ЧОЛОВІЧІ МОНАСТИРІ ЛЬВІВСЬКОЇ ЄПАРХІЇ У РАННЬОМОДЕРНОМУ СУСПІЛЬСТВІ: РЕЛІГІЙНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Андрій Павлишин

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-2595.5/47.217792

Ключові слова:

чоловічі монастирі; Львівська єпархія; історія церкви; ранньомодерний період; суспільство

Анотація

Анотація. Мета дослідження – з’ясувати аспекти релігійної функції чоловічих чернечих спільнот Львівської єпархії (православної та унійної) у локальному середовищі у кінці XVI – першій чверті XVIII ст. Методологія дослідження ґрунтується на принципах історизму та міждисциплінарності. Використано також підходи, характерні для досліджень історії локальних соціальних груп. Наукова новизна статті полягає у спробі дослідження, із залученням маловідомих та неопублікованих джерел, релігійної функції монастирів на теренах Львівської єпархії. Висновки. До найважливіших аспектів релігійної діяльності чоловічих монастирів Львівської єпархії належала душпастирська праця, котра у досліджуваний період була ще мало поширеним явищем. Душпастирство ченців на парафіях ініціювали церковні ієрархи, або фундатори парафії, рідше – самі парафіяни. Важливою релігійною функцією чернечих спільнот були заупокійні богослужіння, котрі відправляли у монастирях на прохання вірних, вписаних у монастирські пом’яники. На прикладі пом’яника Підгородищенського монастиря можна ствердити, що невеликі обителі користувалася популярністю переважно у селян чи духовенства із довколишніх населених пунктів, меншою мірою – міщан чи шляхти. Важливу роль чернецтва у релігійній свідомості різних станів ранньомодерного суспільства підтверджують тестаментові записи на користь монастирів. Помітну роль при їх укладанні відігравала особиста релігійність конкретних осіб. Шляхта і міщани часто обирали обителі за місце свого останнього спочинку. Визначальним у цьому виборі були як родинні пов’язання з обителями, так і особиста релігійність. Помітне місце у релігійній свідомості тогочасного соціуму відігравали щорічні «празники» (престольні свята монастирів), у котрих численно брали участь представники усіх станів тогочасного суспільства.

Біографія автора

Андрій Павлишин

асистент кафедри історії, музеєзнавства та культурної спадщини, Національний університет «Львівська політехніка», вул. Митрополита Андрея, 3, 4-корпус, м. Львів, Україна, індекс 79016 (apavlyshyn@yahoo.de)

Посилання

Almes, I. (2017). Lectio Orthodoxorum: Knyzhkovi zibrannia pravoslavnykh monastyriv Lvivskoi yeparkhii naprykintsi XVI – u XVII st. [Lectio Orthodoxorum: Book collections of Orthodox monasteries of the eparchy of Lviv at the end of the 16th – in the 17th cent.]. Kyivska Akademiia – Kyiv Academy, 14, 115–149 [in Ukrainian].

Vinnychenko, O. (2010). Pobozhni zapysy i poriatunok dushi v mentalnosti rannomodernoi liudyny (na materiialakh shliakhetskykh zapovitiv pershoi polovyny XVIII st.) [Religious consciousness and notions of salvation in the early modern period (on the basis of written records of the ruthenian nobility – during the first half of the 18th cent.)]. Naukovi zapysky UKU. Istoriia – UCU scientific notes. History, 1, 51‒65 [in Ukrainian].

Horin, S. (2013). Monastyri Lutsko-Ostrozkoi yeparkhii kintsia XV – seredyny XVII st.: funktsionuvannia i mistse u volynskomu sotsiumi [Monasteries of the eparchy of Lutsk-Ostroh in the end of the XV – middle of the XVII cent.: functioning and place in the Volyn society]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Kyievo-Mohylianska akademiia» [in Ukrainian].

Dukh, O. (2017). Prevelebni panny: Zhinochi chernechi spilnoty Lvivskoi ta Peremyshlskoi yeparkhii u rannomodernyi period [The Venerable Ladies: Female Monastic Communities of Lviv and Przemyśl Eparchies in the Early Modern Period]. Lviv: Vydavnytstvo UKU [in Ukrainian].

Kmet, V. (2001). Lvivskyi yepyskop Yeremiia (Tysarovskyi) u «Zhyttiepysakh» suchasnyka [Jeremiah (Tisarovsky) Bishop of Lviv in the "Biographies" of a contemporary]. Naukovi zoshyty Istorychnoho fakultetu Lvivskoho derzhavnoho universytetu – Scientific notes of the Faculty of History of Lviv State University, 4, 69–79 [in Ukrainian].

Kmet, V. (1998). Monastyr sv. Onufriia Velykoho u Lvovi [Monastery of St. Onuphrius the Great in Lviv]. Nad Buhom i Narvoiu – Over Bug and Narva, 3‒4, 12–16 [in Ukrainian].

Kohutiak, M. (Ed.). (2015). Velykyi Skyt u dokumentakh i materialakh ХVII–XXI st. [The Great Skete in the documents and materials of the XVII‒XXI centuries]. (Vol. 2). Ivano-Frankivsk: Manuskrypt-Lviv [in Ukrainian].

LNNBU – Lvivska natsionalna naukova biblioteka Ukrainy im. Vasylia Stefanyka [Lviv National Scientific Library of Ukraine named after Vasyl Stefanyk] [in Ukrainian].

Mytsko, I. (1996). Lvivski sviashchenyky ta vchyteli ostannoi chverti XVI – pershoi tretyny XVII st. [Lviv priests and teachers of the last quarter of the XVI ‒ first third of the XVII cent.]. Uspenske bratstvo: yoho rol v ukrainskomu natsionalno-kulturnomu vidrodzhenni: dopovidi i povidomlennia naukovoi konferentsii – The Assumption Brotherhood: its role in the Ukrainian national and cultural revival: reports and announcements of the scientific conference (pp. 12–23). Lviv [in Ukrainian].

Mytsko, I. (1998). Sviatouspenska Lavra v Unevi (kinets XIII st. – kinets XX st.) [Univ Holy Dormition Lavra (end of the 13th century ‒ end of the 20th century)]. Lviv: Svichado [in Ukrainian].

NBLNU – Naukova biblioteka Lvivskoho natsionalnoho universytetu im. I. Franka [Scientific Library of Ivan Franko National University of Lviv] [in Ukrainian].

Nikodim, (Milash). (1911). Pravila (CANONEΣ) Pravoslavnoy tserkvi [Rules (CANONEΣ) of the Orthodox Church]. (Vol. 1). Sankt-Peterburg: Izdatelstvo Sankt-Peterburgskoy dukhovnoy akademii [in Russian].

NML – Natsionalnyi muzei u Lvovi imeni Andreia Sheptytskoho [Andrey Sheptytsky National Museum in Lviv] [in Ukrainian].

Petrushevich, A. (1868). Akty otnosyashchiesya k istorii Yuzhnozapadnoy Rusi [Acts relating to the history of Southwestern Russia]. Lvov: V tipografіi Stavropigіyskogo Instituta [in Russian].

Petrushevich, A. (1874). Svodnaya galitsko-russkaya letopis s 1600 po 1700 g. [Consolidated Galician-Russian Chronicle from 1600 to 1700]. Lvov: Z pechatni Instituta Stavropigіyskogo [in Russian].

Slobodian, V. (2014). Dobrianskyi monastyr Voznesennia Hospodnoho (XVII st. – pochatok XX st.) [Monastery of the Ascension in Dobryany (XVII cent. – early XX cent.)]. Drohobytskyi kraieznavchyi zbirnyk – Drohobych Regional Studies, 17‒18, 154–186 [in Ukrainian].

Stetsyk, Yu. (2014). Vasylianski monastyri Peremyshlskoi yeparkhii (kinets XVI–XVIII st.) [Basilian monasteries of the Eparchy of Peremyshl (late 17th – 18th centuries)]. Drohobych: Vydavnychyi viddil Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka [in Ukrainian].

Stetsyk, Yu. (2020). Okruzhnyi lyst protoihumena Yosyfa Morhultsia (15.11.1778) [District Letter of the Proto-Hegumen Joseph Morgulets (15.11.1778)]. Problemy humanitarnykh nauk: zbirnyk naukovykh prats Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Seriia Istoriia – Problems of Humanities. History Series: a collection of scientific articles of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, 3/45, 23‒34 [in Ukrainian].

Sytsinskiy, Ye. (1891). Materіaly dlya istorіi monastyrey podolskoy eparkhy [Materials for the history of the monasteries of the eparchy of Podilla]. In N.I. Yavorovskiy (Ed.), Trudy Podolskogo eparkhialnogo istoriko-statisticheskogo komiteta – Researches of the Podilsk Eparchial Historical and Statistical Committee, 5, 209–244 [in Russian].

TsDIA Ukrainy u Lvovi – Tsentralnyi derzhavnyi istorychnyi arkhiv Ukrainy, m. Lviv [Central State Historical Archive of Ukraine, Lviv] [in Ukrainian].

Shkrabiuk, P. (2002). Krekhiv: dorohy zemni i nebesni [Krekhiv: earthly and heavenly roads]. Lviv: Misioner [in Ukrainian].

Barącz, S. (1855). Pamiętnik dziejów Polskich [Diary of Polish history]. Lwów: Zakład Narodowy im. Ossolińskich [in Polish].

Barącz, S. (1882). Pamiątki Buczackie [Sights in Buchach]. Lwów: Druk. «Gazety narodowej» [in Polish].

Czapliński, W., & Długosz, J. (1976). Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII w. [Everyday life of the Polish magnates in the 17th cent.]. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy [in Polish].

Krochmal, J. (1989). Przemyskie testamenty staropolskie [Przemyśl Old Polish wills]. Rocznik Historyczno-Archiwalny ‒ Historical and Archive Yearbook, 6, 133–160 [in Polish].

Lorens, B. (2016). Monaster Bazylianski w Hoszowie w XVIII w. [Basilian Monastery in Hoshiv in the 18th cent.]. Karpaty: liudyna, etnos, tsyvilizatsiia – The Carpathians: populace, ethnos, civilization, 6, 17–26 [in Polish].

Łoziński, W. (1902). Patrycyat i mieszczaństwo lwowskie w XVI i XVII w. [Lviv patrician and burghers in the 16th and 17th centuries]. Lwów: Księgarnia H. Altenberga [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-27

Номер

Розділ

Статті