ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ШКОЛЯРІВ У КРЕМЕНЦІ НА ТЕРНОПІЛЬЩИНІ (1949 р.): ДОКУМЕНТАЛЬНЕ СВІДЧЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2312-2595.7/49.234422Ключові слова:
джерелознавство; історія повсякдення; учні середніх шкіл; Кременець (Кремʼянець); Тернопільська областьАнотація
Анотація. У статті аналізується і публікується документ підпілля ОУН (березень 1949), в якому подано інформацію про повсякденне життя середньої школи № 1 м. Кременець (Кремʼянець) на Тернопільщині. Мета статті – проаналізувати і опублікувати документ до історії повсякденного життя учнів середньої школи № 1 м. Кременець (Кремʼянець) Тернопільської області наприкінці 1940-х рр. Методологія дослідження спирається на принципи історизму, науковості, авторської об’єктивності, застосування джерелознавчих методів, зокрема методу внутрішньої критики джерел. Наукова новизна полягає у тому, що до наукового обігу вперше уводиться публікований документ. Висновки. Отже, публікований документ «Крем’янецька середня школа Ч. І» датований березнем 1949 р. У ньому подана інформація про життя школи у 1948/1949 н. р., акумульована учасником українського підпілля в Кременці на псевдо «Чорнобай», який був учнем зазначеного закладу середньої освіти. Документ складається з чотирьох частин: життя учнів у школі; позашкільне життя учнів; учителі; навчання. Структура документа вказує на те, що його було укладено відповідно до певного «квестіонарію», підготовленого підпіллям ОУН для більш чіткого й аналітичного подання звітів, формулювання агентурної інформації. Вважаємо документ «Крем’янецька середня школа Ч. І» важливим і репрезентативним історичним джерелом до історії повсякденного життя школярів другої половини 1940-х рр. у Кременці зокрема, та у західноукраїнських областях України загалом. Документ публікується мовою оригіналу з дотриманням необхідних археографічних вимог.
Посилання
Arkhiv TsDVR ‒ Arkhiv Tsentru doslidzhen vyzvolnoho rukhu [Archive of the Center for Liberation Movement Studies] [in Ukrainian].
Haliv, M. (2015). Radianska pedahohika v dii: dokumenty upravlinnia MDB ta obkomu kompartii Drohobychchyny shchodo pobyttia uchniv u shkolakh oblasti [Soviet pedagogy in action: documents of the Department of the State Security Committee and the Regional Committee of the Communist Party of Drohobych Region on the beating of pupils in the regionʼs schools]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk ‒ Current Issues of the Humanities, 13, 13–20 [in Ukrainian].
Herehova, S. (1997). Rozvytok narodnoi osvity v Chernivetskii oblasti u druhii polovynni 40-kh rokiv XX st. [The development of public education in the Chernivtsi region in the second half of the 40s of the twentieth century]. Pytannia istorii Ukrainy ‒ Issue of the history of Ukraine, 1, 233–241 [in Ukrainian].
Herehova, S.V. (2004). Osvita v zakhidnoukrainskomu rehioni (druha polovyna 40-kh – persha polovyna 50-kh rr. XX st.) [Education in the western Ukrainian region (second half of the 40s – first half of the 50s of the XX century)]. (Extended abstract of Candidate’s thesis). Chernivtsi [in Ukrainian].
Mashchenko, N. (2018). Shkilna osvita u Rovenskii oblasti v 1944–1964 rr. [School education in the Rivne region in 1944–1964]. (Candidate’s thesis). Lutsk [in Ukrainian].
Popp, R. (1998). Shkilnytstvo Lvivshchyny u pershi povoienni roky [Schooling in Lviv region in the first postwar years]. Problemy humanitarnykh nauk. Istoriia ‒ Problems of Humanities. History, 1, 161–169 [in Ukrainian].
Popp, R. (2011a). Osvita v Drohobychi u povoiennyi period (1944–1953) [Education in Drohobych in the postwar period (1944–1953)]. Drohobytskyi kraieznavchyi zbirnyk ‒ Drohobych Regional Studies, XIV–XV, 400–408 [in Ukrainian].
Popp, R. (2011b). Shkilna osvita v Drohobytskii oblasti u pershi povoienni roky (1944–1953) [School education in the Drohobych region in the first postwar years (1944–1953)]. Problemy humanitarnykh nauk. Seriia: Istoriia ‒ Problems of Humanities. History Series, 28, 153–164 [in Ukrainian].
Popp, R. (2020). Povoienne shkilnytstvo u svitli zvitnykh dokumentiv ukrainskoho natsionalistychnoho pidpillia [Post-war schooling in the light of reporting documents of the Ukrainian nationalist underground]. Problemy humanitarnykh nauk: zbirnyk naukovykh prats Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Seriia Istoriia ‒ Problems of Humanities. History Series: a collection of scientific articles of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, 3/45, 168–185 [in Ukrainian].
Svorak, S.D. (1998). Narodna osvita u zakhidnoukrainskomu rehioni: istoriia ta etnopolityka (1944–1964 rr.) [Public education in the western Ukrainian region: history and ethnopolitics (1944–1964)]. Kyiv: Pravda Yaroslavychiv [in Ukrainian].
Starzhets, V.I. (2019). Borotba radianskoi vlady i ukrainskoho pidpillia za vplyv na osvitnii prostir zakhidnykh oblastei URSR u pisliavoiennyi period (1944–1953 rr.) [The struggle of the Soviet government and the Ukrainian underground for the impact on the educational space of the western regions of the USSR in the postwar period (1944–1953)]. (Candidate’s thesis). Rivne [in Ukrainian].
Sushyk, I.V. (2009). Stanovlennia systemy osvity na Volyni u 40–50-ti roky XX st. [Formation of the education system in Volyn in the 40–50s of the XX century]. Aktualni problemy vitchyznianoi ta vsesvitnoi istorii ‒ Current Issues of the Ukrainian and World History, 17, 92–96 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.