СВЯЩЕННИК ПІДПІЛЬНОЇ ГРЕКО-КАТОЛИЦЬКОЇ ЦЕРКВИ ЯРОСЛАВ СОВЯК: СПРОБА ВІДТВОРЕННЯ ПОВСЯКДЕННЯ ШЛЯХОМ КРИМІНАЛЬНОЇ СПРАВИ

Автор(и)

  • Олег ЄГРЕШІЙ

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-2595.12/54.283767

Ключові слова:

кримінальні справи, Ярослав Совяк, підпільні греко-католицькі священики, історичне джерело, історія повсякденності, радянські спецслужби.

Анотація

Анотація. У науковій статті автор намагається відтворити повсякденне життя священика підпільної Греко-католицької Церкви Ярослава Совяка шляхом кримінальної справи, заведеної на нього радянськими спец органами. Мета статті. З’ясувати особливості та ступінь інформативності зазначеної кримінальної справи на підпільного греко-католицького священика Ярослава Совяка як першоджерела до вивчення історії повсякденності. Методологія дослідження спирається на принципи історизму, науковості, авторської об’єктивності, застосування джерелознавчих методів, зокрема методу внутрішньої критики джерел. Наукова новизна. Ці історичні пам’ятки попри свої особливості (характерний суб’єктивізм, неточності, невисокий рівень репрезентативності, часом довільне трактування) містять значний ресурс фактологічних даних, доповнюють наявну джерельну базу з історії повсякденності. Висновки. Свідчення отця Я.Совяка в силу їхньої виразної «суб’єктивності» вартує доскіпливо зіставляти з іншими першоджерелами та окремими краєзнавчими розробками, зокрема спогадами про нього очевидців подій, періодичними та неперіодичними виданнями того часу. Між тим, вони містять факти які, на наш погляд, характерно свідчать про повсякденне життя не лише самого Я.Совяка, а й багатьох священнослужителів періоду катакомбної ГКЦ, проливають світло на їхні ідеологічні переконання, зацікавлення, комунікативне середовище, ментальність тощо. Матеріали слідства відбивають суб’єктивний характер цих допитів, тенденційність у доборі свідків, численні факти психологічного тиску як на духовних так і на світських осіб. Із іншого боку кримінальні справи добре ілюструють методи роботи радянських правоохоронних органів та спецслужб. У кримінальних справах, зокрема, зосереджується анкета арештанта, де вказується важлива у контексті історії повсякденності інформація. Цінні дані особистого характеру про о. Я. Совяка, особливі прикмети підсудного, а також деякі фотодокументи зустрічаються у словесному портреті. Кримінальна справа як джерело уміщує пізнавальні факти затримки священника, обставин його арешту, допити, експертизи його почерку, постанови про предявлення звинувачення, матеріали вироку тощо. Ці факти характеризують побутові умови, рівень забезпеченості отця, звички, рівень інтелекту, зосереджуються дані про освіту, предмети особистого вжитку.

 

Посилання

Aleksiyevetsʹ, M. (2005). Ukrayinsʹka istorychna biohrafistyka: nove bachennya. [Ukrainian historical biography: a new vision]. Naukovi zapysky Ternopilʹsʹkoho natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatyuka. Seriya: Istoriya – Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: History, 2, 4–6 [in Ukrainian]

Chornopysʹka, V. (2014). Relihiyna ta hromadsʹka diyalʹnistʹ blazhennoho prepodobnomuchenyka Klymentiya (Sheptytsʹkoho) (1869–1951 rr.). [Religious and social activity of the blessed reverend martyr Klymenty (Sheptytskyi) (1869–1951)]. Lʹviv: Halytsʹka vydavnycha spilka [in Ukrainian].

Galiv, M. «Vid Uniyi ne vidrechusya»: diyalʹnistʹ o.Ivana Kotiva v umovakh likvidatsiyi UK•HTS (1944–1946). [«I will not renounce the Union»: the activities of Father Ivan Kotiv in the conditions of the liquidation of the Ukrainian Orthodox Church (1944–1946) ]. Retrieved from : http://www.sde.org.ua/home/archive/item/2014-ivana-kotiva-v-umovakh-likvidaciji.html [in Ukrainian].

DAIFO – Derzhavnyy arkhiv u Ivano-Frankivsʹkiy oblasti [State Archives in Ivano-Frankivsk region]. [in Ukrainian].

Delyatynsʹkyy R., Yehreshiy O., & Solovka L. (2016). «Vid Holhofy cherez katakomby do Voskresinnya»: do 70-kh rokovyn Lʹvivsʹkoho psevdo-soboru 1946 r. [«From Golgotha through the Catacombs to the Resurrection»: to the 70th anniversary of the Lviv Pseudo-Cathedral in 1946]. Dobryy pastyr. Zbirnyk naukovykh pratsʹ. Bohoslov’ya – Good Shepherd. Collection of scientific works. Theology, 9, 32–78 [in Ukrainian].

Kolyastruk, O. (2019). Dekomunizatsiya ta problemy deradyanizatsiyi – z pozytsiy povsyakdennosti. [Decommunization and the problems of de-Sovietization – from the standpoint of everyday life]. Ukrayina XX stolittya: kulʹtura, ideolohiya, polityka – Ukraine of the XX century: culture, ideology, politics, 24, 523. Retrieved from http://resource.history.org.ua/publ/Uxxs_2019_24_42 [in Ukrainian].

Kolyastruk, O. (2008). Dokumenty osobovoho pokhodzhennya yak dzherela z istoriyi povsyakdennosti [Documents of personal origin as sources from the history of everyday life].Ukrayinsʹkyy istorychnyy zhurnal – Ukrainian Historical Journal, 2, 145 – 153 [in Ukrainian].

Kolyastruk, O. (2007). Predmet istoriyi povsyakdennosti: istoriohrafichnyy ohlyad yoho stanovlennya u zarubizhniy ta vitchyznyaniy istorychniy nautsi [The subject of everyday history: historiographical review of its formation in foreign and domestic historical science]. Ukrayinsʹkyy istorychnyy zhurnal – Ukrainian Historical Journal, 1, 174–184 [in Ukrainian]

Kolyastruk, O. (2008). Istoriya povsyakdennosti yak ob'yekt istorychnoho doslidzhennya; istoriohrafichnyy i metodolohichnyy aspekty [The history of everyday life as an object of historical research; historiographical and methodological aspects]. Kharkiv. Vyd-vo «Kursor» [in Ukrainian].

Lukashevych O. & Nahayko T. (Uporyadnyky). (2010). Istoriya povsyakdennosti: teoriya ta praktyka: materialy Vseukr. nauk, konf., Pereyaslav-Khmelʹnytsʹkyy, 14–15 trav. 2010 r. – History of everyday life: theory and practice: materials All-Ukrainian. Sciences, Conference, Pereyaslav-Khmelnytsky, May 14-15. 2010 Pereyaslav-Khmelʹnytsʹkyy, 246. Retrieved from http://resource.history.org.ua/item/0002281 [in Ukrainian].

Matkovsʹkyy, I. (2019). Kazymyr hraf Sheptytsʹkyy – otetsʹ Klymentiy: polʹsʹkyy arystokrat, ukrayinsʹkyy iyeromonakh, Ekzarkh Rosiyi ta Sybiru, Arkhymandryt Studytiv, Pravednyk narodiv svitu, blazhennyy Katolytsʹkoyi Tserkvy: monohrafiya. [Casimir Count Sheptytsky - Father Clement: Polish aristocrat, Ukrainian hieromonk, Exarch of Russia and Siberia, Archimandrite of the Studites, Righteous Among the Nations, Blessed of the Catholic Church: monograph]. Lʹviv [in Ukrainian].

Pidhayetsʹkyy, V. (2005). Mikroistoriya: variant okreslennya piznavalʹnoho prostoru u prykladenni do istoriyi Ukrayiny KHKH st. [Microhistory: a variant of delineating the cognitive space in application to the history of Ukraine in the 20 th century]. Materialy V konhresu MAU – Proceedings of the V UIA Congress, 358–378 [in Ukrainian].

Problemy humanitarnykh nauk: zbirnyk naukovykh pratsʹ Drohobytsʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Seriya Istoriya – Problems of the humanities: a collection of scientific works of Drohobych State Pedagogical University named after Ivan Franko. History series, 2021, 7/49. Retrieved from : http://phh.dspu.edu.ua/issue/view/14156 [in Ukrainian].

Udod, O. (2010). Istoriya povsyakdennosti yak providnyy napryam ukrayinsʹkoyi istoriohrafiyi. [History of everyday life as a leading direction of Ukrainian historiography]. Krayeznavstvo – Local lore, 3, 6–9 [in Ukrainian]

Udod, O. (2005). Metodolohichni problemy istoriyi povsyakdennosti [Methodological problems of the history of everyday life]. Materialy V konhresu MAU – Proceedings of the V UIA Congress, 379–386 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-31

Номер

Розділ

Статті