ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ КОЛАБОРАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УКРАЇНЦІВ У ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ ПІД ЧАС ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ ТА РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2312-2595.13/55.283178Ключові слова:
колабораційна діяльність; колаборант; окупація; освіта, collaborative activity; collaborator; occupation; educationАнотація
Мета статті полягає у здійсненні порівняльного аналізу колабораційної діяльності українців з окупантами під час Другої світової війни та російсько-української війни, визначенні спільних і відмінних рис. Методологічною основою дослідження є система загальнонаукових та спеціальних методів і підходів, що забезпечили об’єктивний аналіз досліджуваного предмета. У роботі використано формально-логічні методи, статистичний та порівняльний методи. Наукова новизна роботи полягає у тому, що вперше визначено спільні і відмінні риси співпраці з окупантами у сфері освіти під час Другої світової війни та російсько-української війни. За результатом дослідження зроблено висновки, що спільними рисами у колабораційній діяльності у закладах освіти під час Другої світової війни та російсько-української війни є: меркантильні, низькі мотиви її вчинення, а також колабораційна діяльність як спосіб виживання; ідеологічна робота окупаційної влади полягала у створенні у людей уявлення про «звільнення» народу та швидкому відновленні цивільного життя, як спосіб підтвердження благих намірів; проводилося рецензування підручників; здійснювалась антипатріотична політика протягом усього періоду російсько-української війни та після початкового етапу гітлерівської окупації. Відмінними рисами визначено те, що співпраця українців з окупантами у період Другої світової війни не є прикладом класичного колабораціонізму через те, що тогочасна Україна не була самостійною державою. Також під час російсько-української війни існує ідеологічний мотив вчинення колабораціонізму, який полягає у прихильності до комуністичної політики, що є діаметрально протилежним антикомуністичній ідеї німецької влади під час Другої світової. Основним напрямом навчання молоді для німецької окупаційної влади було виховання молоді, готової до праці, натомість для російської окупаційної влади – підготовка до війни.
Запропоновано передбачити облік кримінальних правопорушень за кожною частиною статті, яка передбачає кримінальну відповідальність за колабораційну діяльність, зазначати мотиви її здійснення, посаду та місце роботи підозрюваного до співпраці з окупаційною владою, що дасть можливість отримати більш детальні й достовірні дані щодо колабораційної діяльності у закладах освіти та здійснювати попередження такого виду злочину.
Посилання
Borodina, T. (2017). Stratehii povedinky mistsevoho naselennia Poltavshchyny pid chas Holokostu (1941–1943) [Behavior strategies of the local population of Poltava region during the Holocaust (1941–1943)]. Holokost i suchasnist, 1 (15), 39–80 [in Ukrainian].
Hetmanchuk, M. (2022). Suchasni pidkhody do vysvitlennia pryrody, prychyn ta proiaviv radianskoho kolaboratsionizmu periodu druhoi svitovoi viiny (1939–1945 rr.) [Modern approaches to highlighting the nature, causes and manifestations of Soviet collaborationism during the Second World War (1939–1945)]. Litopys Volyni, 27, 142–148. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2022.27.23 [in Ukrainian].
Hinda, V. (2010). Kultura, osvita i sport pid chas okupatsii. Po inshyi bik linii frontu [Culture, education and sports during the occupation. On the other side of the front line]. Ukraina v Druhii svitovii viini: pohliad z XXI stolittia. Istorychni narysy (s. 697–732). Naukova dumka, NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Horobets, V. (2020). Ekonomichnyi ta kulturnyi kolaboratsionizm: formula spivpratsi [Economic and cultural collaborationism: a formula for cooperation]. Viiskovo-istorychnyi merydian, 1, 84–106 [in Ukrainian].
Dzobak, V. (2008). Porivnialna kharakterystyka kolaboratsii naselennia Rosii y Ukrainy v roky radiansko-nimetskoi viiny [Comparative characteristics of the collaboration of the population of Russia and Ukraine during the years of the Soviet-German war]. Storinky voiennoi istorii Ukrainy, 11, 252–276 [in Ukrainian].
Iedynyi derzhavnyi reiestr sudovykh rishen. (b. d.-a). [Unified state register of court decisions]. Yedynyi derzhavnyi reiestr sudovykh rishen. https://reyestr.court.gov.ua/Review/109291970 [in Ukrainian].
Iedynyi derzhavnyi reiestr sudovykh rishen. (b. d.-b). [Unified state register of court decisions]. Yedynyi derzhavnyi reiestr sudovykh rishen. https://reyestr.court.gov.ua/Review/109986856 [in Ukrainian].
Pysmenskyi, Ye. (2020). Kolaboratsionizm yak suspilno-politychne yavyshche v suchasnii Ukraini (kryminalno-pravovi aspekty): naukovyi narys [Collaborationism as a socio-political phenomenon in modern Ukraine (criminal and legal aspects): scientific essay. [in Ukrainian].
Pro zareiestrovani kryminalni pravoporushennia ta rezultaty yikh dosudovoho rozsliduvannia. (b. d.). [About registered criminal offenses and the results of their pre-trial investigation]. Holovna – Ofis Heneralnoho prokurora. https://www.gp.gov.ua/ua/posts/pro-zareyestrovani-kriminalni-pravoporushennya-ta-rezultati-yih-dosudovogo-rozsliduvannya-2 [in Ukrainian].
Salata, O. (2016). Idei ukrainskoi literaturnoi elity na storinkakh okupatsiinoi presy 1941–1943 rokiv [Ideas of the Ukrainian literary elite on the pages of the occupation press in 1941–1943]. Umanska starovyna, 1, 30–35 [in Ukrainian].
Shaikan, V. (2008). Ukrainska osvita v dobu hitlerivskoi okupatsii yak zasib ideolohichnoho protystoiannia (Za materialamy vitchyznianykh arkhivoskhovyshch) [Ukrainian education during the Nazi occupation as a means of ideological confrontation (Based on materials from national archives)]. Storinky voiennoi istorii Ukrainy, 11, 211–217 [in Ukrainian].
Yaremchuk, V., & Smyrnov, A. (2023). Analitychnyi ohliad «Istoriia Ukrainy v rosiiskykh shkilnykh pidruchnykakh z istorii» [Analytical review «History of Ukraine in Russian school history textbooks» [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.