ПРАГМАТИЧНІ КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЇ ІСТОРИЧНОЇ ПАМ՚ЯТІ У ПРОБЛЕМНОМУ ПОЛІ ПОЛІТИЧНОГО ВИХОВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2312-2595.4/46.215325Ключові слова:
історична пам՚ять, політичне виховання, освіта, молодь, політикаАнотація
Анотація. Мета статті – окреслити функціональний потенціал історичної пам՚яті та проаналізувати її роль у практиках і стратегіях політичного виховання молоді. Методологічною основою дослідження слугують провідні принципи наукового пізнання: науковості, системності, історизму та плюралізму. Статтю виконано із використанням таких методів, як проблемно-хронологічний, системно-структурний, логіко-аналітичний, емпірико-теоретичний. Наукова новизна. Доведено, що звернення до історичної пам՚яті може стати дієвим інструментом політичної освіти та виховання молоді, однак воно безпосередньо залежить від цілей, які ставлять перед собою держава і влада. Висновки. Визначено особливості політичного виховання в Україні й проаналізовано вплив на цей процес основних компонентів історичної пам՚яті, її соціокультурний і духовний простір. Процес політичного виховання багатогранний за метою, завданнями, змістовим наповненням, формами, методами і прийомами. Здійснення політичного виховання із врахуванням прагматизму історичної пам՚яті як його актуального складника вимагає оновлення змісту і методів вивчення соціально-гуманітарних дисциплін та створення у державі системи політичної освіти і виховання. Ключовими рисами історичної пам՚яті, що розкривають її прагматичні концептуалізації, визначено емоційну забарвленість та вибірковість. Прагматична зорієнтованість історичної пам՚яті визначає вибір чинних історичних осіб та подій. У такий спосіб героями національно-державницької версії історії стають персоналії, які є своєрідними символами становлення і утвердження державності.
Посилання
Buriak, L. (2012). Sotsiokulturnyi ta dukhovnyi chasoprostir natsionalnoi pamiati: problema strukturuvannia [Socio-cultural and spiritual space-time of national memory: the problem of structuring]. Natsionalna ta istorychna pamiat – National and historical memory, 4, 42–51 [in Ukrainian].
Buiak, B. (2012). Politychne vykhovannia molodi (filosofsko-osvitnii aspekt) [Political education of youth (philosophical and educational aspect)]. Ternopil: Vyd-vo TNPU im. V. Hnatiuka [in Ukrainian].
Vyshnevskyi, O. (2008). Teoretychni osnovy suchasnoi ukrainskoi pedahohiky [Theoretical foundations of modern Ukrainian pedagogy]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].
Hanzhurov, Yu. (n.d). Do pytannia aktualizatsii kontseptiv natsionalnoi pamiati [To the question of actualization of the concept of national memory]. Retrieved from http://www.memory.gov.ua/publication/do-pitannya-aktualizatsii-kontseptiv-natsionalnoi-pam-yati [in Ukrainian].
Hyrych, I. (2011). Kontseptualni problemy istorii Ukrainy [Conceptual problems of Ukrainian history]. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan [in Ukrainian].
Hrytsai, S. (2009). Aktualni problemy hromadsko-politychnoho vykhovannia [Current issues of socio-political education]. Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/VKhnpu_filos/2009_29/11.html [in Ukrainian].
Kebuladze, V. (2013). Pamiat i zabuttia [Memory and oblivion]. Filosofska dumka – Philosophical thought, 6, 29–35 [in Ukrainian].
Korzh, H. (2012). Istorychna pamiat u stratehiiakh natsionalno-patriotychnoho vykhovannia [Historical memory in the practices and strategies of political education]. (Extended abstract of candidate՚s thesis). Kharkiv [in Ukrainian].
Makarenko, A. (1990). O vospitanii [About education]. Moskva: Politizdat [in Russian].
Nahorna, L. (2012). Istorychna pamiat: teorii, dyskursy, refleksii [Historical memory: theories, discourses, reflections]. Kyiv : IPiEND im. I.F. Kurasa NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Polianskyi, V. (1999). Istoricheskaya pamyat v etnicheskom samosoznanii narodov [Historical memory in the ethnic identity of the people]. Sotsis ‒ Socis, 3, 11–20 [in Russian].
Posnova, H. (2004). Osoblyvosti politychnoi kultury molodi [Features of political culture of youth]. Sotsialna psykholohiia: Ukrainskyi naukovyi zhurna – Social psychology: Ukrainian scientific journal, 6, 17–26 [in Ukrainian].
Riabov, S. (1994). Struktura i funktsii znan pro polityku [Structure and functions of policy knowledge]. Politychni pytannia – Political questions, 1, 167–169 [in Ukrainian].
Sevastianova, O. (2013). Problema vykhovannia v pedahohichnii spadshchyni [The problem of education in the pedagogical heritage]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka – Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University, 7 (266), pt. II, 126–132 [in Ukrainian].
Tsarenko, O. (2011). Osoblyvosti formuvannia politychnoi svidomosti v protsesi politychnoi sotsializatsii [Features of the formation of political consciousness in the process of political socialization]. Naukovi pratsi. Politolohiia – Scientific works. Politology, 163 (175), 108–112. Mykolaiv: Vyd-vo ChDU im. Petra Mohyly [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Проблеми гуманітарних наук: збірник наукових праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія Історія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.