ЗАКЛАДИ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ ДОРОСЛОГО НАСЕЛЕННЯ НА СУМЩИНІ НАПРИКІНЦІ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2312-2595.9/51.254456Ключові слова:
початкова освіта дорослих; заклади освіти дорослих; недільні школи; бібліотеки; СумщинаАнотація
Анотація. Мета дослідження полягає у характеристиці основних закладів початкової освіти дорослих на Сумщині кінця ХІХ – початку ХХ ст. Дослідження здійснюється на основі аналізу архівних джерел та історіографії. Методологія дослідження опирається на принципи історизму, авторської об՚єктивності, системності, науковості, на використання загальнонаукових (критичний аналіз, синтез, узагальнення) та спеціально-історичних (історико-типологічний, історико-системний) методів, а також методи критики джерел. Наукова новизна полягає у тому, що вперше в історіографії простежено процес відкриття та діяльності закладів початкової освіти дорослих Сумщини кінця ХІХ – початку ХХ ст. Висновки. Пріоритетність освіти дорослих як важливого рушія соціокультурного прогресу та розвитку особистості зробила її предметом великої уваги в науці та практиці. Розвиток сфери освіти тісно пов՚язаний з розвитком суспільства, тому наприкінці XIX ст. з՚явилося розуміння того, що розвиток позашкільної освіти є нагальною потребою як особистості, так і держави, якщо вона хоче подальшого прогресу свого економічного добробуту. Швидкий розвиток економіки та промисловості, оновлення форм і методів господарювання, зростання матеріального виробництва почали вимагати все більше кваліфікованих робітників, спеціалістів, грамотних і письменних людей. Шкільна освіта не змогла самостійно розв՚язати завдання забезпечення елементарної грамотності, тому з кінця ХІХ ст. нагальною до розв՚язання постала потреба створення навчальних закладів і установ, що були б спрямовані насамперед на дорослих. Серед таких закладів першими стали гуртки народних читань, бібліотеки, недільні школи, вечірні та повторні школи, народні університети. На Сумщині наприкінці ХІХ – початку ХХ ст. доволі активно відкривалися заклади освіти дорослих та відбувалося навчання в них. Як бачимо із архівних документів та історіографії, в основному увага земств зосереджувалася на піднятті рівня грамотності більш густонаселених пунктів.
Посилання
Bahlai, A. (2020). Istoriia rozvytku bibliotechnoi spravy na Trostianechchyni. Chastyna III. Hurtok narodnykh chytan [History of library development in Trostyanets region. Part III. Folk readings circle]. Kraieznavchyi almanakh «Istoriia Trostianechchyny» ‒ Local lore almanac "History of Trostyanets". Retrieved from https://bahlay.com/?p=664 [in Ukrainian].
Boiarska-Khomenko, A.V. (2019). Osvita doroslykh v Ukraini u ХІХ – na pochatku ХХ stolittia [Adult education in Ukraine in the XIXth – early XXth century]. Pedahohichnyi chasopys Volyni ‒ Pedagogical magazine of Volyn, 3 (14), 14–20. Lutsk: SNU imeni Lesi Ukrainky. doi: https://doi.org/10.29038/2415-8143-2019-03-14-20 [in Ukrainian].
Holubchenko, V. (Ed.). (2005). Sumshchyna v istorii Ukrainy [Sumy region in the history of Ukraine]. Sumy: «MakDen» [in Ukrainian].
Danilevskiy, V.Ya. (1915). Narodnyy dom, ego zadachi i obschestvennoe znachenie [Folk՚s House, its tasks and social significance]. Kharkov: «Rabotnik» [in Russian].
DASO – Derzhavnyi arkhiv Sumskoi oblasti [State Archives of Sumy region].
Koliada, N. (2002). Nedilni shkoly v selakh Ukrainy (druha polovyna ХІХ st. – pochatok ХХ st.) [Sunday schools in the villages of Ukraine (second half of the XIX century – beginning of the XX century)]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly: zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny ‒ Psychological and pedagogical problems of rural school: a collection of scientific works of Uman Pavlo Tychyna State Pedagogical University, 4, 267–274 [in Ukrainian].
Korohod, H. (2011). Zemski nedilni shkoly Sumskoho povitu [Zemsky Sunday schools of Sumy county]. Retrieved from https://cutt.ly/7PJgHLb [in Ukrainian].
Makukhin, I.Ya. (Chairman of the editorial board). (1973). Istoriia mist i sil Ukrainskoi RSR v 26 tomakh. Sumska oblast [History of towns and villages of the Ukrainian SSR in 26 volumes. Sumy region]. Kyiv: URE AN URSR [in Ukrainian].
Markaryan, T. (2013). Razvitie vneshkolnogo obrazovaniya v Rossiyskoy imperii kontsa XIX – nachala XX vv. [The development of out-of-school education in the Russian Empire in the late ХІХth – early ХХth centuries]. Vestnik Surgutskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta ‒ Bulletin of the Surgut State Pedagogical University, 6 (27), 167–172 [in Russian].
Sobchuk, H., Martynova, Z., & Fomenko, L. (2005). Mykola Pyrohov i nedilni shkoly (Do 145-richchia z dnia vidkryttia pershoi nedilnoi shkoly v Ukraini) [Mykola Pyrohov and Sunday schools (To the 145th anniversary of the opening of the first Sunday school in Ukraine)]. Ridna shkola ‒ Native school, 1, 58–60 [in Ukrainian].
Tymchuk, L.I. (2013). Pytannia osvity doroslykh u teorii pozashkilnoi osvity (kinets ХІХ – pochatok ХХ st.) [Issues of adult education in the theory of extracurricular education (late ХІХth – early ХХth century)]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy ‒ Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine, 5. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2013_5_27 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.