МИТЦІ-ПЕДАГОГИ: СОЛОМІЯ КРУШЕЛЬНИЦЬКА ТА МИРОСЛАВ СКОРИК: РОДОВА НАСТУПНІСТЬ ПОКОЛІНЬ
DOI:
https://doi.org/10.24919/3083-6158.17/59.6Ключові слова:
музика, Соломія Крушельницька, Мирослав Скорик, музична освіта та педагогіка, музичне виконавство, українське оперне мистецтво, українська оперна школа.Анотація
Анотація. Мета статті – систематизація та узагальнення інформації про педагогічну діяльність Соломії Крушельницької та Мирослава Скорика, зокрема виявлення спільних та відмінних рис їхньої педагогічної діяльності. Методологія дослідження полягає в аналізі та синтезі матеріалів, які містять інформацію про методи та засади викладацької майстерності обох митців. Новизна дослідження передбачає аналіз та оцінку актуальності педагогічних підходів Соломії Крушельницької та Мирослава Скорика. Висновки. Аналіз основних віх біографії, зокрема педагогічної діяльності Соломії Крушельницької та Мирослава Скорика, засвідчує, що оперна співачка вбачала у своїх студентах продовження себе та свого таланту, тому, не маючи можливості виступати за кордоном, вона відповідально ставилась до процесу викладання. Соломія Крушельницька не залишила після себе теоретичних настанов, підручників, посібників, тому важливими матеріалами для дослідження її діяльності є спогади студентів. Мирослав Скорик, незважаючи на свою зайнятість, намагався сповна приділити належну увагу створенню та формуванню власного індивідуального підходу до кожного студента. Він не лише передав власний досвід учням, але й відкрив у них унікальність. Багато його порад зафіксовані в інтерв’ю, відгуках та спогадах вихованців композитора. Також у результаті дослідження виявлено, що педагогічна діяльність Соломії Крушельницької та Мирослава Скорика мала як спільні, так і відмінні риси, але, незважаючи на розбіжності, обидва митці надавали великого значення розвитку індивідуальності учня, формуванню його творчого потенціалу та відіграли важливу роль у створенні нової генерації українських митців у музичній галузі. Педагогічна діяльність аналізованих постатей потребує подальшого вивчення та адаптації для сучасних здобувачів музичної освіти.
Посилання
хвилин у різних вимірах: Соломія Крушельницька (2002). Радіо Свобода. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/894590.html
Берегова, О. (2010). Українська опера початку третього тисячоліття як дзеркало сучасної музичної комунікації. Науковий вісник НМАУ імені П.І. Чайковського. Київ: НМАУ. Вип. 81. С. 190–205.
Бондаренко, А. (2024). Мирослав Скорик – творець епохи. URL: https://uain.press/blogs/miroslavskorik-tvorets-epohi-1253509
Галась, С. (2022). «Я з тобою»: спогади про видатного українського композитора Мирослава Скорика. URL: https://suspilne.media/culture/47599-a-z-tobou-spogadi-pro-vidatnogo-ukrainskogokompozitora-miroslava-skorika.
Гапонова, Г. (2022). Музично-педагогічна діяльність Соломії Крушельницької [тези доповідей]. Матеріали науково-практичної інтернет-конференції «Соломія Крушельницька – королева світової оперної сцени (до 150-річчя з дня народження)». Київ: КНУКіМ. С. 42–46.
Запотічна-Ванчосович, І. (2013) Мирослав Скорик: «Працюю, як заведений» [інтерв’ю]. URL:
Кияновська, Л. (2013). Мирослав Скорик: людина і митець. URL: http://www.m-r.co.ua/mr/mr.nsf/0/5352A53CA92339D5C2257BE 700360564
Колесcа, Ф. (1907). До питання про український музичний стиль. Львів. 34 с.
Коляда, І. (2019). Виконавча майстерність Соломії Крушельницької в операх «Гафиня» та «Галька» Станіслава Монюшка в оцінках польської критики (матеріалах періодики). Zeszyt Naukowy Prac Ukrainoznawczych. С. 143–155.
Коляда, І. (2020). Соломія Крушельницька. Харків: Фоліо. 121 с.
Крамар, Р. (2006). Ідеальна Графиня з-під прапора слабших. Український журнал: Інформаційний культурно-політичний місячник для українців у Чехії, Польщі та Словаччині. № 2. С. 13–15.
Крамар, Р. (2015). Ціна тріумфу: що змусило примадонну Соломію Крушельницьку покинути сцену Великого театру у Варшаві? Українознавчий альманах. Вип. 18. Київ: КНУ ім. Т. Шевченка. С. 236–240.
Лісна, С. (2016). Мирослав Скорик: мій абсолютний слух виявила Крушельницька. URL: https://tvoemisto.tv/exclusive/lyudy_tvogo_mista_myroslav_skoryk_miy_absolyutnyy_sluh_pershoyu_vyyavyla_babusya_solomiya_krushelnytska_79639.html
Мирослав Скорик. В гостях у Дмитра Гордона (2013). URL: https://www.youtube.com/watch?v=VIMpyy6QCfo&ab_channel=%D0%92%D0%B3%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%8F%D1%85%D1%83%D0%93%D0%BE%D1%80%D0%B4%D0%BE%D0%BD%D0%B0
Михайличенко, О. (2005). Музично-педагогічна діяльність українських композиторів і виконавців другої половини ХІХ – початку ХХ ст: історичні нариси. Суми: Видавничо-виробниче підприємство «Мрія-1». 102 с.
Мішеніна, В. (2021). «Добра імпровізація та, яка детально продумана…». Спогади про Мирослава Скорика. Музика. URL: https://mus.art.co.ua/dobra-improvizatsiia-ta-iaka-detalno-produmana-spohady-promyroslava-skoryka
Поворозник, К. (2004). Мирослав Скорик: «Крушельницька присвятила життя мистецтву» Ратуша. URL: https://portal.lviv.ua/uncategorized/2004/07/01/150231
Прота, Ю., Ярко, М. (2021). Феномен творчості Мирослава Скорика в контексті освітньо-професійних програм з музичного мистецтва. Молодь і ринок. № 9. С. 105–110. DOI: 10.24919/2308-4634.2021.243902.
Протас, М. (2004). Тенденції розвитку сучасної станкової скульптури (1970–1990 роки). Київ: АН України.
Соломiя Крушельницька. Спогади, матерiали, листування / упоряд. М. Головащенко. 1979. 447 с.
Соломія Крушельницька – співачка світової слави URL: https://nibu.kyiv.ua/exhibitions/594.
Сюта, Б. (2003). Мирослав Скорик: «Мені близька висока поезія, тому маю в доробку чимало творів на вірші Шевченка і Франка» URL: http://kmf.karabits.com/press/4/342.html
Терещук, Г. (2020). Композитор Мирослав Скорик. На його долю вплинула Соломія Крушельницька. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/30648882.html
Турчак Л. (2021). Соломія Крушельницька в українському та світовому музично-театральному мистецтві. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Вип. 38. DOI: https://doi.org/10.35619/ucpmk.v38i.464.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.