МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПОЛІТИКИ ПАМ՚ЯТІ ПРИ ВИВЧЕННІ НОВІТНЬОЇ ІСТОРІЇ

Автор(и)

  • Світлана Біла
  • Ірина Лозинська

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-2595.4/46.215313

Ключові слова:

політика пам՚яті, новітня історія, метод проектів, метод усної історії, фотографії

Анотація

Анотація. Мета дослідження – з՚ясувати оптимальні засоби, методичні прийоми реалізації політики пам՚яті при вивченні новітньої історії України (при розгляді тем з історії рідного краю у хронологічних межах 1939–1959 рр.) саме як засобу виховання консолідованої толерантної нації. Методологія дослідження ґрунтується на принципах історизму, верифікації, використання загальнонаукових та спеціально-історичних методів. Наукова новизна полягає у тому, що вперше охарактеризовано теоретико-методичні засади реалізації політики пам՚яті при розгляді тем з  регіональної історії.

Висновки. При дотриманні принципів об՚єктивності, багатоперспективності, толерантності в учнів формується цілісний образ історичної пам՚яті, який здатний об՚єднувати український соціум, а не провокувати нові конфлікти. Важливими засадами реалізації державної політики пам՚яті на уроках новітньої історії і під час організації позакласної краєзнавчої роботи у школі є критичний аналіз старшокласниками різноманітних джерел, самостійна дослідницька робота учнів з історичними документами, фотографіями, художньою літературою, пресою, творами кіномистецтва. Виконання школярами пошукових проєктів, написання есе, створення мультимедійних презентацій, присвячених історії окремих родин забезпечить реалізацію політики пам՚яті як на регіональному, так і на загальнодержавному рівні. Об՚єктивна, багаторакурсна та виважена мікроісторія генерує цілісну спільну канву історії української нації.

Біографії авторів

Світлана Біла

кандидат історичних наук, доцент кафедри всесвітньої історії та спеціальних історичних дисциплін, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (bilasvitlana24@gmail.com)

Ірина Лозинська

кандидат історичних наук, доцент кафедри всесвітньої історії та спеціальних історичних дисциплін, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (loz.iryna@gmail.com)

Посилання

Artiukh, V.O. (2013). Shcho take istorychna pamiat? [What is historical memory?]. Retrieved from http://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/31202/1/Artyukh_%20istorychna_pamyat.pdf [in Ukrainian].

Babka, V. (2016). Istorychna pamiat yak faktor politychnoho vplyvu v Nezalezhnii Ukraini [Historical memory as a factor of political influence in Independent Ukraine]. (Candidate՚s thesis). Nizhyn [in Ukrainian].

Bakhanov, K. (2000). Navchannia istorii za proektnoiu systemoiu [History teaching according to the project system]. Istoriia v shkolakh Ukrainy – History in schools of Ukraine, 3, 33–37 [in Ukrainian].

Bakhanov, K.O. (2011a). Metodychni osnovy vyvchennia polikulturnosti na urokakh istorii [Methodical bases of studying multiculturalism in history lessons]. Istoriia ta pravoznavstvo – History and jurisprudence, 9, 2–5 [in Ukrainian].

Bakhanov, K.O. (2011b). Polikulturna kompetentnist uchyteliv istorii [Multicultural competence of history teachers]. Istoriia ta pravoznavstvo – History and jurisprudence, 19–21, 2–4 [in Ukrainian].

Busliuk, S. (2012). Formuvannia tolerantnosti zasobamy tekhnolohii krytychnoho myslennia [Formation of tolerance by means of critical thinking technology]. Istoriia v suchasnii shkoli – History in the modern school, 6, 30–31 [in Ukrainian].

Vashkevych, V.M. (2009). Fenomen istorychnoi pamiati [The phenomenon of historical memory]. Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Gileya/2009_18/Gileya18/F1.pdf [in Ukrainian].

Verbytska, P.V. (2012). Problemy istorychnoi pamiati u proektsii na zavdannia suchasnoi istorychnoi osvity [Problems of historical memory in the projection on the tasks of modern historical education]. Visnyk Natsionalnoho Universytetu «Lvivska politekhnika». Derzhava ta armiia – Bulletin of the National University "Lviv Polytechnic". State and army, 724, 251–254 [in Ukrainian].

Vozna, Z. (2016). Metod proektiv: istorychnyi aspekt stanovlennia i rozvytku [Project method: historical aspect of formation and development]. Istoriia v shkoli – History at school, 1, 6–14 [in Ukrainian].

Havrylova, L.H. (2011). Zhanr ese: poniattia, spetsyfika, oznaky, porady shchodo yoho pidhotovky i napysannia [Essay genre: concepts, specifics, features, advice on its preparation and writing]. Istoriia ta pravoznavstvo – History and jurisprudence, 32, 2–6 [in Ukrainian].

Haliv, M., & Ilnytskyi, V. (Comps.). (2008). Shliakh horinnia: spohady veteraniv OUN i UPA pro natsionalno-vyzvolnu borotbu v 1940–1950-kh rr. [The Way of Burning: Memoirs of OUN and UPA Veterans on the National Liberation Struggle in the 1940s and 1950s]. Drohobych: PP «Posvit» [in Ukrainian].

Dobrytsia, M.V. (2013). Vykorystannia istorychnoho kino na urokakh istorii [Use of historical cinema in history lessons]. Istoriia ta pravoznavstvo – History and jurisprudence, 5, 5–8 [in Ukrainian].

Doronina, O. (2006). Metod proektiv na urokakh istorii ta v pozaklasnii roboti [Project method in history lessons and extracurricular activities]. Istoriia Ukrainy – History at school, 6 (454), 14–20 [in Ukrainian].

Dranovska, S.V. (2010). Istorychna osvita v ZNZ u XXI st.: dosvid ta perspektyvy rozvytku [Historical education in CEE in the XXI century: experience and prospects of development]. Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/soc_gum/pedalm/texts/2010_-7/009.pdf [in Ukrainian].

Yevtushenko, L. (2008). Robota z istorychnymy dokumentamy yak zasib formuvannia istorychnoho myslennia suchasnoho uchnia [Working with historical documents as a means of forming the historical thinking of a modern student]. Istoriia v shkolakh Ukrainy – History in schools of Ukraine, 6, 11–13 [in Ukrainian].

Zadorozhna, L. (2005a). «Z povidomlennia Informbiuro…» (Istoryko-dokumentalna osnova urokiv iz tem «Ukraina pid chas Druhoi svitovoi viiny»). Istoriia Ukrainy, 11 klas ["According to the Informbureau…" (Historical and documentary basis of lessons on "Ukraine during the Second World War"). History of Ukraine, 11th grade]. Istoriia v shkolakh Ukrainy – History in schools of Ukraine, 7, 32–38 [in Ukrainian].

Zadorozhna, L. (2005b). Pochuty zhyvu istoriiu (Formy i metody rozvytku doslidnytskykh navychok u starshoklasnykiv pid chas opanuvannia istorychnykh dzherel) [Hear a living history (Forms and methods of developing research skills in high school students while mastering historical sources)]. Istoriia v shkolakh Ukrainy – History in schools of Ukraine, 10, 20–24 [in Ukrainian].

Zadorozhna, L. (2006). «Dity viiny»: spohady yak dzherelo istorychnykh znan ["Children of War": memories as a source of historical knowledge]. Istoriia v shkoli – History at school, 5, 22–25 [in Ukrainian].

Zernii, Yu. (2007). Istorychna pamiat yak obiekt derzhavnoi polityky [Historical memory as an object of state policy]. Stratehichni priorytety – Strategic priorities, 1 (2), 71–76 [in Ukrainian].

Ilnytskyi, V. (2016). Karpatskyi krai OUN v ukrainskomu vyzvolnomu rusi (1945–1954) [The Carpathian region of the OUN in the Ukrainian liberation movement (1945–1954)]. Drohobych: Posvit [in Ukrainian].

Ilnytskyi, V., & Haliv, M. (2009). Stvorennia ta diialnist vynyshchuvalnykh batalioniv u Drohobytskii oblasti (1944–1948) [Creation and activity of fighter battalions in the Drohobych region (1944–1948)]. Ukrainskyi vyzvolnyi rukh – Ukrainian liberation movement, 13, 195–230 [in Ukrainian].

Ilnytskyi, V., & Haliv, M. (2015). Materialy radianskykh spetsorhaniv pro ukrainske i polske pidpillia na Drohobychchyni (serpen-veresen 1944 r.) [Materials of Soviet special bodies about the Ukrainian and Polish underground in the Drohobych region (August-September 1944)]. Drohobytskyi kraieznavchyi zbirnyk – Drohobych local lore collection, 2, 486–491 [in Ukrainian].

Ilnytskyi, V., Haliv, M., & Lytvyn, M. (Eds.). (2019). Represii radianskoho totalitarnoho rezhymu na zakhidnykh zemliakh Ukrainy (1939–1953): prychyny i naslidky, polityka pamiati [Repressions of the Soviet totalitarian regime in the western lands of Ukraine (1939–1953): causes and consequences, the politics of memory]. Drohobych; Kherson: Vydavnychyi dim «Helvetyka» [in Ukrainian].

Karlova, V. (2008). Osoblyvosti vidnovlennia istorychnoi pamiati ukrainskoho narodu u konteksti analizu dosvidu postsotsialistychnykh krain [Peculiarities of restoring the historical memory of the Ukrainian people in the context of the analysis of the experience of post-socialist countries]. Naukovyi visnyk. «Demokratychne vriaduvannia» – Scientific Bulletin. "Democratic governance", 1, 45–67 [in Ukrainian].

Karnatsevych, I. (2012). Multyperspektyvnist na praktytsi. Yak vtilyty teoretychni zasady na urotsi [Multiperspectivity in practice. How to implement the theoretical principles of the lesson]. Istoriia v suchasnii shkoli – History in the modern school, 2, 29–33 [in Ukrainian].

Kyrychenko, T.V. (2010). Iz dosvidu zastosuvannia prezentatsii ta navchalnykh proektiv na urokakh istorii [From the experience of using presentations and educational projects in history lessons]. Istoriia ta pravoznavstvo – History and jurisprudence, 35, 9–11 [in Ukrainian].

Komarov, Yu. (2006). Myt, zupynys! Ty – istorychna! Z dosvidu vykorystannia fotomaterialiv na urokakh istorii [Moment, stop! You are historical! From the experience of using photographs in history lessons]. Istoriia v shkolakh Ukrainy – History in schools of Ukraine, 4, 15–20 [in Ukrainian].

Kuryn, M.M. (2016). Pro shcho mozhna dovidatysia iz simeinoho fotoalbomu. Rodynne derevo. Praktychne zaniattia 1. Vstup do istorii. 5 klas [What you can learn from the family photo album. Family tree. Practical lesson 1. Introduction to history. 5th grade]. Istoriia ta pravoznavstvo – History and jurisprudence, 12, 35–40 [in Ukrainian].

Lutsyshyn, H.I. (2015). Derzhavna polityka istorychnoi pamiati yak chynnyk konsolidatsii ukrainskoho suspilstva [State policy of historical memory as a factor in the consolidation of Ukrainian society]. Hrani – Faces, 8 (124), 33–37 [in Ukrainian].

Navchalni prohramy dlia 5–9, 10–11 klasiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv (novyi standart) [Curricula for grades 5–9, 10–11 of secon dary schools (new standard)]. (n.d.). Retrieved from http://osvita.ua/school/program/ [in Ukrainian].

Nahorna, L.P. (2012). Istorychna pamiat: teorii, dyskursy, refleksii [Historical memory: theories, discourses, reflections]. Kyiv: IPIEND imeni I.F. Kurasa NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Prakh, B. (2015). Dukhovenstvo Peremyskoi yeparkhii ta Apostolskoi administratsii Lemkivshchyny. T. 1: Biohrafichni narysy (1939–1989) [Clergy of the Diocese of Peremyshl and the Apostolic Administration of the Lemko Region. Vol. 1: Biographical essays (1939–1989)]. Lviv: Vydavnytstvo Ukrainskoho katolytskoho universytetu [in Ukrainian].

Selyshcheva, I. (2017). Istorychna pamiat u konteksti istorychnoi osvity [Historical memory in the context of historical education]. Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly – Higher and secondary school pedagogy, 1 (50), 222–230 [in Ukrainian].

Teremetska, T. (2012). Metodychni aspekty formuvannia mizhetnichnoi tolerantnosti v uchniv zahalnoosvitnikh zakladiv na urokakh istorii [Methodological aspects of the formation of interethnic tolerance in students of secondary schools in history lessons]. Istoriia v suchasnii shkoli History in the modern school, 3, 34–37 [in Ukrainian].

Tomachenko, O.V. (2010). Pereosmyslennia istorychnykh protsesiv u shkilnii osviti Ukrainy 1990-kh rr. – pochatku XXI stolittia: teoretychni zasady, henezys, zmist [Rethinking historical processes in school education in Ukraine in the 1990s – early XXI century: theoretical principles, genesis, content]. Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu im. Lesi Ukrainky – Scientific Bulletin of Volyn Lesya Ukrainka National University, 22, 130–136 [in Ukrainian].

Trehub, O. (2008). Istorychna pamiat yak zasib mobilizatsii natsionalnoi svidomosti [Historical memory as a means of mobilizing national consciousness]. Mahisterium. Politychni studii – Magisterium. Political studies, 31, 25–29 [in Ukrainian].

Udod, O.A. (2011). Aktualni problemy suchasnoi istorychnoi osvity: harmoniia chy kompromis mizh naukoiu ta istorychnoiu pamiattiu [Current issues of modern historical education: harmony or compromise between science and historical memory]. Istoriia i suspilstvoznavstvo v shkolakh Ukrainy: teoriia ta metodyka navchannia – History and social sciences in schools of Ukraine: theory and methods of teaching, 8, 32–38 [in Ukrainian].

Udod, O.A. (2013). Shkilna istorychna osvita yak reprezentant polityky pamiati [School history education as a representative of the politics of memory]. Retrieved from irbis-nbuv.gov.ua/.../cgiirbis64 [in Ukrainian].

Chava, I. (‎2017). Hromadsko-politychna diialnist o. Severyna Baranyka u Drohobychi (1932–1939) [Socio-political activity of Fr. Severin Baranyk in Drohobych (1932–1939)]. Drohobytskyi kraieznavchyi zbirnyk – Drohobych local lore collection, 3, 267–275 [in Ukrainian].

Charkina, T.I. (2017). Teoretychni aspekty formuvannia polikulturnykh kompetentsii v suchasnomu osvitnomu prostori [Theoretical aspects of the formation of multicultural competencies in the modern educational space]. Istoriia ta pravoznavstvo – History and jurisprudence, 1–2, 8–12 [in Ukrainian].

Chernik, S.D. (2016). Metodyka vykorystannia materialiv ZMI na urokakh istorii u starshii shkoli [Methods of using media materials in history lessons in high school]. Istoriia ta pravoznavstvo – History and jurisprudence, 34–36, 9–13 [in Ukrainian].

Chuprii, L.V. (2011). Istorychna osvita yak skladova derzhavnoi polityky pamiati [Historical education as a component of the state policy of memory]. Retrieved from http://sd.net.ua/2011/06/20/istorichna-osvita-politika-pamyaty.html [in Ukrainian].

Shapoval, Yu. (2008). Polityka pamiati v suchasnii Ukraini [The politics of memory in modern Ukraine]. Heopolityka, prymyrennia ta pamiat: materialy dopovidi na Mizhnarodnii naukovii konferentsii, Kyiv, 4–6 hrudnia 2008 r. – Geopolitics, Reconciliation and Memory: Proceedings of the International Scientific Conference, Kyiv, December 4–6, 2008. Retrieved from http://khpg.org/index.php?id=1230112797 [in Ukrainian].

Shapoval, Yu. (Ed.). (2013). Kultura istorychnoi pamiati: yevropeiskyi ta ukrainskyi dosvid [Culture of historical memory: European and Ukrainian experience]. Kyiv: IPIEND [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-02

Номер

Розділ

Статті