ТРАНСФОРМАЦІЇ У СФЕРІ ОСВІТИ НА ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ УКРАЇНИ (2014–2023): УКРАЇНСЬКА ІСТОРІОГРАФІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ

Автор(и)

  • Олександра СВЙОНТИК Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University, Ukraine, Україна
  • Михаїл ГРАНД

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-2595.13/55.283188

Ключові слова:

освіта, тимчасово окуповані території, російсько-українська війна, українська ідентичність, діти і молодь.

Анотація

Анотація. Мета статті – проаналізувати історіографію досліджень українських учених у сфері освіти на тимчасово окупованих територіях України (2014–2023). Методологія дослідження спирається на принципи історизму, системності, авторської об’єктивності, а також на методи історіографічного аналізу та синтезу. Наукова новизна полягає у тому, що вперше в українській історичній науці проаналізовано погляди українських учених, насамперед істориків, на стан освіти в окупованих частинах України (Крим, частина Донецької та Луганської областей, м. Севастополь). Висновки. Отже, трансформації у сфері освіти на тимчасово окупованих територіях України (2014–2023) досліджували історики (І. Грідіна, А. Дем’яненко, О. Потіха, Н. Свинаренко, О. Хоменко, О. Удод, Л. Якубова), політологи (Б. Дем’яненко, О. Чальцева), юристи (О. Цельєв), економісти (О. Захарова), педагоги (В. Курило, О. Караман), філософи (Д  Свириденко) та ін. Джерельною базою для них слугували переважно інтернет-видання, які подавали не завжди перевірену інформацію. Власне відсутність можливості верифікувати джерельну інформацію є однією з найбільших проблем для дослідників сучасної російсько-української війни. Головну увагу вчені зосереджували на становищі середньої та вищої ланок освіти в окупованих Криму, Донецькій та Луганській областях. Значно менше відомо про стан дошкільної та середньої спеціальної (професійної) освіти, що, безумовно, є перспективним напрямом подальших досліджень для українських учених. Уважаємо, що науковцям потрібно продовжувати аналіз процесів, спрямованих на знищення української громадянської та етнічної ідентичності дітей і молоді через заклади освіти і позашкільні установи й організації на окупованих теренах України.

 

Посилання

Balabanov, K. V. (red.) (2018). Pivdennyi Skhid Ukrainy v umovakh suspilno-politychnoi kryzy [South-East of Ukraine in the conditions of socio-political crisis]. Mariupol: MDU[in Ukrainian].

Hridina, I. M. (2016). Osvitianskyi front viiny na Skhodi Ukrainy [The educational front of the war in the East of Ukraine]. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Istoriia. Politolohiia – Bulletin of the Mariupol State University. Series: History. Political Science, 16, 199–208 [in Ukrainian].

Zakharova, O. V. (2020). Transformatsii naukovo-osvitnoho potentsialu zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy cherez tymchasovu okupatsiiu chastyny terytorii Donetskoi ta Luhanskoi oblastei, aneksiiu Respubliky Krym [Transformation of the scientific and educational potential of higher education institutions of Ukraine due to the temporary occupation of part of the territory of the Donetsk and Luhansk regions, the annexation of the Republic of Crimea]. Osvitnia analityka Ukrainy – Educational analytics of Ukraine, 4, 47–59 [in Ukrainian].

Ishchenko, A. Yu., Zubchenko, S.O., Karpenko, M.M., Lozovyi, V. S. & Chernenko, T. V. (2017). Bezpekovi vymiry osvitnoi polityky: svitovyi dosvid ta ukrainski realii : analitychna dopovid [Security dimensions of educational policy: world experience and Ukrainian realities: analytical report]. Kyiv: NISD [in Ukrainian].

Kurylo, V. & Karaman, O. (2017). Aktualni problemy shkilnoi osvity v umovakh hibrydnoi viiny na Donbasi [Actual problems of school education in the conditions of hybrid war in Donbas]. Ridna shkola – Native school, 9/10, 34–39 [in Ukrainian].

Osvitnie pole. (2021). Doslidzhennia «Osvitnie pole na tymchasovo okupovanykh terytoriiakh Ukrainy (2014–2019 rr.)» [Study «Education field in the temporarily occupied territories of Ukraine (2014–2019) »]. URL: https://www.helsinki.org.ua/publications/doslidzhennia-osvitnie-pole-na-tymchasovo-okupovanykh-terytoriiakh-ukrainy-2014-2019-rr/ [in Ukrainian].

Perelom. (2022). Perelom: Viina Rosii proty Ukrainy u chasovykh plastakh i prostorakh mynuvshyny. Dialohy z istorykamy. U 2-kh. (Kn. 2) [BREAKING: Russia's war against Ukraine in the layers of time and spaces of the past. Dialogues with historians. In the 2nd book. Book 2]. Kyiv: Instytut istorii Ukrainy, 803–1526. [in Ukrainian].

Petrovets, M. (2022). Shkilna osvita: prykhovana zbroia RF proty Ukrainy [School education: the hidden weapon of the Russian Federation against Ukraine]. URL: https://lb.ua/blog/koalitsiia_ua5am/549412_shkilna_osvita_prihovana_zbroya_rf.htm[in Ukrainian].

Potikha, O. (2023). Doli ukrainskykh ditei na tymchasovo okupovanykh terytoriiakh Ukrainy [The fate of Ukrainian children in the temporarily occupied territories of Ukraine]. Voienni konflikty ta tekhnohenni katastrofy: istorychni ta psykholohichni naslidky: Zbirnyk tez III Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii, 20–21 kvitnia 2023 r. – Military conflicts and man-made disasters: historical and psychological consequences: Collection of theses of the III International Scientific Conference, April 20–21, 2023 / uporiad. Kryskov A.A., Habrusieva N.V. Ternopil: FOP Palianytsia V.A., 27–30 [in Ukrainian].

Svynarenko, N.O. (2022). Vtilennia rosiiskykh derzhavnykh doktryn u osviti na tymchasovo okupovanykh terytoriiakh Donetskoi ta Luhanskoi oblastei (2014–2022) [Implementation of Russian state doctrines in education in the temporarily occupied territories of Donetsk and Luhansk regions (2014–2022)]. The Russian-Ukrainian war (2014 – 2022): historical, political, cultural-educational, religious, economic, and legal aspects: Scientific monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 646–653 [in Ukrainian].

Svyrydenko, D. B. (2018). Stsenarii rozvytku podii na okupovanykh terytoriiakh: naslidky dlia ukrainskoi vyshchoi osvity [Development scenarios in the occupied territories: consequences for Ukrainian higher education]. Hileia – Gilea, 138(2), 219–222 [in Ukrainian].

Khomenko, O. (2017). Dovhyi tunel bez svitla v kintsi: serednia shkola na terenakh «narodnykh respublik» u pershyi rik rosiisko-ukrainskoi viiny [A long tunnel without light at the end: a high school on the territory of the «people's republics» in the first year of the Russian-Ukrainian war]. Ukrainoznavstvo – Ukrainian Studies, 2, 8–17 [in Ukrainian].

Tseliev, O. V. (2018). Osoblyvosti realizatsii prava na osvitu hromadianamy Ukrainy, yaki prozhyvaiut na yii okupovanykh terytoriiakh [Peculiarities of exercising the right to education by citizens of Ukraine living in its occupied territories]. Naukovi zapysky NaUKMA. Seriia: Yurydychni nauky – Scientific notes of NaUKMA. Series: Legal Sciences, 1, 74–77 [in Ukrainian].

Chaltseva, O. M. (2019). Mozhlyvosti i problemy otrymannia vyshchoi osvity ditmy z okupovanykh terytorii [Possibilities and problems of obtaining higher education for children from the occupied territories.]. Politychne zhyttia – Political Life, 2, 27–32 [in Ukrainian].

Yakubova, L. & Holovko, V. (2021). Ukraina i vyklyky posttotalitarnoho tranzytu (1990–2019) [Ukraine and the challenges of post-totalitarian transit (1990–2019)] / NAN Ukrainy, In-t istorii Ukrainy. Kyiv: Akademperiodyka [in Ukrainian].

Demіanenko, B. & Demіanenko, А. (2021). Militarization of the Educational Process in Occupied Crimea (2014 – 2019). Skhidnoievropeiskyi Istorychnyi Visnyk – East European Historical Bulletin, 19, 228–238 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-31

Номер

Розділ

Статті