НЕОЯЗИЧНИЦТВО КРИМСЬКИХ КАРАЇМІВ: ҐЕНЕЗА І СУЧАСНИЙ СТАН

Автор(и)

  • Максим Мартин

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-2595.6/48.228472

Ключові слова:

С. Шапшал; неоязичництво; тюркізація

Анотація

Анотація. Метою роботи є проаналізувати історію виникнення та розвитку феномену в культурі караїмів Східної Європи, який можна охарактеризувати як неоязичництво. Методологія дослідження спирається на загальнонаукові та спеціально-історичні методи. В основу роботи покладено принципи історизму, наукової об’єктивності, та проблемно-хронологічний підхід. Наукова новизна полягає у тому, що вперше зроблено спробу комплексного дослідження феномену неоязичництва кримських караїмів у його розвитку, від виникнення до сучасного стану. Так само вперше зроблено спробу виділити всі елементи, на які спирається неоязичницький дискурс кримських караїмів, визначити час і обставину появи чи першої згадки про кожен з них. Висновки. З’ясовано, що пошук чи винайдення язичницьких традицій в культурі кримських караїмів був незворотним і логічним наслідком кампанії з абсолютизації значення тюркської спадщини і популяризації думки про винятково тюркське походження кримських караїмів, що її проводив караїмський лідер С. Шапшал у 1930-і рр. серед караїмів 2-ї Речі Посполитої. Виявлено, що джерелом натхнення для авторів, що шукали і шукають сліди язичництва у культурі караїмів Східної Європи, могли служити матеріали, надруковані у міжвоєнній караїмській пресі, зокрема польськомовному журналі «Myśl Karaimska», який виходив у Вільно, і на редакційну політику якого С. Шапшал мав великий вплив. Проте, як простежено, не завжди С. Шапшал особисто відповідає за інтерпретації різних елементів караїмської культури як язичницьких і за появу нових псевдоязичницьких елементів. Також доведено, що не всі елементи культури караїмів, які використовуються як доказ язичництва їхніх предків, є пізніми вигадками чи запозиченнями, але можуть бути слідами культурної дифузії караїмів і тюркських народів упродовж тривалого існування караїмів у тюркському оточенні.

Біографія автора

Максим Мартин

зав. відділом «Юдаїзм», Львівський музей історії релігії, пл. Музейна, 1, м. Львів, Україна, індекс 79000 (mmartyn1981@gmail.com)

Посилання

Baskakov, N.A., Zayonchkovskiy, А., & Shapshal, S.М. (1974). Karaimsko-russko-polskiy slovar [Karaite-russian-polish dictionary]. Moskow [in Russian].

Bertye-Delgard, А. (2012). Issledovanie nekotorykh nedoumyonnykh voprosov istorii srednevekovya v Tavride [Investigation of some complicated questions in the History of the Middle Ages in the Taurida]. Kiev: Agrar Media Grup [in Russian].

Beym, S. (1859). Chufut-Kale i ego pervonachalnye obitateli [Chufut-Kale and its initial settlers]. Novorossiyskiy kalendar na 1859 g. – Newrussian calendar for year 1859 (pp. 432‒444) [in Russian].

Beym, S. (1862). Pamyat o Chufut-Kale [Memory about Chufut-Kale]. Odessa: Typ. Kh. Aleksomati [in Russian].

Deynard, E. (1875). Toledot Aben Reshef [Genealogy of Abracham ben rabby Samuel Firkowich]. Warsaw: typ. I. Goldmann [in Hebrew].

Karaimskaya narodnaya entsiklopediya [Karaite folk encyclopedia]. (2007). (Vol. 6 (2)). Simferopol [in Russian].

Kizilov, М. (2009). Ilyash Karaimovich i Timofey Khmelnitskiy: krovnaya mest, kotoroy ne bylo [Iliash Karaimovich i Timophei Khmelnickii: blood feud which had never happened]. Karadeniz Araştırmalar – Black Sea Studies, 22, 43–74 [in Russian].

Krikun, E.V., & Danilenko, V.I. (2005). Vozdushnyy gorod Dzhuft-Kale [Cloud sity Dzhuft-Kale]. Kiev: Etnos [in Russian].

Kropotov, V.S. (2008). Spetsifika formirovaniya etnicheskoy kultury krymskikh karaimov i osobennosti eyo proyavleniya na razlichnykh istoricheskikh etapakh razvitiya obshchestva [The specificity of the formation of the ethnic culture of the Crimean Karaites and the peculiarities of its manifestation at various historical stages of the development of society]. Svyatyni i problemy sokhraneniya etnokultury krymskikh karaimov-karaev: Materialy nauchno-prakticheskoi konferentsii 14‒16 sentyabrya 2007 g. – Shrines and problems of preserving the ethnic culture of the Crimean Karaimes-Karaites: Proceedings of the Scientific-Practical Conference, September 14‒16, 2007. (pp. 109–148). Simferopol: Dolya [in Russian].

Pallas, P.S. (1999). Nablyudeniya, sdelannye vo vremya puteshestviya po yuzhnym namestnichestvam Russkogo gosudarstva v 1793–1794 godakh [Observations made during a trip to the southern governorships of the Russian state in 1793‒1794]. Moskow: Nauka [in Russian].

Polkanov, Yu.A. (1995). Kult svyashchennykh dubov [The cult of sacred oaks]. Karaimskie vesti – Karaites’ news, 16, p. 1 [in Russian].

Polkanov, Yu., & Polkanova, А. (2008). Osnovnye etapy postkhazarskoy istorii krymskikh karaimov [The main stages of post-chazarian History of karaites]. Svyatyni i problemy sokhraneniya etnokultury krymskikh karaimov-karaev: Materialy nauchno-prakticheskoi konferentsii 14‒16 sentyabrya 2007 g. ‒ Shrines and problems of preserving the ethnic culture of the Crimean Karaimes-Karaites: Proceedings of the Scientific-Practical Conference, September 14‒16, 2007. (pp. 191–203). Simferopol: Dolya [in Russian].

Protokoly zasedaniy karaimskogo natsionalnogo sezda 27 avgusta ‒ 3 sentyabrya 1917 g. v g. Yevpatorii [Minutes of the meetings of the Karaite National Congress August 27 – September 3, 1917 in sity Evpatoria]. (1917). Izvestiya karaimskogo dukhovnogo pravleniya – News of the Karaite Spiritual Government, 5–6, 5–25. Yevpatoriya [in Russian].

[Raetskiy, S.]. (1911). K polozheniyu Chufut-Kale [About condition of Chufut-Kale]. Karaimskaya zhizn – Karaite’s life, 5–6, 120–121. Moskow [in Russian].

Rashkovskiy, B. (2014). Khazary i iudaizm v bibleyskikh komentariyakh Efeta ben Eli: novyy srednevekovyy istochnik po istorii Vostochnoy Yevropy [Khazars and Judaism in the biblical comments of Efet ben Eli: New medieval source to the History of Eastern Europe]. Judaica Ukrainica, 3, 256–271. Kiev [in Russian].

Sinani, V. (1911). K statistike karaimov (po perepisi 1897 g.) [On the statistics of the Karaites (according to the 1897 census)]. Karaimskaya zhizn – Karaite’s life, 1, 30–37. Moskow [in Russian].

Tiriyaki, D. (2012). Duby v sakralnom prostranstve karaimov [Oaks in the sacred space of the Karaites]. Izvestiya dukhovnogo upravleniya religioznykh organizatsiy karaimov Ukrainy – Bulletin of the Spiritual Directorate of Religious Organizations of the Karaites of Ukraine, 3 (12), 7–8; 4 (13), 6–10. Yevpatorіya [in Russian].

Firkovich, A. (1872). Sefer Avne Zikaron [The Book of Memorial Stones]. Vilna: Tip. S.I. Fina i A.G. Rozenkrantsa [in Hebrew].

Shabarovskyi, V. (2013). Karaimy na Volyni: shtrykhy do portreta znykaiuchoho narodu [The Karaites in Volyn: Strokes to the portrait of inquisitive people]. Lutsk: PVD «Tverdynia» [in Ukrainian].

Shaytanov, S.I. (2018, October). Sukkot ili Orakh toyu? [Sukkot or Orakh toyu?]. Izvestiya dukhovnogo upravleniya karaimov – Bulletin of the Spiritual Directorate of Religious Organizations of the Karaites of Ukraine, 29 (38), 11–13. Yevpatoriya [in Russian].

Shapshal, S.M. (1918). Istoriya proiskhozhdeniya dolzhnosti i kharakter deyatelnosti krymskikh gakhamov [The History of the Provenance of position and the Nature of activity of Crimean Gahams]. Izvestiya karaimskogo dukhovnogo pravleniya – Bulletin of the Spiritual Directorate of the Karaites, 1, 4–6. Yevpatoriya [in Russian].

Shchyogoleva, T. (2003). Osnovnye etnokulturnye aspekty karaimskoy publitsistiki i sostoyanie krymskoy karaimskoy obshchiny v kontse XX – nachale XXI vv. [The main ethnocultural aspects of Karaite journalism and the state of the Crimean Karaite community in the late XX ‒ early XXI centuries]. Tirosh: trudy po iudaike – Tirosh: Proceedings in Jewish Studies, 6, 218–235. Moskva [in Russian].

Abkowicz, R. (2007). Co oznaczają nasze święta i inne specjalne dni [What our holidays and other special days mean]. Almanach Karaimski – Almanac of Karaites (pp. 11–13). Wrocław [in Polish].

Ankori, Z. (1959). Karaites in Byzantium: The Formative Years, 970‒1100. New York: Columbia University Press.

[Firkowicz, Szymon]. (1937/1938). Kronika [Chronicle]. Myśl Karaimska: organ Towarzystwa Miłośników Historji i Literatury Karaimskiej – The Karaites Thought: organ of the Society of Karaites History and Literature Enthusiasts, 12, 139–152. Wilno [in Polish].

Kizilov, M. (2003). Karaites Through the Travelers’ Eyes: Ethnic History, Traditional Culture and Everyday Life of The Crimean Karaites According to Descriptions of the Travelers. New York: Al-Qirqisani Center.

Kizilov, M. (2005). The Karaite Abraham Firkovich: paving the way for Turkic nationalism. Istoricheskoe nasledie Kryma – Historical Heritage of Crimea, 9, 218–221. Sympheropol.

Kizilov, M. (2007). The Press and the Ethnic Identity: Turkicisation of Karaite printing in interwar Poland and Lithuania. Acta Orientalia Academiae Scientiarum Hungarie, 4, 399–425. Budapest.

Sultanski, М. (1920). Zecher Caddikim [Memory of Righteous]. Warszawa [in Hebrew].

Szapszał, S. (1937/1938). [Rec.:] Alexandre Baschmakoff: Cinquante siècles d’evolution ethnique autour de la Mer Noire (Paris, 1937) [Alexander Bashmakov: Fifty ages of the ethnical evolution around the Black Sea (Paris, 1937)]. Myśl Karaimska: organ Towarzystwa Miłośników Historji i Literatury Karaimskiej – The Karaites Thought: organ of the Society of Karaites History and Literature Enthusiasts, 12, 112–118. Wilno.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-27

Номер

Розділ

Статті