МУЗИЧНЕ ЖИТТЯ ЗАХІДНИХ ОБЛАСТЕЙ УКРАЇНИ В РОКИ НІМЕЦЬКОЇ ОКУПАЦІЇ (1941–1944)

Автор(и)

  • Мирон Черепанин

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-2595.4/46.215329

Ключові слова:

музичне життя, німецька окупація, концерти, конкурси українських хорів, співаків та інструменталістів, диригентські курси, видавнича справа

Анотація

Анотація. У статті представлено основні історичні події, пов՚язані з музичним життям на теренах західних областей України у 1941–1944 рр. Наведено цікаві факти з різних мистецьких напрямів життя краю, зокрема – відкриття  установ народної творчості, навчальних курсів, створення музичних (хорових та інструментальних) колективів, видавництво нотної літератури, проведення конкурсних змагань тощо. Доведено, що всупереч радянській та німецькій окупації, провідні діячі музичної культури підтримували й розвивали дух патріотизму і нескореності українського народу. Мета роботи – започаткувати об՚єктивне, наукове дослідження і висвітлення музичного життя західних областей України періоду німецької окупації, тягар якої довелося пережити місцевому населенню на відтинку між двома радянськими репресивними режимами. Методологія дослідження полягає в історіографічному, історіософському та музикознавчому осмисленні подій воєнного періоду 1941–1944 рр. Основою методології є принципи історизму, системності, науковості, авторської об՚єктивності, а також використання загальнонаукових методів аналізу в історичному музикознавстві (системного, компаративного, типологічного, термінологічного, семантичного). Особливе значення мають системні засади методів історичного пізнання музичного процесу (зокрема, конкретно-історичного, історико-генетичного, історико-контекстуального). Науковою новизною є систематизація документів і фактів щодо нових тлумачень характеру музичного життя за часів правління «Генеральної Губернії», обґрунтування тези про масовий, народний характер національно-визвольного руху в західних областях України за безпосередньої участі провідних діячів музичної культури, закладів освіти, аматорських і професійних мистецьких колективів. Висновки. Музичне життя західних областей України в роки німецької окупації учергове засвідчило, що ніяка сила неспроможна зламати національну свідомість українського народу. Музикою і піснею він боровся проти свого пригноблення, підтримував і нарощував природою закладений потенціал духовної незнищенності.

Біографія автора

Мирон Черепанин

доктор мистецтвознавства, професор кафедри музичної україністики та народно-інструментального мистецтва навчально-наукового інституту мистецтв, ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, Україна, індекс 76018 (duetconcertino@ukr.net)

Посилання

Almanakh Pershoho kraievoho konkursu khoriv u Halychyni [Almanac of the First Regional Choir Competition in Galicia]. (1943). Lviv [in Ukrainian].

Andriievskyi, V. (1942). Mykola Lysenko. 1842–1942 [Mykola Lysenko. 1842–1942]. Lviv [in Ukrainian].

Antoniuk, N. (1977). Ukrainske kulturne zhyttia v «Heneralnii Hubernii» (1939–1944 rr.): za materialamy periodychnoi presy [Ukrainian cultural life in the "General Province" (1939–1944)]. Lviv [in Ukrainian].

Vytvytskyi, V. (1953). Ukrainskyi muzychnyi Lviv [Ukrainian musical Lviv]. Nash Lviv: yuvileinyi zbirnyk – Our Lviv: anniversary collection (pp. 88–97). Niu-York [in Ukrainian].

Vytvytskyi, V. (1989). Muzychnymy shliakhamy: spohady [Musically: Memoirs]. Edmonton: Suchasnist [in Ukrainian].

Vytvytskyi, V. (1943). Pershyi kontsert Ukrainskoho Khoru im. M. Leontovycha [The first concert of the Ukrainian Choir M. Leontovich]. Lvivski vistiLviv news, 298, p. 3. Lviv [in Ukrainian].

Vytvytskyi, V. (1942). Vzaiemyny M. Lysenka z I. Frankom [M. Lysenko՚s relationship with I. Franko]. Krakiv – Lviv [in Ukrainian].

Kudryk, B. (1942). Harmoniinyi akord [Harmonious chord]. Nashi dniOur days, 10. Lviv [in Ukrainian].

Lysko, Z. (1982). Muzychna kultura Lvova [Musical culture of Lviv]. Vyzvolnyi shlakhThe way of liberation, 7, 57–66. London [in Ukrainian].

Liudkevych, S. (1942). Yuvilei Mykoly Lysenka u Lvovi [Anniversary of Mykola Lysenko in Lviv]. Lvivski vistiLviv news, 91, p. 3. Lviv [in Ukrainian].

Liudkevych, S. (1944). ІІІ-i kontsert khoru im. Leontovycha [III concert of the choir named after Leontovich]. Lvivski vistiLviv news, 42. Lviv [in Ukrainian].

Lvivski visti [Lviv news]. (1942). Lviv [in Ukrainian].

Mazepa, L. (1980). Lvov muzykalnyy vchera i segodnya [Musical Lviv yesterday and today]. Sovetskaya muzykaSoviet music, 2, 89–93. Moskva [in Russian].

Pankivskyi, K. (1983). Roky nimetskoi okupatsii (1941–1944) [Years of German occupation (1941–1944)] (2nd ed.). Biblioteka ukrainoznavstvaLibrary of Ukrainian Studies (Vol. 42). Niu-York – Paryzh – Sidnei – Toronto [in Ukrainian].

Strutynska, A. (1943). Sertse Instytutu Narodnoi Tvorchosti [The heart of the Institute of Folk Art]. Nashi dniOur days, 8 [in Ukrainian].

Khominskyi, Y. (1943). Kontsert bandurystiv [Bandura concert]. Lvivski vistiLviv news, 279. Lviv [in Ukrainian].

Chyplyk, I. (2003). Mystetska dolia Ya.V. Barnycha, premiera yoho «Shariky» u Stanislavi ta podii lystopada 1943 r. [The artistic destiny of J.V. Barnych, the premiere of his «Balls» in Stanislav and the events of November 1943]. Kraieznavets PrykarpattiaLocal historian of Prykarpattia, 1, 63–65 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-02

Номер

Розділ

Статті