ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ ПОВСЯКДЕННЯ ДРОГОБИЧЧИНИ (1944–1953 рр.) У СТАРШІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

  • Світлана Біла
  • Ірина Лозинська
  • Лілія Вовк

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-2595.7/49.234430

Ключові слова:

фотографії; метод усної історії; творчо-пошукові проекти; повсякдення

Анотація

Анотація. Мета дослідження розгляд ефективних форм, засобів і методичних прийомів вивчення історії повсякдення Дрогобиччини у 30–50-і рр. ХХ ст. Методологія дослідження базується на загальнонаукових методах (аналізу, синтезу, верифікації та узагальнення), а також на методологічних підходах мікроісторії, зокрема методі усної історії. Наукова новизна полягає у тому, що вперше висвітлено теоретико-методичні засади вивчення історії повсякдення післявоєнного Дрогобича у школі.

Висновки. Для вивчення історії повсякдення Дрогобиччини у 30–50-і рр. ХХ ст. необхідно під час практичних занять або роботи історико-краєзнавчого факультативу і гуртка організовувати самостійну роботу учнів з писемними та візуальними джерелами. Найбільш доступні й водночас найбільш ефективні візуальні засоби для вивчення повсякденної історії регіону – фотографії. Провідними методами вивчення старшокласниками повсякденної історії є творчо-пошукові проєкти та застосування методу усної історії. Саме спогади тогочасних мешканців Дрогобиччини відображають найбільш повно ментальну мікроісторію регіону, мрії, потреби, переживання, емоції, побут, традиції, особливості дозвілля та відпочинку пересічних людей. Учні, беручи інтерв’ю, мимовільно емпатійно переживають за родичів та знайомих, які жили у недалекому минулому.

Біографії авторів

Світлана Біла

кандидат історичних наук, доцент кафедри всесвітньої історії та спеціальних історичних дисциплін, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (bilasvitlana24@gmail.com)

Ірина Лозинська

кандидат історичних наук, доцент кафедри всесвітньої історії та спеціальних історичних дисциплін, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (loz.iryna@gmail.com)

Лілія Вовк

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (vovk.lilia.90@gmail.com)

Посилання

Akinsheva, I. (2003). Istoriia povsiakdennosti yak skladova sotsialnoi istorii i novyi pidkhid do vyvchennia istorii v shkoli [The history of everyday life as a component of social history and a new approach to the study of history in school]. Aktualni problemy transformatsii sotsiohumanitarnoi osvity – Current problems of transformation of socio-humanitarian education (pp. 66–68). Kamianets-Podilskyi [in Ukrainian].

Akinsheva, I. (2004a). Vyvchennia sotsialnoi istorii v shkolakh yevropeiskykh krain [Study of social history in schools of European countries]. Ridna shkola – Native school, 9, 71–73 [in Ukrainian].

Akinsheva, I. (2004b). Priorytety vyvchennia sotsialnoi istorii v suchasnykh shkilnykh prohramakh [Priorities for studying social history in modern school curricula]. Polietnicheskaya sreda: kultura, politika, obrazovanie. Seriya «Sotsialnye nauki»: materialy mezhdunarodnogo seminara – Polyethnic environment: culture, politics, education. Social Sciences Series: Proceedings of an International Seminar (Iss. V, pp. 375–382). Lugansk – Tsyurikh – Zheneva [in Ukrainian].

Akinsheva, I. (2005a). Metody vykladannia sotsialnoi istorii v yevropeiskykh shkolakh [Methods of teaching social history in European schools]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky – Scientific notes of Nizhyn State University named after Nikolai Gogol. Psychological and pedagogical sciences, 1, 159–162 [in Ukrainian].

Akinsheva, I. (2005b). Osnovni aspekty rozghliadannia sotsialnoi istorii v istorychnii osviti [The main aspects of social history in historical education]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly – Psychological and pedagogical problems of rural school, 11, 195–203 [in Ukrainian].

Akinsheva, I. (2009). Innovatsiini tendentsii rozvytku suchasnykh yevropeiskykh pidruchnykiv iz sotsialnoi istorii [Innovative trends in the development of modern European textbooks on social history]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu. Pedahohichni nauky – Bulletin of Zhytomyr State University. Pedagogical sciences, 43, 30–39 [in Ukrainian].

Bakhanov, K.O. (2005). Onovlennia zmistu suchasnoi shkilnoi istorychnoi osvity [Updating the content of modern school history education]. Donetsk: Yuho-Vostok [in Ukrainian].

Bereka, V. (2017). Novitni pidkhody v metodolohii ta metodytsi vykladannia istorii v Ukraini [The latest approaches in the methodology and methods of teaching history in Ukraine]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Istoriia – Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: History (pp. 134–139) [in Ukrainian].

Bila, S., & Popp, R. (2009). Drohobych za radianskykh chasiv (1944–1980-ti rr.) [Drohobych in Soviet times (1944–1980)]. Narysy z istorii Drohobycha (vid naidavnishykh chasiv do pochatku XXI st.) – Essays on the history of Drohobych (from ancient times to the beginning of the XXI century) (pp. 211–228). Drohobych: Kolo.

Vlasov, V.S., & Kulchytskyi, S.V. (2018). Istoriia Ukrainy (profilnyi riven): pidruchnyk dlia 10 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [History of Ukraine (profile level): a textbook for the 10th grade of general secondary education]. Kyiv: Litera LTD [in Ukrainian].

Vlasov, V.S., & Kulchytskyi, S.V. (2019). Istoriia Ukrainy (profilnyi riven): pidruchnyk dlia 11 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [History of Ukraine (profile level): a textbook for the 11th grade of general secondary education]. Kyiv: Litera LTD [in Ukrainian].

Vurlovska, M. (2017a). Teatr u povsiakdennomu zhytti naselennia Drohobychchyny u pershi povoienni roky [Theater in the everyday life of the population of Drohobych in the first postwar years]. Drohobytskyi kraieznavchyi zbirnyk – Drohobych local lore collection, special issue 3, 337–344 [in Ukrainian].

Vurlovska, M. (2017b). Kino u povsiakdennomu zhytti meshkantsiv Drohobychchyny u povoiennyi period (1944–1958) [Cinema in the everyday life of the inhabitants of Drohobych in the postwar period (1944–1958)]. Problemy humanitarnykh nauk: zbirnyk naukovykh prats Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Seriia Istoriia – Problems of Humanities. History Series: a collection of scientific articles of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, 40, 15–30 [in Ukrainian].

Hisem, O.V., & Martyniuk, O.O. (2019). Istoriia Ukrainy (riven standartu): pidruchnyk dlia 11 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [History of Ukraine (standard level): a textbook for the 11th grade of general secondary education]. Kharkiv: Vyd-vo «Ranok» [in Ukrainian].

Hrom, M. (2019a). Yevreiske naselennia Drohobychchyny: povoienne zhyttia i pobut (1944–1958 rr.) [The Jewish population of Drohobych region: post-war life and everyday life (1944–1958)]. Problemy humanitarnykh nauk: zbirnyk naukovykh prats Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Seriia Istoriia – Problems of Humanities. History Series: a collection of scientific articles of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, 1/43, 180–195 [in Ukrainian].

Hrom, M. (2019b). Usni svidchennia yak dzherelo vyvchennia povsiakdennia naselennia Drohobychchyny u povoiennyi period [Oral evidence as a source of studying the everyday life of the population of Drohobych in the postwar period]. Fundamentalni ta prykladni doslidzhennia: suchasni naukovo-praktychni rishennia i pidkhody. Mizhdystsyplinarni perspektyvy – Basic and applied research: modern scientific and practical solutions and approaches. Interdisciplinary perspectives (pp. 13–14). Banska Bystrytsia – Baku – Uzhhorod – Kherson – Kryvyi Rih: Posvit [in Ukrainian].

Dimarov, A. (2017). Prozhyty і rozpovisty [Live and tell]. (Vols. 1–2). Retrieved from https://osvita.ua//doc/files/news/686/68698/dimarov-anatoliy-andriyovych-prozhyty-y-rozpovisty.pdf [in Ukrainian].

Koliastruk, O. (2008a). Istoriia povsiakdennosti yak obiekt istorychnoho doslidzhennia: istoriohrafichnyi i metodolohichnyi aspekty [History of everyday life as an object of historical research: historiographical and methodological aspects]. Kharkiv: Kursor [in Ukrainian].

Koliastruk, O. (2010). Dzherela z istorii povsiakdennosti [Sources from the history of everyday life]. Povoienna Ukraina: narysy sotsialnoi istorii (druha polovyna 1940-kh – seredyna 1950-kh rr.) – Postwar Ukraine: Essays on Social History (Second Half of the 1940s – Mid-1950s) (Vol. 1 (1–2), 57–95). Kyiv: Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Koliastruk, O. (2011). Metodolohiia istorii povsiakdennia [Methodology of everyday history]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina. Seriia: Istoriia – Bulletin of V.N. Karazin Kharkiv National University. Ser.: History, 982 (44), 8–21. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIS_2011_982_44_3 [in Ukrainian].

Koliastruk, O.A. (2008b). Vykorystannia vizualnykh dzherel u vidtvorenni povsiakdennosti [The use of visual sources in the reproduction of everyday life]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Istoriia – Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: History, 21, 50‒53. Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/portal/natural/Nvuu/Ist/2008_21/028.htm [in Ukrainian].

Komarov, Yu. (2006). Myt, zupynys! Ty – istorychna! (z dosvidu vykorystannia fotomaterialiv na urokakh istorii) [Moment, stop! You are historical! (from the experience of using photographs in history lessons)]. Istoriia v shkolakh Ukrainy – History in schools of Ukraine, 4, 15–19 [in Ukrainian].

Krasyliuk, Ya. (2015). Fotohrafii yak vazhlyve dzherelo u vidtvorenni radianskoi povsiakdennosti [Photography as an important source in the reproduction of Soviet everyday life]. Istoriia radianskoi povsiakdennosti: na perekhresti dzherel: zbirnyk materialiv Vseukr. nauk.-teoret. seminaru, m. Vinnytsia, 14–15 travnia 2015 r. – History of Soviet everyday life: at the crossroads of sources: Coll. materials All-Ukrainian scientific-theoretical seminar, Vinnytsia, May 14–15, 2015 (pp. 87–94) [in Ukrainian].

Marusyk, T. (2002). Zakhidnoukrainska humanitarna intelihentsiia: realii zhyttia ta diialnosti (40–50-ti rr.) [Western Ukrainian humanitarian intelligentsia: realities of life and activity (40–50᾿s)]. Chernivtsi: Ruta [in Ukrainian].

Merezhynska, O., & Lykhota, S. (Comps.). (2019). Usna istoriia: problemy ta perspektyvy vykorystannia naratyvnykh dzherel v istorychnykh naukovykh doslidzhenniakh: zbirnyk materialiv seminaru metodystiv, kerivnykiv naukovykh viddilen suspilno-humanitarnoho profiliu MAN Ukrainy (m. Kyiv, 15 travnia 2019 roku) – Oral history: problems and prospects of using narrative sources in historical scientific research: a collection of materials of the seminar of methodologists, heads of scientific departments of social and humanitarian profile of the Academy of Sciences of Ukraine (Kyiv, May 15, 2019). Kyiv [in Ukrainian].

Mokrohuz, O. (2004). Navchyty «prochytuvaty» fotohrafii (z dosvidu interpretatsii vizualnykh arkhivnykh materialiv u shkilnomu kursi istorii) [Teach to "read" photos (from the experience of interpreting visual archival materials in a school history course)]. Istoriia v shkolakh Ukrainy – History in schools of Ukraine, 8, 27–31 [in Ukrainian].

Navchalni prohramy dlia 5–9, 10–11 klasiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv (novyi standart) [Curricula for grades 5–9, 10–11 of secondary schools (new standard)]. (n.d.). Osvita.ua (p. 10, 12, 22). Retrieved from http://osvita.ua/school/program/ [in Ukrainian].

Pastushenko, T. (2019). Usna istoriia yak naukovyi napriamok ta metodyka vykorystannia v navchalnomu protsesi [Oral history as a scientific direction and method of use in the educational process]. Usna istoriia: problemy ta perspektyvy vykorystannia naratyvnykh dzherel v istorychnykh naukovykh doslidzhenniakh: zbirnyk materialiv seminaru metodystiv, kerivnykiv naukovykh viddilen suspilno-humanitarnoho profiliu MAN Ukrainy (m. Kyiv, 15 travnia 2019 roku) – Oral history: problems and prospects of using narrative sources in historical scientific research: a collection of materials of the seminar of methodologists, heads of scientific departments of social and humanitarian profile of the Academy of Sciences of Ukraine (Kyiv, May 15, 2019) (pp. 4–11). Kyiv [in Ukrainian].

Pometun, O. (2002). Navchannia istorii bez prystrastei i peresudiv [Teaching history without passions and gossip]. Istoriia v shkolakh Ukrainy – History in schools of Ukraine, 4, 7–8 [in Ukrainian].

Popp, R. (2006). Misto Drohobych u pershi povoienni roky [The city of Drohobych in the first postwar years]. Drohobytskyi kraieznavchyi zbirnyk – Drohobych local lore collection, X, 458–467. Drohobych: Kolo [in Ukrainian].

Popp, R. (2014a). Povsiakdennia intelihentsii Lvova 1944–1953 rr. [Everyday life of the Lviv intelligentsia 1944–1953]. Drohobytskyi kraieznavchyi zbirnyk – Drohobych local lore collection, ХVІ, 384–395. Drohobych: Kolo [in Ukrainian].

Popp, R. (2014b). Nomenklatura Drohobytskoi oblasti u pershi povoienni roky (1944–1950) [Nomenclature of Drohobych region in the first postwar years (1944–1950)]. Drohobytskyi kraieznavchyi zbirnyk – Drohobych local lore collection, ХVІІ–ХVІІІ, 349–35. Drohobych: Kolo [in Ukrainian].

Popp, R. (2015). Ideolohichnyi vplyv na naselennia Drohobytskoi oblasti (1944–1945 rr.) [Ideological influence on the population of Drohobych region (1944–1945)]. Drohobytskyi kraieznavchyi zbirnyk – Drohobych local lore collection, special issue II, 227–235 [in Ukrainian].

Spohady Yermolenka Stepana, zapysala Iryna Nehura 1.04.2021 r. u Drohobychi [Memoirs of Stepan Yermolenko, recorded by Iryna Negura on April 1, 2021 in Drohobych]. (2021). Pryvatnyi arkhiv Iryny Nehury u m. Drohobych – Private archive of Iryna Negura in Drohobych [in Ukrainian].

Spohady Lohyn Nadii, zapysala Svitlana Bila 1.04.2021 r. u Drohobychi [Memories Login of Hope, recorded by Svitlana Bila on April 1, 2021 in Drohobych]. (2021). Pryvatnyi arkhiv Svitlany Biloi u m. Drohobych – Private archive of Svitlana Bila in Drohobych [in Ukrainian].

Udod, O. (1999). Aksiolohichnyi (tsinnisnyi) pidkhid u vykladanni istorii [Axiological (value) approach in teaching history]. Istoriia v shkolakh Ukrainy – History in schools of Ukraine, 3, 27–30 [in Ukrainian].

Udod, O. (2010a). Istoriia povsiakdennosti yak providnyi napriam ukrainskoi istoriohrafii [History of everyday life as a leading direction of Ukrainian historiography]. Istoriia povsiakdennosti: teoriia ta praktyka: materialy Vseukr. nauk. konf., Pereiaslav-Khmelnytskyi, 14–15 travnia 2010 r. – History of everyday life: theory and practice: materials All-Ukrainian Science Conf., Pereyaslav-Khmelnytsky, May 14–15, 2010 (pp. 19–23). Pereiaslav-Khmelnytskyi [in Ukrainian].

Udod, O. (2010b). Istoriia povsiakdennosti: pytannia metodolohii ta istoriohrafii [History of everyday life: questions of methodology and historiography]. Povoienna Ukraina: narysy sotsialnoi istorii (druha polovyna 1940-kh – seredyna 1950-kh rr.) – Postwar Ukraine: Essays on Social History (Second Half of the 1940s – Mid-1950s) (Vol. 1 (1–2), pp. 17–39). Kyiv: Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy. (Seriia «Z istorii povsiakdennoho zhyttia v Ukraini», t. II) [in Ukrainian].

Khtsiuk, A. (2011). Atlantyda. Misiatseva zemlia [Atlantis. Lunar Earth]. Kyiv: Krytyka [in Ukrainian].

Chornobryvets, S. (1950). Vyzvolena zemlia [Liberated land]. Kyiv: Rad. Ukraina [in Ukrainian].

Shliakhtych, R. (2011). Povsiakdennia zakhidnoukrainskoi intelihentsii povoiennoho chasu v umovakh borotby radianskoi vlady z ukrainskym vyzvolnym rukhom [Everyday life of the Western Ukrainian intelligentsia of the postwar period in the conditions of the struggle of the Soviet power against the Ukrainian liberation movement]. Intelihentsiia i vlada – Intelligentsia and power, 23, 133–142 [in Ukrainian].

Shults, B. (2012). Tsynamonovi kramnytsi ta vsi inshi opovidannia [Cinnamon shops and all the other stories]. Kyiv: «A-ba-ba-ha-la-ma-ha» [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-20

Номер

Розділ

Статті