РЕЛІГІЙНО-МОРАЛЬНИЙ СТАН ДРОГОБИЦЬКОЇ ПАРАФІЇ У ПОВІДОМЛЕННЯХ ОТЦЯ СЕВЕРІЯНА БАРАНИКА (1937 р.)

Автор(и)

  • Юрій СТЕЦИК Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University, Ukraine, Україна
  • Оксана ЦМОКАНИЧ Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, Україна
  • Єлизавета-Параскевія ЯЦУЛА Ivan Franko Lviv National University, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-2595.12/54.280360

Ключові слова:

звіт; душпастирство; релігія; мораль; парафія

Анотація

Мета дослідження – визначити інформаційний потенціал звіту отця-пароха Северіяна Бараника для встановлення релігійно-морального стану парафіяльної людності греко-католицького обряду дрогобицької парафії станом на 1937 р. Методологія дослідження базується на аналітичній та синтетичній критиці історичного документа і зіставленні інформації із тогочасними статистично-описовими джерелами. Наукова новизна вбачається у запровадженні вперше до широкого обігу звіту пароха, який розкриває маловідомі сторінки організації релігійного життя дрогобицького міщанства. Висновки. Детальний звіт отця-пароха Северіяна Бараника представлений значним масивом інформаційного матеріалу, який окреслює подальші перспективні шляхи дослідження міської релігійної культури міжвоєнного Дрогобича. Передусім потребують докладних наукових студій українські мирянські товариства, які зуміли самоорганізувати релігійну та національно свідому молодь і старше покоління для збереження своєї ідентичності. Представлена інформація у звіті вкотре підкреслила роль і місце греко-католицької церкви та її структурних частин у збереженні та розвитку української християнської культури. Досі поза увагою краєзнавців та істориків церкви залишалася харитативна праця отців-василіян у Дрогобичі. Проте жахливі події сучасної російсько-української війни, спонукають нас вдатися до вивчення історичного досвіду минулих поколінь у напрямі розвитку благодійної діяльності християнської церкви для людей, які потрапили у важкі життєві обставини. І саме із цією метою при дрогобицькому василіянському монастирі організовувалися християнські благодійні товариства для хворих, в’язнів, безробітних. Особливий акцент робився на опіку над молоддю, яка мала зростати в національному та християнському дусі, щоб у майбутньому спричинитися до відновлення української державності. Особливою уваги заслуговує питання проведення спеціального дослідження про участь отців-василіян у діяльності українських культурно-просвітницьких товариств. Адже у представленому звіті цей напрям діяльності василіянського чернецтва поданий досить побіжно, оскільки у ньому головно акцентовано на огляді душпастирської праці та релігійно-морального стану людності об’єднаної дрогобицької греко-католицької парафії. Незважаючи на поширення соціалістичних ідей та перекручених вчень християнських сект, дрогобицькі міщани зуміли протистояти їм і зберегти свою національно-релігійну приналежність завдяки багатогранній та відданій праці місцевого василіянського духовенства.

 

Біографії авторів

Юрій СТЕЦИК, Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University, Ukraine

доктор історичних наук, професор, професор кафедри історії України та правознавства, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

Оксана ЦМОКАНИЧ, Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University

аспірантка кафедри історії України та правознавства, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

 

Єлизавета-Параскевія ЯЦУЛА , Ivan Franko Lviv National University

здобувачка першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, Львівський національний університет імені Івана Франка

 

Посилання

Bermes, I. (2005). Kontsertne zhyttia Drohobychchyny mizhvoiennoho desiatyrichchia [The concert life of Drohobychchyna in the interwar decade]. Bahatokulturnyi Drohobych – Multicultural Drohobych. Varshava [in Ukraine].

Bohun, D. (1995). Otets Pavlo Zhupanskyi, ChSVV [Father Pavlo Zhupanskyi, OSBG]. «Misionar», liutyi, 7 [in Ukraine].

Burban, M. (2006). Ukrainski khory ta dyryhenty [Ukrainian choirs and conductors]. Drohobych [in Ukraine].

Haliv, M., & Skotna, N. (2020). Pedahohichna osvita v Drohobychi (kinets XVIII – persha polovyna XX st.): do peredistorii Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka [Pedagogical education in Drohobych (late 18th – first half of the 20th century): to the prehistory of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University]. Molod i rynok: shchomisiachnyi naukovo-pedahohichnyi zhurnal – Youth and the market: a monthly scientific and pedagogical journal, 2 (181), 6–17 [in Ukraine].

Zharovska, O. (2013). Sviashchennomuchenyk Mykolai Charnetskyi [Holy Martyr Mykolay Charnetskyi]. Vyprobuvani, yak zoloto v hornyli – Tested like gold in the furnace. Lviv: Koleso, Knyha persha, 149 – 178 [in Ukraine].

Labinska-Snihur, K. (2016). Sviashchennomuchenyk Yosafat Kotsylovskyi [Holy Martyr Yosaphat Kotsilovsky]. Vyprobuvani, yak zoloto v hornyli – Tested like gold in the furnace. Zhovkva: Misioner, Knyha tretia, 11 – 38 [in Ukraine].

Otets Stepan Reshetylo [Father Stepan Reshetilo] (1951). Kalendar «Dobroho Pastyria» na 1952 rik – Calendar «Good Shepherd» for 1952. Niu-York: Vyd-vo oo. Vasyliian, 128–130 [in Ukraine].

Pastukh, R. (1991). Ridna shkola v Drohobychi [Native school in Drohobych]. Lviv [in Ukraine].

Pohranychnyi, V., Stetsyk, Yu., & Tymoshenko L. (2008). Tserkva i parafiia Sviatoi Triitsi u Drohobychi [Church and Parish of the Holy Trinity in Drohobych]. Drohobych: Kolo [in Ukraine].

Prakh, B. (2015). Dukhovenstvo Peremyskoi yeparkhii ta Apostolskoi administratsii Lemkivshchyny [The clergy of the Diocese and the Apostolic Administration of Lemkivshchyna]: u 2-kh tomakh (T. 1). Lviv : V-vo UKU, 508 –509 [in Ukraine].

Romanchuk, L. (2014). Sviashchennomuchenyk Hryhorii Lakota [Holy Martyr Grigory Lakota]. Vyprobuvani, yak zoloto v hornyli – Tested like gold in the furnace. Zhovkva: Misioner, Knyha druha, 33 – 46 [in Ukraine].

Stasiv, K. (2018). Chernecha ofira Khrystovi y Vitchyzni [Monks of the Officer of Christ and the Fatherland]. Zhovkva: Misioner [in Ukraine].

Tymoshenko, L. (2009). Drohobych u 1918–1919 rr. ta v skladi mizhvoiennoi Polshchi [Drohobych in 1918 – 1919 and in the interwar Poland]. Narysy z istorii Drohobycha (vid naidavnishykh chasiv do pochatku XXI st.) – Essays on the history of Drohobych (from the earliest times to the beginning of the 21st century). Drohobych : Kolo, 141–178 [in Ukraine].

Shematyzm vseho klyra hreko-katolycheskoho yeparkhii soiedynenyh Peremyskoy, Samborskoy y Sianotskoy na rok vod Rozhd. Khr. 1937 [Schematism of the entire clergy of the Greek Catholic dioceses of the united Peremyshl, Sambor and Syanok on the Rock from Birth. Chr. 1937]. (Peremyshl). (1937), 44 [in Ukraine].

APP ABGK – Archiwum Państwowy w Przemyślu. Archiwum Biskupstwa Greckokatolickiego w Przemyślu [in Ukraine].

Blazejowskyj, D. (1995). Historical sematism of the eparchy of Peremysl including the Apostolic Administration of Lemkivscyna (1828–1939). Lviv : Kamenyar.

Catalogus Ordinis Basiliani Sancti Josaphat provinciae SS. Salvatoris ineunte anno 1937. (Zowkwa, Typographia PP. Basilianorum). (1937), 11.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-31

Номер

Розділ

Статті