КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПОГЛЯДИ УКРАЇНСЬКИХ ТА ПОЛЬСЬКИХ ІСТОРИКІВ МІЖВОЄННОГО ПЕРІОДУ НА УНІЙНУ ЦЕРКВУ

Автор(и)

  • Світлана БІЛА Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0000-0001-9506-2789
  • Галина ГРИЦЕНКО Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0000-0002-7047-5664

DOI:

https://doi.org/10.24919/3083-6158.17/59.11

Ключові слова:

унійна церква, польська та українська історіографія, унієнавство, Річ Посполита.

Анотація

Анотація. Мета дослідження – аналіз концептуальних поглядів української та польської історіографії на історичну необхідність, покликання, особливості становлення унійної церкви. Методологія дослідження ґрунтується на методах історичного аналізу та порівняння. Наукова новизна полягає в тому, що вперше проаналізовано концепції українських та польських істориків щодо значення унійної церкви для України та європейського регіону. Висновки. Отже, концептуальні погляди українського унізнавства міжвоєнного періоду зумовлювалися потребою віднайдення греко-католицькій церкві чільного та рівноправного місця в конфесійно-політичному українському та європейському просторі. Українською історіографією міжвоєнного періоду заманіфестовані концепції, що унійна церква сприяла збереженню української національно-культурної та релігійно-церковної ідентичності і слугувала надійним помостом між православним Сходом і католицьким Заходом. Українська греко-католицька церква як вагомий націєтворчий чинник стала вагомою перешкодою для реалізації політичних планів московії –інкорпорації українських територій та знищення української самобутності та ідентичності. Становлення унійної церкви науковці представляли як тривалий релігійно-культурний процес, тісно пов’язаний з особливостями християнізації українських територій та геополітичного розташування країни. Дослідники відстоювали концепції рівноправності західних та візантійських впливів та незалежний, унійний характер української церкви від самих початків запровадження християнства в Русі-Україні. Саме історичні обставини, на погляд українських науковців, зумовили поступове перетворення унійної церкви із засобу окатоличення та полонізації українського етносу в інституцію національного відродження, церковна ієрархія протягом століть намагалася стійко зберігати східну обрядовість і таким чином зберігала національну самобутність. Поступово унійна церква глибоко пустила коріння в український соціум і стала церквою національною. Концептуальні погляди польських учених на історію унійної церкви зумовлювалися тогочасними неоднозначними міжконфесійними відносинами у відновленій державі та загостренням тогочасних польсько-українських конфліктів. Науковці намагались розглянути доцільність та історію унійної церкви з огляду на етнополітичні інтереси давньої Речі Посполитої та детально аналізуючи тогочасні міжнародні обставини, особливо з агресивною інтервенційною політикою московії. Частина дослідників вважала, що унійна церква запроваджувалася за ініціативою Ватикану без чіткої державної необхідності. Вони оцінювали унійну конфесію як невдалий спосіб синтезу Заходу і Сходу у церкві та вагомою перешкодою проникнення римо-католицизму аж до Уралу. На їхнє переконання, утвердження унійної церкви в Речі Посполитій зумовило зближення польського соціуму зі Сходом, що відривало державу від західної цивілізації. Греко-католицька церква, на думку науковців, сформувала суттєві відмінності у культурних, національних, громадських відносинах між поляками та українцями і саме ці відмінності перешкоджали мирному співіснуванню обидвох народів. Інша частина дослідників акцентувала на тому, що становлення унійної церкви було історичною необхідністю, оскільки для інтересів Польщі шкідливою була залежність української церкви від Царгородського і Московського патріархату. Після укладення Вічного миру 1686 р. унійна церква стала єдиним способом сепарації української церкви від росії та зближувала український народ з польською спільнотою.

Посилання

Андрусяк, М. (1932). Замітки до письменницької спадщини крилошанина І. Могильницького. Записки ЧСВВ. Жовква. Т. 4. Вип. 1/2, 325–326.

Возняк, М. (1994). Історія української літератури: У двох книгах. 2-е вид. Кн. 2. Львів: Світ.

Біла, С. (2005). Унійні процеси в західних єпархіях Київської митрополії у дослідженнях українських істориків Галичини міжвоєнного періоду. Проблеми гуманітарних наук: Наукові записки Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Випуск шістнадцятий. Історія, 54–63.

Біла, С. (2008). Унійні процеси в західних єпархіях Київської митрополії у дослідженнях польських істориків міжвоєнного періоду. Дрогобицький краєзнавчий збірник. Вип. ХІ–ХІІ, 181–188.

Біла, С. (2019). Етнополітичні інтереси Речі Посполитої та поширення унії у західних єпархіях Київської митрополії у польській історіографії міжвоєнного періоду. Дрогобицький краєзнавчий збірник. Випуск ХХІ, 310–316.

Васьків, А., & Соловій, Р. (2000). Український греко-католицизм та кальвінізм: фактор обрядовості у збереженні національної ідентичності галицьких українців (20–30-і рр. ХХ ст.). Історія релігій в Україні. Праці Х міжнародної наукової конференції. Книга 1. Львів, Логос, 78.

Дорошенко, Д. (1940). Православна Церква в минулому й сучасному житті українського народу. Берлін: вид-во «Нація в поході», XVI.

Коструба, Т. (1937). Наші мученики за унію. Станиславів: Бібл. т-ва «Скала». Ч. 11.

Коструба, Т. (1961). Як Москва нищила Українську Церкву. 2-ге вид. Торонто: Добра книжка.

Кучабський, В. (1938). Унійний з’їзд у Львові. Праці БНТ. Т. ХІ–ХІ. Львів, 243.

Ленцик, В. (1987). Проф. д-р Микола Чубатий як історик Церкви. Збірник на пошану Миколи Чубатого «У пошуках історичної правди». ЗНТШ. Т. 205. Ч. 2, 123–150.

Ленцик, В. (1993). Проф. д-р Іван Крип’якевич як професор Богословської Академії у Львові (спомини про знаменитого професора). Український історик. № 1–4, 172.

Липинський, В. (1933). Релігія і Церква в історії України. Львів: Дружина. ВР ЛННБ ім. В. Стефаника – Відділ рукописів, Львівська національна наукова бібліотека України імені Василя Стефаника.

Папежинська-Турек, М. (2001). Візантизм чи латинство? Дискусії в українській пресі Галичини міжвоєнного періоду про культурні цінності. Ковчег: Наук. зб. з церковної історії. Ч. 3, 403–414.

Потульницький, В. (2002). Україна і всесвітня історія: історіософія світової та української історії XVII–XX століть. Київ: Либідь.

Сліпий, Й. (1938). Погляд на з’єдинені та нез’єдинені Церкви Сходу. о. В. Кучабський. Унійний з’їзд у Львові. Праці богословського наукового товариства у Львові виходять під проводом о. проф. др. Й. Сліпого. Т. ХІ–ХІІ, 45–78.

Скочиляс, І. (2011). Культурна і релігійна традиція Галицької (Львівської) єпархії в дослідженнях доби конфесійного й національного служіння (до 1939 року). Дрогобицький краєзнавчий збірник. Випуск ХІV–ХV, 348.

Стемпень, С. (2003). Між окциденталізацією та візантинізацією: проблема обрядової ідентичности Греко-Католицької Церкви в Речі Посполитій міжвоєнного періоду. Ковчег: Наук. зб. з церковної історії. Ч. 4, 86–99.

Тиміш, Л. (2001). Історико-церковні дослідження міжвоєнного Львова у журналі «Записки Чину св. Василія Великого». Проблеми гуманітарних наук: Наукові записки ДДПУ. Вип. Восьмий, 166–175.

Тиміш, Л. (2000). Микола Андрусяк: матеріали до біографії. Дрогобицький краєзнавчий збірник. Вип. IV, 462–478.

Тиміш, Л. (2003). Українська греко-католицька історіографія міжвоєнного Львова: організація, інституційний розвиток, напрямки досліджень: автореф. дис. … канд. істор. наук: 07.00.06. Інститут української археографії та джерелознавства ім. М. Грушевського НАН України.

Тиміш, Л. (2000). Церковно-історичні дослідження у Львові у міжвоєнний період. Історія релігій в Україні: Праці Х Міжнародної наукової конференції (Львів, 16–19 травня 2000 року). Львів: Логос. Кн. І, 375–378.

Тиміш, Л. (2001). Наукові семінари Миколи Чубатого в Греко-католицькій Богословській Академії (до питання про розвиток церковно-історичних досліджень у міжвоєнному Львові). Вісник Київського національного університету. Історія. Вип. 58, 66–70.

Тиміш, Л. (2013). Концепції церковної унії у працях істориків міжвоєнного Львова. Історія релігій в Україні. Вип. 10, 448–457.

Тиміш, Л. (2013). Дослідження місії християнства та української церкви у міжвоєнному Львові. Проблеми гуманітарних наук. Історія. Вип. 32, 69–80.

Томашівський, С. (1932). Вступ до Історії Церкви на Україні. ЗЧСВВ. Жовква. Т. IV. Вип. 1–2, 1–160.

Томашівський, С. (1929). Церковна унія і українська національна ідея. Нова зоря. Львів, Ч. 65, 2–3; Ч. 66, 2–3; Ч. 69. 2–3.

Турій, О. (2003). Греко-католицька церква та українська національна ідентичність у Галичині. Ковчег: Наук. зб. з церковної історії. Ч. 4, 67–85.

ЦДІАУЛ – Центральний державний історичний архів України, м. Львів.

Чубатий, М. (1934). Суспільно-національна роля унії в житті українського народу. Львів: Мета.

Чубатий, М. (1938). Тристаліття церковної унії на Україні. Кучабський В. Унійний з’їзд у Львові. Праці Богословського Наукового Товариства у Львові. Т. ХІ–ХІІ. Львів, 98–112.

Яковенко, Н. (2002). Україна між Сходом і Заходом: проекція однієї ідеї. Паралельний світ. Дослідження з історії уявлень та ідей в Україні XVI–XVII ст. Київ: Критика.

Andrusiak, M. (1934). Józef Szumlański, pierwszy biskup unicki Lwowski (1667–1708). Zarys biograficzny. Lwуw: Towarzystwo Naukowe.

Halecki, O. (1936). Dzieje unii kościelnej w Wielkim Księstwie Litewskim (do 1596). Pamiętnik VI Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich w Wilnie 17–20 września 1935 r. Lwуw, 82–136.

Koneczny, F. (1921). Polskie Logos a Etnos. Roztrząsanie o znaczeniu i celu Polski. Poznań, T. 2.

Lewicki, K. (1934). Sprawa unji Kościoła Wschodniego z Rzymskim w polityce dawnej Rzeczypospolitej. Sprawy narodnowosciowe. № 5. Rok VII, 491–508; № 6, 650–671.

Konopczyńcki, W. (1936). Dzieje Polski nowożytnej. T. I. 1506–1648. Warszawa, XII.

Kossowski, A. (1939). Blaski i cienie unii kościelnej w Polsce w XVII – XVIII w. w świetle źródel archiwalnych.

Księga pamiątkowa ku czci J.E. x. Biskupa Mariana Fulmana. Lublin: druk. narodowa, Cz. III. Wydział nauk humanistycznych, 62–132.

Kossowski, A. (1939). Blaski i cienie unii kościelnej w Polsce w XVII – XVIII w. w świetle źródel archiwalnych.

Księga pamiątkowa ku czci J.E. x. Biskupa Mariana Fulmana. Lublin: druk. narodowa, Cz.III. Wydział nauk humanistycznych, 62–132.

Papierzyńska-Turek, M. (1992). Prawosławie i grekokatolicyzm w polskiej historiografii i publicystyce historycznej. Spotkania polsko-ukraińskie, Lublin, 45–57.

Chynchewska-Hennel, T. (1994). Spory wokуl unii brzeskiej (koniec XVI– XVII w.). Warszawskie Ukrainoznawcze Zapiski, Т. 2, 28–35.

Chynczewska-Hennel, T. (1996). Unia brzeska XVII stulecia. w polskiej historiografii. Białoruskie Zeszyty Historyczne, 2, 31–40.

Tomkiewicz, W. (1933). Cerkiw dyzunicka w dawnej Rzeczypospolitej Polskiej. Przegląd Powszechny. Krakуw, Т. 201, 212–215.

Woliński, J. (1936). Polska i Kościół prawosławny. Zarys historyczny. Lwów: wyd. Zakładu Narod. im. Ossolińskich.

Starzewskі, E. (1929). Widma przeszłosci: Szkice historyczne. Warszawa: Wyd. Towarzystwa Kresów Wschodnich.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-11