ФУНКЦІОНУВАННЯ НАУКИ Й ОСВІТИ УКРАЇНИ В УМОВАХ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ: РОЛЬ УКРАЇНОЗНАВСТВА У ВПРОВАДЖЕННІ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДІ В ОСВІТНІЙ ПРОСТІР ТА У ПРОТИДІЇ «РУССКОМУ МИРУ»

Автор(и)

  • Юрій ФІГУРНИЙ
  • Ольга ШАКУРОВА

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-2595.13/55.283191

Ключові слова:

Україна; українці; українознавство; національно-патріотичне виховання, російсько-українська війна; «русский мир», «рашизм».

Анотація

Анотація. Мета статті – проаналізувати функціонування науки й освіти України в умовах російсько-української війни, осмислити роль українознавства у впровадженні національно-патріотичного виховання молоді в освітній простір та запропонувати шляхи подолання деструктивних ідей «русского мира». Методологія дослідження базується на принципах історизму, науковості, всебічності та системності. Використано метод історіографічного аналізу і синтезу, а також порівняльний, ретроспективний, історико-хронологічний та історико-ситуаційний методи. Наукова новизна полягає у розробці актуальної проблематики, яка залишається ще недостатньо вивченою та потребує подальших напрацювань. Висновки. Виявлено, що з часу відновлення Української держави у 1991 р. гостро постало питання реформування освітнього простору України й остаточної ліквідації радянських рудиментів у навчальному процесі. Показано, що майже чверть столітня бездіяльність влади і активні антиукраїнські й антидержавницькі дії як адептів радянського способу життя так і прихильників Росії, посприяли впровадженню ними в український гуманітарний простір засадничих ідей, догматів та постулатів геополітичної доктрини «русского мира», які згодом призвели до так званої «русской весны» 2014 р. Простежено, що збройна й інформаційна російська агресія на початку 2014 р., підсилена антиукраїнською діяльністю прибічників «русского мира», поставила під питання саме існування Української держави та української нації, але завдяки Всеукраїнському патріотичному зсуву, ворог був зупинений. З’ясовано, що для остаточного реформування освітнього простору України й розбудови української національної освіти, надзвичайно важливим є поєднання зусиль української влади, громадянського суспільства та громадян. Охарактеризовано, що українознавство має стати важливим елементом національно-патріотичного виховання української молоді, набуваючи в умовах повномасштабної російсько-української війни вагомого державницького значення.

 

Посилання

Hai-Nyzhnyk, P., Zalizniak L., Krasnodemska, I., Fihurnyi, Yu., Chyrkov, O., & Chuprii, L. (2016). Ahresiia Rosii proty Ukrainy: istorychni peredumovy ta suchasni vyklyky [Russia's aggression against Ukraine: historical background and modern challenges]. Kyiv: «MP Lesia» [in Ukrainian].

Zalizniak, L. (2014). Ukraina mizh Skhodom i Zakhodom. Pro vytoky i sut rosiisko-ukrainskoi viiny 2014 r. [Ukraine between East and West. About the origins and essence of the Russian-Ukrainian war of 2014]. Kyiv: Shliakh [in Ukrainian].

Zdioruk, S., Yablonskyi, V., & Tokman, V. (2014). Ukraina ta proekt «russkoho myra»: analitychna dopovid [Ukraine and the «Russian world» project: an analytical report]. Kyiv: NISD [in Ukrainian].

Krysachenko, V., Fihurnyi Yu., & Chyrkov, O. (2022). Ukrainske khrystyianstvo: utverdzhennia identychnosti. Kontseptualni narysy [Ukrainian Christianity: affirmation of identity. Conceptual essays]. Kyiv: NDIU [in Ukrainian].

Parakhonskyi, B., Yavorska, H. (2019). Ontolohiia viiny i myru: bezpeka, stratehiia, smysl [Ontology of war and peace: security, strategy, meaning]. Kyiv: NISD [in Ukrainian].

Potapenko, Ya. (2016). Piata rosiisko-ukrainska viina: vid maidanu do skhidnoho frontu (pidkhody, otsinky, interpretatsii) [The fifth Russian-Ukrainian war: from the Maidan to the Eastern Front (approaches, assessments, interpretations)]. Pereiaslav-Khmelnytskyi: «Vydavnytstvo K S V» [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Derzhavnoi tsilovoi sotsialnoi prohramy natsionalno-patriotychnoho vykhovannia na period do 2025 roku ta vnesennia zmin do deiakykh postanov Kabinetu Ministriv Ukrainy [On the approval of the State targeted social program of national and patriotic education for the period until 2025 and amendments to some resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine]. Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnoyi-cilovoyi-socialnoyi-programi-nacionalno-patriotichnogo-vihovannya-na-period-do-2025-roku-ta-vnesennya-zmin-do-deyakihi-i300621-673 [in Ukrainian].

Fihurnyi, Yu. (2015) Ukrainoznavstvo – diievyi chynnyk u borotbi z ahresyvno-neoimperialistychnym «russkym myrom» RF [Ukrainian studies is an effective factor in the fight against the aggressive neo-imperialist «Russian peace» of the Russian Federation]. Banderivski chytannia. (Materialy pershykh ta druhykh Banderivskykh chytan) – Bander's readings. (Materials of the first and second Bander readings) (pp. 184–192). Kyiv-Ivano-Frankivsk: Misto NV [in Ukrainian].

Fihurnyi, Yu. (2021). Doktryna «russkoho myra» yak politychna ideolohiia ahresii Rosii proty Ukrainy [The doctrine of «Russian peace» as a political ideology of Russia's aggression against Ukraine]. Ukrainoznavstvo – Ukrainian studies, 4 (81), 72–88 [in Ukrainian].

Yakubova, L. (2018). «Russkyi myr» v Ukraini: na kraiu prirvy [«Russian Peace» in Ukraine: on the edge of the abyss]. Kyiv: Vydavnytstvo «Klio» [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-31

Номер

Розділ

Статті