ПЕРЕЗАВАНТАЖЕННЯ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ: КОМУНІСТИЧНІ ВИКЛИКИ І НАЦІОНАЛІСТИЧНІ ВІДПОВІДІ (1944–1953 рр.)

Автор(и)

  • Руслана Давидюк
  • Андрій Жив’юк
  • Володимир Старжець

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-2595.7/49.234429

Ключові слова:

сталінський режим; українське підпілля; ідеологічне протистояння; освіта; школа; вчительство; репресії

Анотація

Анотація. Мета дослідження – проаналізувати становище освітян західноукраїнського регіону у контексті боротьби радянської влади і українського підпілля у повоєнний період, довести що саме вчительство опинилося на вістрі цього збройного та ідеологічного протистояння. Методологія дослідження ґрунтується на принципах науковості, системності, історизму, верифікації. У ході дослідження використовувались проблемно-історичний, пошуковий методи, а також методи мікроісторії та локальної історії. Наукова новизна статті полягає у вивченні особливостей життя і праці вчительства у повоєнний період крізь призму ідеологічного протиборства і збройного протистояння радянської влади і націоналістичного підпілля. Висновки. У науковій статті на основі розсекречених архівів спецслужб показано трагедію західноукраїнського вчительства, яке опинилося в епіцентрі двобою між радянською владою і українським повстанським рухом за вплив на освітній простір регіону. Стверджено, що сталінський режим, прагнучи уніфікувати освітнє життя у західних областях УРСР, вимагаючи прищеплювати комуністичний світогляд у школі, використовував для цього різноманітні механізми – від пропаганди до терору. Нав’язування атеїзму, культу російської мови і літератури, створення піонерських та комсомольських організацій викликало опір з боку українського підпілля. Складна ідеологічна атмосфери в регіоні впливала на життя і діяльність педагогів, які потерпали не лише від важких матеріально-побутових умов, але й опинилися в епіцентрі безкомпромісної боротьби двох сил. Такий двосторонній тиск на вчителів спричинив переслідування як з боку радянської влади, так і українських повстанців, внаслідок чого багато освітян ставали жертвами цього протистояння, або намагалися залишити небезпечний регіон.

Біографії авторів

Руслана Давидюк

доктор історичних наук, професор, професор кафедри історії України, Рівненський державний гуманітарний університет, вул. Степана Бандери, 12, м. Рівне, Україна, індекс 33000 (davrus63@gmail.com)

Андрій Жив’юк

кандидат історичних наук, доцент, професор кафедри історії, Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука, вул. Степана Дем’янчука, 4, м. Рівне, Україна, індекс 33000 (derzhy60@gmail.com)

Володимир Старжець

кандидат історичних наук, учитель історії, Обарівський ліцей Рівненської районної ради Рівненської області, вул. Ставківська, 40, с. Обарів, Рівненський р-н, Рівненська обл., Україна, індекс 35307 (starzhets92@gmail.com)

Посилання

HDA SBU, m. Rivne – Haluzevyi derzhavnyi arkhiv Sluzhby bezpeky Ukrainy, m. Rivne [Sectoral state archive of the Security Service of Ukraine, Rivne] [in Ukrainian].

DAIFO – Derzhavnyi arkhiv Ivano-Frankivskoi oblasti [State Archives of Ivano-Frankivsk region] [in Ukrainian].

DALO – Derzhavnyi arkhiv Lvivskoi oblasti [State Archives of Lviv region] [in Ukrainian].

Danylenko, V. (2003). Ukrainska intelihentsiia yak obiekt represyvnoi polityky stalinskoho rezhymu v povoiennyi period (1946–1953 rr.). [Ukrainian intelligentsia as an object of repressive policy of the Stalinist regime in the postwar period (1946–1953)]. Problemy istorii Ukrainy: fakty, sudzhennia, poshuky – Problems of Ukrainian history: facts, judgments, searches, 7, 406–420. Kyiv [in Ukrainian].

DARO – Derzhavnyi arkhiv Rivnenskoi oblasti [State Archives of Rivne region] [in Ukrainian].

DATO – Derzhavnyi arkhiv Ternopilskoi oblasti [State Archives of Ternopil region] [in Ukrainian].

Yefimchuk, F. (2002). Narysy istorii dermanskykh shkil: do 400-littia dermanskoi shkoly i drukarni [Essays on the history of Derman schools: to the 400-th anniversary of the Derman school and printing house]. Derman: [N.p.] [in Ukrainian].

Zhyviuk, A. (Comp.). (2009). Reabilitovani istoriieiu. Rivnenska oblast [Rehabilitated historians. Rivne region]. (Vol. 2). Rivne: VAT «Rivnenska drukarnia» [in Ukrainian].

Ishchuk, O. (2011). Molodizhni orhanizatsii OUN (1939–1955 rr.) [OUN youth organizations (1939–1955)]. Lviv; Toronto: Litopys UPA [in Ukrainian].

Makarchuk, S. (2015). Pobachene, pochute, perezhyte [Seen, heard, experienced]. R. Tarnavskyi (Ed.). Kyiv: Atika [in Ukrainian].

Marusyk, T. (2002). Zakhidnoukrainska humanitarna intelihentsiia: realii zhyttia ta diialnosti (40–50-ti rr. ХХ st.). [Western Ukrainian humanitarian intelligentsia: realities of life and activity (40–50’s of the XX century)]. Chernivtsi: Ruta [in Ukrainian].

Mashchenko, N. (2015). Kadrove zabezpechennia shkil Rivnenshchyny (druha polovyna 1940-kh – persha polovyna 1950-kh rokiv) [Staffing of schools in Rivne region (second half of the 1940’s – first half of the 1950’s)]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu im. Lesi Ukrainky. Seriia: istorychni nauky – Scientific Bulletin of the Lesya Ukrainka Eastern European National University. Series: historical science, 7, 63–67 [in Ukrainian].

Nahirniak, A., & Nahirniak, M. (2011). Politychna ta ideolohichna borotba OUN i UPA z radianskym rezhymom u povoienni roky [The political and ideological struggle of the OUN and UPA against the Soviet regime in the postwar years]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika» – Bulletin of the National University "Lviv Polytechnic", 693, 223–230 [in Ukrainian].

Nahirniak, M., & Lavretskyi, R. (2013). Politychna ta ideolohichna borotba orhaniv Komunistychnoi partii u protsesi utverdzhennia rezhymu v Zakhidnii Ukraini (1944–1945 rr.) [Political and ideological struggle of the Communist Party in the process of establishing the regime in Western Ukraine (1944–1945)]. Viiskovo-naukovyi visnyk – Military-scientific bulletin, 20, 66–80 [in Ukrainian].

Patryliak, I. (2012). «Vstan i borys! Slukhai i vir...»: ukrainske natsionalistychne pidpillia ta povstanskyi rukh 1939–1960 rr. ["Get up and fight! Listen and believe ...": Ukrainian nationalist underground and the insurgent movement of 1939–1960]. Lviv: Chasopys [in Ukrainian].

Romaniuk, I., & Romanets, L. (2008). Kadrove zabezpechennia silskykh shkil Ukrainy vchyteliamy v kintsi 1950-kh – na pochatku 60-kh rokiv [Staffing of rural schools in Ukraine by teachers in the late 1950’s – early 60’s]. Ukrainskyi selianyn – Ukrainian peasant, 11, 176–177 [in Ukrainian].

Stasiuk, O. (2014). Orhanizatsiia ukrainskykh natsionalistiv ta intelihentsiia [Organization of Ukrainian nationalists and intelligentsia]. Ukraina: kulturna spadshchyna, natsionalna svidomist, derzhavnist – Ukraine: cultural heritage, national consciousness, statehood, 24, 230–246 [in Ukrainian].

Sushyk, I. (2019). Volyn povoienna: sotsialno-ekonomichni ta kulturni protsesy 40–50-kh rr. ХХ st. [Volyn postwar: socio-economic and cultural processes of the 40–50’s of the ХХ century]. Lutsk: Vezha–Druk [in Ukrainian].

Fedun, Petro–«Poltava». (2008). Kontseptsiia Samostiinoi Ukrainy. T. 1: Tvory [The concept of Independent Ukraine. Vol. 1: Writings]. M. Romaniuk (Comp. & Ed.). Lviv: Instytut ukrainoznavstva imeni I. Krypiakevycha NAN Ukrainy [in Ukrainian].

TsDAHO Ukrainy, m. Kyiv – Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv hromadskykh obiednan Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-20

Номер

Розділ

Статті