УСНІ СПОГАДИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ ПОВСЯКДЕННОСТІ У ЗАКЛАДАХ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2312-2595.7/49.234420Ключові слова:
метод усної історії; усні спогади; наративне інтерв’ю; історія повсякденняАнотація
Анотація. Метою дослідження є характеристика методичних засад оптимального застосування усних спогадів як інструмента для вивчення історії повсякдення у закладах середньої освіти. Методологія дослідження передбачає застосування принципу верифікації, методології застосування методу усної історії, загальнонаукових методів. Наукова новизна полягає у тому, що вперше охарактеризовано теоретико-методичні засади застосування усних спогадів в освітньому процесі. Висновки. Усні спогади очевидців подій є цінними джерелами для вивчення історії повсякдення новітнього періоду у закладах середньої освіти. Їх застосування в освітньому процесі доцільне з кількох причин. Дослідницькі проєкти, виконані за допомогою методу усної історії, формують позитивну мотивацію старшокласників до вивчення історії повсякдення і регіональної історії, розвивають у них певні дослідницькі та комунікативні навички. Зібрані школярами усні свідчення респондентів про побут, особливості праці та відпочинку, внутрішні переживання, емоції можуть слугувати для подальших наукових досліджень істориків-професіоналів. Водночас усні спогади не є об’єктивними й абсолютно достовірними і потребують особливих методологічних підходів, ретельної підготовки школярів, оволодіння ними методикою інтерв’ювання, детального подальшого аналізу та інтерпретації.
Посилання
Akinsheva, I. (2005). Metody vykladannia sotsialnoi istorii v yevropeiskykh shkolakh [Methods of teaching social history in European schools]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky – Scientific notes of Nizhyn State University named after Nikolai Gogol. Psychological and pedagogical sciences, 1, 159–162 [in Ukrainian].
Hisem, O.V., & Martyniuk, O.O. (2019). Istoriia Ukrainy (riven standartu): pidruchnyk dlia 11 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [History of Ukraine (standard level): textbook for 11 classes general secondary education institutions]. Kharkiv: Vyd-vo «Ranok» [in Ukrainian].
Hrinchenko, H. (2007). Usna istoriia: metodychni rekomendatsii z orhanizatsii doslidzhennia: dlia studentiv i aspirantiv [Oral history: Guidelines for the organization of the study: for students and graduate students]. Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi universytet imeni V.N. Karazina [in Ukrainian].
Hrom, M. (2019). Usni svidchennia yak dzherelo vyvchennia povsiakdennia naselennia Drohobychchyny u povoiennyi period [Oral testimonies as a source of studying the every day life of the population of Drohobych in the postwar period]. Fundamentalni ta prykladni doslidzhennia: suchasni naukovo-praktychni rishennia i pidkhody. Mizhdystsyplinarni perspektyvy – Basic and applied research: modern scientific and practical solutions and approaches. Interdisciplinary perspectives (pp. 13–14). Banska Bystrytsia – Baku – Uzhhorod – Kherson – Kryvyi Rih: Posvit [in Ukrainian].
Kis, O. (2006). Usna istoriia: stanovlennia, problematyka, metodolohichni zasady [Oral history: formation, issues, methodological principles]. Ukraina Moderna – Modern Ukraine, 11, 7–24 [in Ukrainian].
Kis, O. (2015). Usna istoriia: kontseptualni zasady [Oral history: conceptual principles]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka – Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk, 2 (3), 212–220. Ternopil: Vyd-vo TNPU im. V. Hnatiuka [in Ukrainian].
Koval-Fuchylo, I.M. (2019). Usni istorychni naratyvy: istoryk i folkloryst na odnomu poli [Oral historical narratives: historian and folklorist in one field]. Usna istoriia: problemy ta perspektyvy vykorystannia naratyvnykh dzherel v istorychnykh naukovykh doslidzhenniakh: zbirnyk materialiv seminaru metodystiv, kerivnykiv naukovykh viddilen suspilno-humanitarnoho profiliu MAN Ukrainy (m. Kyiv, 15 travnia 2019 roku) ‒ Oral history: problems and prospects of using narrative sources in historical research: Collection of materials of the seminar of methodologists, heads of scientific departments of social and humanitarian profile of the Academy of Sciences of Ukraine (Kyiv, May 15, 2019) (pp. 23–28). Kyiv [in Ukrainian].
Koliada, I.A. (2019). Usna istoriia – skladova naukovo-doslidnytskoi roboty z istorychnoho kraieznavstva uchniv – chleniv MANU [Oral history is a component of research work on historical local lore of students ‒ members of the Small Academy of Sciences of Ukraine]. Usna istoriia: problemy ta perspektyvy vykorystannia naratyvnykh dzherel v istorychnykh naukovykh doslidzhenniakh: zbirnyk materialiv seminaru metodystiv, kerivnykiv naukovykh viddilen suspilno-humanitarnoho profiliu MAN Ukrainy (m. Kyiv, 15 travnia 2019 roku) ‒ Oral history: problems and prospects of using narrative sources in historical research: Collection of materials of the seminar of methodologists, heads of scientific departments of social and humanitarian profile of the Academy of Sciences of Ukraine (Kyiv, May 15, 2019) (pp. 34–41). Kyiv [in Ukrainian].
Lebdushka, L., & Voloshyn, Yu. (2018). Zhyva istoriia – metod usnoi istorii v shkoli [Living history is a method of oral history at school]. Poltava [in Ukrainian].
Nahaiko, T. (2007). Dzherela usnoi istorii: problemy ta perspektyvy vykorystannia na suchasnomu etapi [Sources of oral history: problems and prospects for use at the present stage]. Naukovi zapysky z ukrainskoi istorii – Scientific notes on Ukrainian history, 19, 418–423. Ternopil: Aston [in Ukrainian].
Nahaiko, T. (2010). Usna istoriia: mizhdystsyplinarnyi dialoh humanitarnykh studii [Oral history: interdisciplinary dialogue of humanities studies]. U poshukakh vlasnoho holosu: usna istoriia yak teoriia, metod, dzherelo – In search of one’s own voice: oral history as a theory, method, source (pp. 160–170). Kharkiv: PP «TORHSIN PLYuS» [in Ukrainian].
Nahaiko, T. (2013). Esei do temy: «Usna istoriia ta komunikatyvni praktyky postmodernu» [Essay on the topic: "Oral history and communicative practices of postmodernism"]. Komunikatyvni horyzonty usnoi istorii: materialy Mizhnar. nauk. konf., m. Pereiaslav-Khmelnytskyi, 17–18 travnia 2013 r. – Communicative horizons of oral history: materials of the International Science Conf., Pereyaslav-Khmelnytsky, May 17–18, 2013 (pp. 38–43). Pereiaslav-Khmelnytskyi [in Ukrainian].
Nahaiko, T.Yu. (2016). Usna istoriia v Ukraini: tradytsiia i suchasni praktyky [Oral history in Ukraine: tradition and modern practices]. Usnoistorychni doslidzhennia: suchasni tendentsii, napriamky ta perspektyvy: zbirnyk materialiv V Mizhnar. nauk.-prakt. konf., 25–26 zhovtnia 2016 r., m. Vinnytsia – Oral history research: current trends, directions and prospects: Coll. materials of the V International scientific-practical Conf., October 25–26, 2016, Vinnytsia (pp. 39–42). Vinnytsia. Retrieved from http://old.library.vn.ua/publications/2016/print/konferentsiya2016.html [in Ukrainian].
Nahaiko, T.Yu. (2019). Problemy zastosuvannia usnoho naratyvu u neprofesiinomu doslidnytskomu seredovyshchi [Problems of applying oral narrative in non-professional research environment]. Usna istoriia: problemy ta perspektyvy vykorystannia naratyvnykh dzherel v istorychnykh naukovykh doslidzhenniakh: zbirnyk materialiv seminaru metodystiv, kerivnykiv naukovykh viddilen suspilno-humanitarnoho profiliu MAN Ukrainy (m. Kyiv, 15 travnia 2019 roku) ‒ Oral history: problems and prospects of using narrative sources in historical research: Collection of materials of the seminar of methodologists, heads of scientific departments of social and humanitarian profile of the Academy of Sciences of Ukraine (Kyiv, May 15, 2019) (pp. 12–17). Kyiv [in Ukrainian].
Pastushenko, T. (2019). Usna istoriia yak naukovyi napriamok ta metodyka vykorystannia v navchalnomu protsesi [Oral history as a scientific direction and method of use in the educational process]. Usna istoriia: problemy ta perspektyvy vykorystannia naratyvnykh dzherel v istorychnykh naukovykh doslidzhenniakh: zbirnyk materialiv seminaru metodystiv, kerivnykiv naukovykh viddilen suspilno-humanitarnoho profiliu MAN Ukrainy (m. Kyiv, 15 travnia 2019 roku) ‒ Oral history: problems and prospects of using narrative sources in historical research: Collection of materials of the seminar of methodologists, heads of scientific departments of social and humanitarian profile of the Academy of Sciences of Ukraine (Kyiv, May 15, 2019) (pp. 4–11). Kyiv [in Ukrainian].
Pryvalko, T.V. (2019). Dosvid roboty z usnymy svidchenniamy pro «nezakinchene» mynule [Experience working with oral testimonies about the "unfinished" past]. Usna istoriia: problemy ta perspektyvy vykorystannia naratyvnykh dzherel v istorychnykh naukovykh doslidzhenniakh: zbirnyk materialiv seminaru metodystiv, kerivnykiv naukovykh viddilen suspilno-humanitarnoho profiliu MAN Ukrainy (m. Kyiv, 15 travnia 2019 roku) ‒ Oral history: problems and prospects of using narrative sources in historical research: Collection of materials of the seminar of methodologists, heads of scientific departments of social and humanitarian profile of the Academy of Sciences of Ukraine (Kyiv, May 15, 2019) (pp. 18–22). Kyiv [in Ukrainian].
Spohady Yermolenka Stepana, 1930 r.n., zapysala Iryna Nehura 1.04.2021 r. u Drohobychi [Memoirs of Stepan Yermolenko, born in 1930, recorded by Iryna Negura on April 1, 2021 in Drohobych]. (2021). Pryvatnyi arkhiv Iryny Nehury u m. Drohobych ‒ Private archive of Iryna Negura in Drohobych [in Ukrainian].
Udod, O. (2010). Istoriia povsiakdennosti: pytannia metodolohii ta istoriohrafii [History of everyday life: questions of methodology and historiography]. Povoienna Ukraina: narysy sotsialnoi istorii (druha polovyna 1940-kh – seredyna 1950-kh rr.) – Post-war Ukraine: essays on social history (second half of the 1940s ‒ mid-1950s) (Vol. 1 (1–2), 17–39). Kyiv: Institute of History of Ukraine, National Academy of Sciences of Ukraine. (Series "On the history of everyday life in Ukraine"; vol. II) [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.