СОЦІАЛЬНА МІСІЯ МУЗЕЇВ: ЕВОЛЮЦІЯ ПОНЯТТЯ

Автор(и)

  • Василь Банах

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-2595.8/50.239082

Ключові слова:

музей; освіта; громада; соціальна інклюзія; громадянське суспільство

Анотація

Анотація. Починаючи із кінця XVIII – початку ХІХ ст., відбувалося поступове переосмислення соціальної ролі музеїв у суспільстві, якому вони служать. Якщо на початках домінувала освітня функція, мета якої допомагати державі у вихованні громадянина, то згодом на перші ролі почала виходити місія музею як «інституту соціальної пам՚яті». Перелом у соціальній місії музею розпочався із 70-х рр. ХХ ст. Музей мав «вийти» із власної зони комфорту і активно долучитися до соціальних проблем громади, якій він мав служити і з якою комунікувати передовсім. Музеї мали б поєднювати теорію та практику, знання і навики з метою окреслення значущості певного регіону і його спадщини у контексті подальшого розвитку громади, відводячи в цій роботі членам громади активну роль. Наприкінці 1990 – початку 2000-х рр. поширюються креативні ідеї нової соціальної місії музеїв, де останні зобов՚язані ставати активними учасниками важливих соціальних змін й проєктів (із подолання, наприклад, гендерних стереотипів) у контексті так званої «соціальної інклюзії». Методологічною основою статті є принципи історизму, об՚єктивності та критичного підходу. Наукова новизна. Комплексно проаналізовано ключові етапи еволюції соціальної ролі музеїв від кінця XVIII до початку ХХІ ст.

Висновки. Отже, розуміння соціальної місії музеїв впродовж XVІІІ – початку ХХІ ст. пройшло тривалий і складний процес переосмислення. Від домінування освітньої функції музею, зосередженої на вихованні громадянина, до активної комунікації із громадами, які ставали повноправними партнерами музеїв.

Біографія автора

Василь Банах

кандидат історичних наук, старший викладач кафедри історії, музеєзнавства і культурної спадщини, Національний університет «Львівська політехніка», вул. Степана Бандери, 12, м. Львів, Україна, індекс 79000 (vasyl-banakh@meta.ua)

Посилання

Akulich, E.M. (2009). Muzey kak sotsialnyy institut [Museum as a social institution]. Sotsiologicheskie issledovaniya – Sociological research, 6, 78–89 [in Russian].

Ananev, V.G. (2013). Lesterskaya shkola muzeologii: istoriya, personalii, idei [Leicester School of Museology: History, Personalities, Ideas]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta – Saint Petersburg University Bulletin, 2 (2), 127–134 [in Russian].

Banakh, V.M. (2016). Pytannia kulturnoi spadshchyny v konteksti novoi muzeolohii [Issues of cultural heritage in the context of the new museology]. Hileia, 112 (9), 92–95 [in Ukrainian].

Belleg-Skalber, M. (1985). Uchastie naseleniya v rabote ekomuzeya [Participation of the population in the work of the ecomuseum]. Museum, 148, 14–17 [in Russian].

Kalibovets, S.M. (2020). Muzei yak fenomen sotsialnoi pamiati [Museum as a phenomenon of social memory]. Literatura ta kultura Polissia. Seriia «Istorychni nauky» – Literature and culture of Polissya. Historical Sciences Series, 99 (13), 153–165 [in Ukrainian].

Kalugina, T.P. (2001). Khudozhestvennyy muzey kak fenomen kultury [Art Museum as a Cultural Phenomenon]. Sankt-Peterburg: «Izdatelstvo «Petropolis» [in Russian].

Kuklinova, I.A. (2013). Fenomen publichnogo muzeya v trudakh sovremennykh frankoyazychnykh issledovateley [The Phenomenon of the Public Museum in the Works of Contemporary Francophone Researchers]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A.S. Pushkina – Bulletin of the Pushkin Leningrad State University, 1 (2), 88–95 [in Russian].

Kuklinova, I.A. (2015). Natsionalnoe nasledie i pamyatnik: k istorii ponyatiy vo frantsuzskoy kulture kontsa XVIII veka [National heritage and monument: towards the history of concepts in French culture at the end of the 18th century]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Kulturologiya i iskusstvovedenie – Bulletin of Tomsk State University. Culturology and Art History, 2 (18), 15–21 [in Russian].

Kuklinova, I.A. (2020). Novaya muzeologiya: sovremennoe osmyslenie kontsepta [New museology: modern understanding of the concept] Vestnik SPbGIK – SPbGIK Bulletin, 3 (44), 68–72 [in Russian].

Leshchenko, A.G. (2017). Postkriticheskaya muzeologiya [Postcritical museology]. Voprosy muzeologii – Museological issues, 2 (16), 22–29 [in Russian].

Lorente, P.Kh. (2011). Razvitie muzeologii kak universitetskoy distsipliny: ot tekhnicheskoy podgotovki k kriticheskoy muzeologii [Development of museology as a university discipline: from technical training to critical museology]. Voprosy muzeologii – Museological issues, 2 (4), 45–64 [in Russian].

Makagiansar, M. (1984). Vospitatelnaya i prosvetitelnaya rol muzeev segodnya i zavtra [Educational and educational role of museums today and tomorrow]. Museum, 141, 3–7 [in Russian].

Navarro, O. (2010). Istoriya i pamyat v sovremennom muzee: neskolko zamechaniy s tochki zreniya kriticheskoy muzeologii [History and Memory in a Contemporary Museum: A Few Remarks from the Point of View of Critical Museology]. Voprosy muzeologii – Museological issues, 2, 3–11 [in Russian].

Novikova, A.V. (2018). Sotsiokulturnyy potentsial muzeev v issledovaniyakh Lesterskoy shkoly [The Sociocultural Potential of Museums in Leicester School Research]. Molodezhnyy vestnik Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta kultury – Youth Bulletin of the St. Petersburg State Institute of Culture, 2 (10), 34–37 [in Russian].

Novikova, A.V. (2021). «Stigma» v muzeologicheskom diskurse ["Stigma" in museological discourse]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta kultury – Bulletin of the St. Petersburg State Institute of Culture, 1 (46), 100–105 [in Russian].

Porter, Dzh. (1983). Rol muzeya kak sredstva kommunikatsii [The role of the museum as a means of communication]. Museum, 138, 10 [in Russian].

Razgon, A.M. (1954). Nauchnoe opisanie muzeynykh predmetov: metodicheskie ukazaniya [Scientific description of museum items: Methodical instructions]. Moskva: Goskultprosvetizdat [in Russian].

River, Zh.A. (1985). Evolyutsionnoe opredelenie ekomuzeya [Evolutionary definition of ecomuseum]. Museum, 148, 2–3 [in Russian].

Snahoshchenko, V. (2013). Evoliutsiia kontseptualnykh modelei suchasnoho muzeiu [Evolution of conceptual models of a modern museum]. Svitohliad – Filosofiia – Relihiia – Worldview – Philosophy – Religion, 4, 306–315 [in Ukrainian].

Timofeeva, L.S. (2010). Transformatsiya obrazovatelnoy funktsii muzeya: istoricheskaya retrospektiva (XVII – nachalo XX vv.) [Transformation of the educational function of the museum: a historical retrospective (17th – early 20th centuries)]. Voprosy muzeologii – Museological issues, 1, 82–88 [in Russian].

Khansen, T.Kh. (1984). Muzey kak prosvetitelnoe uchrezhdenie [Museum as an educational institution]. Museum, 144, 4–11 [in Russian].

Durrer, V. (2008). Theoretical Perspectives in New Labor՚s Cultural Policy: Art Museums as Vehicles for Social Inclusion. Museological Review, 13, 11–28.

Hudson, K.A. (1975). Social History of Museums: What the visitors thought. London: Macmillan.

Kinsley, R.P. (2016). Inclusion in museums: a matter of social justice. Museum Management and curatorship, 31 (5), 474–490.

Museums and the Transgender Tipping Point. (n.d.). Retrieved August 7, 2021, from https://le.ac.uk/rcmg/research-archive/transgender-tipping-point.

Navarro, O. (2012). History and Education as Bases for Museum Legitimacy in Latin American Museums: Some Comments for a Discussion from a Critical Museology Point of View. Museologica Brunensia, 1 (1), 28–33.

Sandell, R. (2003). Social inclusion, the museum and the dynamics of sectoral change. Museum and society, 1 (1), 45–62.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-28

Номер

Розділ

Статті