивних наук. Здійснено аналіз внеску К. Твардовського у теорію та практику, зокрема у дисциплінах логіки, методології викладання, впливу на феноменологічну філософію, трансформації методу інтроспекції Ф. Брентано, переходу від концепції психологізму до антипсихологізму; виявлено вплив педагогічних інновацій К. Твардовського на європейську та українську освітню систему. Висновки. К. Твардовський залишається важливим джерелом для сучасних досліджень одразу у кількох сферах завдяки різнобічності його наукових інтересів. Серед головних галузей науки, в яких проводяться дослідження, можна виділити логіку, аналітичну філософію, когнітивні науки і педагогіку. Для подальшого вивчення та дослідження у теорії судження та свідомості концепція дій та продуктів К. Твардовського залишається методологічною основою. Ширше вивчення його праць, їх детальний аналіз, висвітлення його ролі в історії польської та української філософії, його переосмислення психологізму та інтроспективного методу не втрачають своєї актуальності завдяки значущості фігури К. Твардовського в історії. Подальші розвідки його ідей потребують комплексного підходу з урахуванням множинних інтересів науковця та їх взаємодії у площині не лише теорії, але й практики.

Посилання

Воленський, Я. (2021). Роман Інгарден і Львівсько-Варшавська школа. Філософія Романа Інгардена і сучасність: колективна монографія. Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія».

Домбровський, Б. (2004). До питання про класифікацію знаків. Вісник Національного університету «Львівська політехніка», 498, 17–21.

Качмар, В. (2021). Львівський університет у 1784–1918 роках: організаційні, освітньо-наукові та національні трансформації: монографія. LNU imeni Ivana Franka.

Леськів, М. (2022). Європейський філософський спадок в українській гуманітаристиці. Адреса оргкомітету, 156.

Brożek, A. (2014). The Significance of Kazimierz Twardowski in Philosophy and Culture. Pro-Fil, 15 (1), 32. https://doi.org/10.5817/pf15-1-719.

Grądzka, E. (2021). Kazimierz Twardowski’s philosophy of education –attempting a reconstruction. Logos i Ethos, 55 (2), 7. https://doi.org/10.15633/lie.3806.

Jarosiewicz, H., & Stompór-Świderska, J. (2024). Religiousness in the Light of Kazimierz Twardowski’s Concept of Actions and Products. Religions, 15 (2), 186. https://doi.org/10.3390/rel15020186.

Karivets, I. (2019). F. Brentano and K. Twardowski: Some Traces of Their Influence on the Contemporary Ukrainian Scholars. Problemos, 96, 96–106. https://doi.org/10.15388/problemos.96.8.

Kreutz, M. (1962). Metody współczesnej psychologii. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Nowicki, K. (2024). The Nature of the Anti-Psychologistic Turn in Kazimierz Twardowski’s Philosophy. Studia Humana, 13 (2), 23–40. https://doi.org/10.2478/sh-2024-0009.

Płotka, W. (2019). From psychology to phenomenology (and back again): A controversy over the method in the school of Twardowski. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 19 (1), 141–167. https://doi.org/10.1007/s11097-019-09620-x.

Rechlewicz, W. (2022). The Cognitive Value of Introspection according to Kazimierz Twardowski. Filozofia nauki, 30 (2), 47–64. https://doi.org/10.14394/filnau.2022.0017.

Twardowski, K. (1999). Contemporary philosophy on the immortality of the soul (Originally published in 1895). On prejudices, judgements, and other topics in philosophy. Rodopi/Brill, 187–196.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-15