НАСЛІДКИ УНІЙНИХ ПРОЦЕСІВ У ПЕРЕМИШЛЬСЬКІЙ ТА ЛЬВІВСЬКІЙ ЄПАРХІЯХ У ТРАКТУВАННІ УКРАЇНСЬКИХ ІСТОРИКІВ ГАЛИЧИНИ КІНЦЯ ХІХ СТ.
DOI:
https://doi.org/10.24919/2312-2595.16/58.4Ключові слова:
унійні процеси, Перемишльська та Львівській єпархії, історіографія, унієзнавствоАнотація
Мета статті – проаналізувати внесок українських істориків Галичини кінця ХІХ ст. у дослідження наслідків унійних процесів у Перемишльській та Львівській єпархіях. Методологія дослідження ґрунтується на методах порівняльного аналізу та синтезу. Наукова новизна полягає в тому, що вперше зроблено спробу проаналізувати концептуальні здобутки напрацювань українських істориків Галичини кінця ХІХ століття в дослідженні проблеми наслідків унійних процесів у Перемишлській та Львіській єпархіях. Висновки. Українські історики Галичини кінця ХІХ ст. перебували під значним впливом консервативних концептів та ідей русофілів Ставропігійського Інституту і не виробили однозначного та виваженого погляду щодо оцінювання наслідків унійних процесів у регіоні. Разом із тим їхні погляди почасти відрізняються від основних концепцій про негативну роль унії для українського соціуму представників православної історіографії Наддніпрянщини ХІХ ст. Помітними є прагнення галицьких дослідників історії церкви до політичної незаангажованості та часткове симпатизування народовцям. До позитивних наслідків утвердження унії у Львівській та Перемишльській єпархіях у XVIII ст. науковці відносили часткове підвищення рівня матеріального забезпечення та культурно-освітнього рівня греко-католицького духовенства, отримання українськими міщанами права займати посади в місцевому самоврядуванні. Історики стверджували, що завдяки діяльності греко-католицьких священників покращився рівень духовності й у середовищі світської громадськості. Перехід Перемишльської та Львівської єпархій до унії відбувся до збереження української національної окремішності. В умовах полонізації регіону саме греко-католицька церква стала на чолі культурно-просвітницького та національного рухів української громадськості. Водночас дослідники акцентували, що нове унійне віросповідання не принесло бажаної повної рівності української церковної та світської громадськості з католиками і не позбавляло духовенство залежності від світських людей, свавілля окремих шляхтичів та орендарів маєтків. Більшість унійних умов галицької церковної ієрархії не були реалізовані. До негативних наслідків поширення унійної конфесії в краї науковці відносили доволі значні процеси окатоличення як українського духовенства, так і світських людей. Поза увагою дослідників залишився докладний аналіз політичних наслідків унії.
Посилання
Біла, С., & Гриценко, Г. (2022). Особливості розвитку українського та польського унієзнавства в другій половині ХІХ ст. Проблеми гуманітарних наук: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія Історія, 11/53, 28–43.
Борчук, С. (1999). Громадсько-культурна та наукова діяльність Ісидора Івановича Шараневича (1829–1901 рр.): дис. … канд. істор. наук: 07.00.01. Чернівці.
Гелей, С. (2001). Наукова і громадська діяльність Ісидора Шараневича. Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. Ювілейний збірник на пошану Феодосія Стеблія / НАН України, Інститут українознавства ім. І.Крип’якевича, Вип. 9, 320–331.
Грицак, Я.Й. (1991). І. Франко та М. Павлик про роль греко-католицького духовенства у суспільно-політичному житті Галичини. Секуляризація духовного життя на Україні в епоху гуманізму і Реформації. К.: Наукова думка, 245–263.
Дорожинский, Д. (1896). Начерк истории унии руской церкви з Римом. Львов: Комитет Ювилейний, IV+154 с.
Киричук, О. (2000). Історичні дослідження діячів Ставропігійського інституту у Львові (1864–1890 роки). Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність, Вип. 7. Збірник на пошану проф. Ю. Сливки, 141–149.
Киричук, О., & Орлевич, І. (2018). Львівський Ставропігійський інститут (1788–1914). Роль у суспільно-політичному, культурному та релігійному житті українців Галичини. Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України; Інститут релігієзнавства – філія Львівського музею історії релігії. Львів: Логос.
[Лежогубский, Т.] Т.Л. (1900). В двесталетну рочницю унии Львовской архидиецезии. Львов: Ставропигийский Институт.
Рудович, И. (1900). Уния в Львовской епархии. Львов: Б.и.
Рудович, І. (1901). Епископи Шептицькі. Богословський вісник, т. 2, ч. 1, 24–35; ч. 2, 102–134; ч. 3, 184–192; ч. 4, 238–248; ч. 5–6, 289–305.
Рудович, І. (1902). Епископи Шептицькі. Богословський вісник, т. 3, ч. 1, 26–59; ч. 3, 233–250; ч. 4, 338–347.
Рудович, І. (1903). Епископи Шептицькі. Богословський вісник, т. 4, ч. 1, 55–67.
Скочиляс, І. (2011). Культурна і релігійна традиція Галицької (Львівської) єпархії в дослідженнях доби конфесійного й національного служіння (до 1939 року). Дрогобицький краєзнавчий збірник, ХІV–ХІV, 346–348.
Тимошенко, Л. (2002). Берестейська унія в творчій спадщині Івана Франка (концепції вченого і спроби конкретно-історичного зрізу проблеми). Франкознавчі студії. Збірник наукових праць, 2, 69–83.
Тимошенко, Л. (1997). Чи був об’єктивним Іван Франко в оцінці Берестейської унії?. Дрогобицький краєзнавчий збірник, ІІ, 124–129.
Шараневич, И. (1897). З общественной истории Галицкой руси. Черты з истории церковных бенефиций и мирского духовенства в галицкой Руси. Львов: Типография Ставропигийского института, 392+12 с.
Целевич, Ю. (1887). История Скиту Манявского од его основания аж до замкнення (1611–1785) враз з зборником грамот, листов и деяких судовых документов, дотычных того монастиря. Львов: Б.и.
Франко, І. (1986). Иосиф Шумлянский последний православный епископ и его «Метрика». Зібр. творів: У 50-ти т. К.: Наукова думка, т. 46, кн. 2, 43–84.
Chynczewska-Hennel, T. (1994). Spory wokуl unii brzeskiej (koniec XVI–XVII w.). Warszawskie Ukrainoznawcze Zapiski, Т. 2, 28–35.
Chynczewska-Hennel, T. (1996). Unia brzeska XVII stulecia. w polskiej historiografii. Biaіoruskie Zeszyty Historyczne, 2, 31–40.
Mironowicz, A. (1988). Unia brzeska w њwietle historiografii. Uwagi o stanie badaс. Chrzeњcijanin w њwiecie, 8–9, 161–175.
Papierzyсska-Turek, M. (1992). Prawosіawie i grekokatolicyzm w polskiej historiografii i publicystyce historycznej. Spotkania polsko-ukraiсskie / Red. Z. Maсkowski, Lublin, 45–57.
Pelesz, J. (1880). Geschichte der Union der ruthenischen Kirche mit Rom von den дltesten Zeiten bis aut die Gegenwart. – Wien: W.Heinrich, B. 2. – 20+1095 p.
Szaraniewicz, I. (1879). Patryjarchat Wschodni wobec Koњcioіa ruskiego i Rzeczypospolitej polskiej z џrуdeі wspуіczesnych. Krakуw, 171 s.
Szaraniewiсz, I. (1899). Koњcielna Unja na Rusi i wpіyw jej na zmianк spoіecznego stanowiska њwieckiego duchowieсstwa ruskiego. Lwуw: Druk. Pillera i Sp., 31 s.
Szaraniewicz, I. (1875). Rzut oka na beneficja koњcioіa ruskiego za czasуw Rzeczypospolitej polskiej pod wzglкdem historji, a przedewszystkiem o stosunku њwieckiego duchowieсstwa ruskiego w Galicji do ziemi w tym okresie. Lwуw: Druk. Instytutu Stauropigiaсskiego, 64 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.