МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПОЛІТИКИ ПАМ՚ЯТІ ПРИ ВИВЧЕННІ НОВІТНЬОЇ ІСТОРІЇ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2312-2595.4/46.215313Ключові слова:
політика пам՚яті, новітня історія, метод проектів, метод усної історії, фотографіїАнотація
Анотація. Мета дослідження – з՚ясувати оптимальні засоби, методичні прийоми реалізації політики пам՚яті при вивченні новітньої історії України (при розгляді тем з історії рідного краю у хронологічних межах 1939–1959 рр.) саме як засобу виховання консолідованої толерантної нації. Методологія дослідження ґрунтується на принципах історизму, верифікації, використання загальнонаукових та спеціально-історичних методів. Наукова новизна полягає у тому, що вперше охарактеризовано теоретико-методичні засади реалізації політики пам՚яті при розгляді тем з регіональної історії.
Висновки. При дотриманні принципів об՚єктивності, багатоперспективності, толерантності в учнів формується цілісний образ історичної пам՚яті, який здатний об՚єднувати український соціум, а не провокувати нові конфлікти. Важливими засадами реалізації державної політики пам՚яті на уроках новітньої історії і під час організації позакласної краєзнавчої роботи у школі є критичний аналіз старшокласниками різноманітних джерел, самостійна дослідницька робота учнів з історичними документами, фотографіями, художньою літературою, пресою, творами кіномистецтва. Виконання школярами пошукових проєктів, написання есе, створення мультимедійних презентацій, присвячених історії окремих родин забезпечить реалізацію політики пам՚яті як на регіональному, так і на загальнодержавному рівні. Об՚єктивна, багаторакурсна та виважена мікроісторія генерує цілісну спільну канву історії української нації.
Посилання
Artiukh, V.O. (2013). Shcho take istorychna pamiat? [What is historical memory?]. Retrieved from http://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/31202/1/Artyukh_%20istorychna_pamyat.pdf [in Ukrainian].
Babka, V. (2016). Istorychna pamiat yak faktor politychnoho vplyvu v Nezalezhnii Ukraini [Historical memory as a factor of political influence in Independent Ukraine]. (Candidate՚s thesis). Nizhyn [in Ukrainian].
Bakhanov, K. (2000). Navchannia istorii za proektnoiu systemoiu [History teaching according to the project system]. Istoriia v shkolakh Ukrainy – History in schools of Ukraine, 3, 33–37 [in Ukrainian].
Bakhanov, K.O. (2011a). Metodychni osnovy vyvchennia polikulturnosti na urokakh istorii [Methodical bases of studying multiculturalism in history lessons]. Istoriia ta pravoznavstvo – History and jurisprudence, 9, 2–5 [in Ukrainian].
Bakhanov, K.O. (2011b). Polikulturna kompetentnist uchyteliv istorii [Multicultural competence of history teachers]. Istoriia ta pravoznavstvo – History and jurisprudence, 19–21, 2–4 [in Ukrainian].
Busliuk, S. (2012). Formuvannia tolerantnosti zasobamy tekhnolohii krytychnoho myslennia [Formation of tolerance by means of critical thinking technology]. Istoriia v suchasnii shkoli – History in the modern school, 6, 30–31 [in Ukrainian].
Vashkevych, V.M. (2009). Fenomen istorychnoi pamiati [The phenomenon of historical memory]. Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Gileya/2009_18/Gileya18/F1.pdf [in Ukrainian].
Verbytska, P.V. (2012). Problemy istorychnoi pamiati u proektsii na zavdannia suchasnoi istorychnoi osvity [Problems of historical memory in the projection on the tasks of modern historical education]. Visnyk Natsionalnoho Universytetu «Lvivska politekhnika». Derzhava ta armiia – Bulletin of the National University "Lviv Polytechnic". State and army, 724, 251–254 [in Ukrainian].
Vozna, Z. (2016). Metod proektiv: istorychnyi aspekt stanovlennia i rozvytku [Project method: historical aspect of formation and development]. Istoriia v shkoli – History at school, 1, 6–14 [in Ukrainian].
Havrylova, L.H. (2011). Zhanr ese: poniattia, spetsyfika, oznaky, porady shchodo yoho pidhotovky i napysannia [Essay genre: concepts, specifics, features, advice on its preparation and writing]. Istoriia ta pravoznavstvo – History and jurisprudence, 32, 2–6 [in Ukrainian].
Haliv, M., & Ilnytskyi, V. (Comps.). (2008). Shliakh horinnia: spohady veteraniv OUN i UPA pro natsionalno-vyzvolnu borotbu v 1940–1950-kh rr. [The Way of Burning: Memoirs of OUN and UPA Veterans on the National Liberation Struggle in the 1940s and 1950s]. Drohobych: PP «Posvit» [in Ukrainian].
Dobrytsia, M.V. (2013). Vykorystannia istorychnoho kino na urokakh istorii [Use of historical cinema in history lessons]. Istoriia ta pravoznavstvo – History and jurisprudence, 5, 5–8 [in Ukrainian].
Doronina, O. (2006). Metod proektiv na urokakh istorii ta v pozaklasnii roboti [Project method in history lessons and extracurricular activities]. Istoriia Ukrainy – History at school, 6 (454), 14–20 [in Ukrainian].
Dranovska, S.V. (2010). Istorychna osvita v ZNZ u XXI st.: dosvid ta perspektyvy rozvytku [Historical education in CEE in the XXI century: experience and prospects of development]. Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/soc_gum/pedalm/texts/2010_-7/009.pdf [in Ukrainian].
Yevtushenko, L. (2008). Robota z istorychnymy dokumentamy yak zasib formuvannia istorychnoho myslennia suchasnoho uchnia [Working with historical documents as a means of forming the historical thinking of a modern student]. Istoriia v shkolakh Ukrainy – History in schools of Ukraine, 6, 11–13 [in Ukrainian].
Zadorozhna, L. (2005a). «Z povidomlennia Informbiuro…» (Istoryko-dokumentalna osnova urokiv iz tem «Ukraina pid chas Druhoi svitovoi viiny»). Istoriia Ukrainy, 11 klas ["According to the Informbureau…" (Historical and documentary basis of lessons on "Ukraine during the Second World War"). History of Ukraine, 11th grade]. Istoriia v shkolakh Ukrainy – History in schools of Ukraine, 7, 32–38 [in Ukrainian].
Zadorozhna, L. (2005b). Pochuty zhyvu istoriiu (Formy i metody rozvytku doslidnytskykh navychok u starshoklasnykiv pid chas opanuvannia istorychnykh dzherel) [Hear a living history (Forms and methods of developing research skills in high school students while mastering historical sources)]. Istoriia v shkolakh Ukrainy – History in schools of Ukraine, 10, 20–24 [in Ukrainian].
Zadorozhna, L. (2006). «Dity viiny»: spohady yak dzherelo istorychnykh znan ["Children of War": memories as a source of historical knowledge]. Istoriia v shkoli – History at school, 5, 22–25 [in Ukrainian].
Zernii, Yu. (2007). Istorychna pamiat yak obiekt derzhavnoi polityky [Historical memory as an object of state policy]. Stratehichni priorytety – Strategic priorities, 1 (2), 71–76 [in Ukrainian].
Ilnytskyi, V. (2016). Karpatskyi krai OUN v ukrainskomu vyzvolnomu rusi (1945–1954) [The Carpathian region of the OUN in the Ukrainian liberation movement (1945–1954)]. Drohobych: Posvit [in Ukrainian].
Ilnytskyi, V., & Haliv, M. (2009). Stvorennia ta diialnist vynyshchuvalnykh batalioniv u Drohobytskii oblasti (1944–1948) [Creation and activity of fighter battalions in the Drohobych region (1944–1948)]. Ukrainskyi vyzvolnyi rukh – Ukrainian liberation movement, 13, 195–230 [in Ukrainian].
Ilnytskyi, V., & Haliv, M. (2015). Materialy radianskykh spetsorhaniv pro ukrainske i polske pidpillia na Drohobychchyni (serpen-veresen 1944 r.) [Materials of Soviet special bodies about the Ukrainian and Polish underground in the Drohobych region (August-September 1944)]. Drohobytskyi kraieznavchyi zbirnyk – Drohobych local lore collection, 2, 486–491 [in Ukrainian].
Ilnytskyi, V., Haliv, M., & Lytvyn, M. (Eds.). (2019). Represii radianskoho totalitarnoho rezhymu na zakhidnykh zemliakh Ukrainy (1939–1953): prychyny i naslidky, polityka pamiati [Repressions of the Soviet totalitarian regime in the western lands of Ukraine (1939–1953): causes and consequences, the politics of memory]. Drohobych; Kherson: Vydavnychyi dim «Helvetyka» [in Ukrainian].
Karlova, V. (2008). Osoblyvosti vidnovlennia istorychnoi pamiati ukrainskoho narodu u konteksti analizu dosvidu postsotsialistychnykh krain [Peculiarities of restoring the historical memory of the Ukrainian people in the context of the analysis of the experience of post-socialist countries]. Naukovyi visnyk. «Demokratychne vriaduvannia» – Scientific Bulletin. "Democratic governance", 1, 45–67 [in Ukrainian].
Karnatsevych, I. (2012). Multyperspektyvnist na praktytsi. Yak vtilyty teoretychni zasady na urotsi [Multiperspectivity in practice. How to implement the theoretical principles of the lesson]. Istoriia v suchasnii shkoli – History in the modern school, 2, 29–33 [in Ukrainian].
Kyrychenko, T.V. (2010). Iz dosvidu zastosuvannia prezentatsii ta navchalnykh proektiv na urokakh istorii [From the experience of using presentations and educational projects in history lessons]. Istoriia ta pravoznavstvo – History and jurisprudence, 35, 9–11 [in Ukrainian].
Komarov, Yu. (2006). Myt, zupynys! Ty – istorychna! Z dosvidu vykorystannia fotomaterialiv na urokakh istorii [Moment, stop! You are historical! From the experience of using photographs in history lessons]. Istoriia v shkolakh Ukrainy – History in schools of Ukraine, 4, 15–20 [in Ukrainian].
Kuryn, M.M. (2016). Pro shcho mozhna dovidatysia iz simeinoho fotoalbomu. Rodynne derevo. Praktychne zaniattia 1. Vstup do istorii. 5 klas [What you can learn from the family photo album. Family tree. Practical lesson 1. Introduction to history. 5th grade]. Istoriia ta pravoznavstvo – History and jurisprudence, 12, 35–40 [in Ukrainian].
Lutsyshyn, H.I. (2015). Derzhavna polityka istorychnoi pamiati yak chynnyk konsolidatsii ukrainskoho suspilstva [State policy of historical memory as a factor in the consolidation of Ukrainian society]. Hrani – Faces, 8 (124), 33–37 [in Ukrainian].
Navchalni prohramy dlia 5–9, 10–11 klasiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv (novyi standart) [Curricula for grades 5–9, 10–11 of secon dary schools (new standard)]. (n.d.). Retrieved from http://osvita.ua/school/program/ [in Ukrainian].
Nahorna, L.P. (2012). Istorychna pamiat: teorii, dyskursy, refleksii [Historical memory: theories, discourses, reflections]. Kyiv: IPIEND imeni I.F. Kurasa NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Prakh, B. (2015). Dukhovenstvo Peremyskoi yeparkhii ta Apostolskoi administratsii Lemkivshchyny. T. 1: Biohrafichni narysy (1939–1989) [Clergy of the Diocese of Peremyshl and the Apostolic Administration of the Lemko Region. Vol. 1: Biographical essays (1939–1989)]. Lviv: Vydavnytstvo Ukrainskoho katolytskoho universytetu [in Ukrainian].
Selyshcheva, I. (2017). Istorychna pamiat u konteksti istorychnoi osvity [Historical memory in the context of historical education]. Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly – Higher and secondary school pedagogy, 1 (50), 222–230 [in Ukrainian].
Teremetska, T. (2012). Metodychni aspekty formuvannia mizhetnichnoi tolerantnosti v uchniv zahalnoosvitnikh zakladiv na urokakh istorii [Methodological aspects of the formation of interethnic tolerance in students of secondary schools in history lessons]. Istoriia v suchasnii shkoli – History in the modern school, 3, 34–37 [in Ukrainian].
Tomachenko, O.V. (2010). Pereosmyslennia istorychnykh protsesiv u shkilnii osviti Ukrainy 1990-kh rr. – pochatku XXI stolittia: teoretychni zasady, henezys, zmist [Rethinking historical processes in school education in Ukraine in the 1990s – early XXI century: theoretical principles, genesis, content]. Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu im. Lesi Ukrainky – Scientific Bulletin of Volyn Lesya Ukrainka National University, 22, 130–136 [in Ukrainian].
Trehub, O. (2008). Istorychna pamiat yak zasib mobilizatsii natsionalnoi svidomosti [Historical memory as a means of mobilizing national consciousness]. Mahisterium. Politychni studii – Magisterium. Political studies, 31, 25–29 [in Ukrainian].
Udod, O.A. (2011). Aktualni problemy suchasnoi istorychnoi osvity: harmoniia chy kompromis mizh naukoiu ta istorychnoiu pamiattiu [Current issues of modern historical education: harmony or compromise between science and historical memory]. Istoriia i suspilstvoznavstvo v shkolakh Ukrainy: teoriia ta metodyka navchannia – History and social sciences in schools of Ukraine: theory and methods of teaching, 8, 32–38 [in Ukrainian].
Udod, O.A. (2013). Shkilna istorychna osvita yak reprezentant polityky pamiati [School history education as a representative of the politics of memory]. Retrieved from irbis-nbuv.gov.ua/.../cgiirbis64 [in Ukrainian].
Chava, I. (2017). Hromadsko-politychna diialnist o. Severyna Baranyka u Drohobychi (1932–1939) [Socio-political activity of Fr. Severin Baranyk in Drohobych (1932–1939)]. Drohobytskyi kraieznavchyi zbirnyk – Drohobych local lore collection, 3, 267–275 [in Ukrainian].
Charkina, T.I. (2017). Teoretychni aspekty formuvannia polikulturnykh kompetentsii v suchasnomu osvitnomu prostori [Theoretical aspects of the formation of multicultural competencies in the modern educational space]. Istoriia ta pravoznavstvo – History and jurisprudence, 1–2, 8–12 [in Ukrainian].
Chernik, S.D. (2016). Metodyka vykorystannia materialiv ZMI na urokakh istorii u starshii shkoli [Methods of using media materials in history lessons in high school]. Istoriia ta pravoznavstvo – History and jurisprudence, 34–36, 9–13 [in Ukrainian].
Chuprii, L.V. (2011). Istorychna osvita yak skladova derzhavnoi polityky pamiati [Historical education as a component of the state policy of memory]. Retrieved from http://sd.net.ua/2011/06/20/istorichna-osvita-politika-pamyaty.html [in Ukrainian].
Shapoval, Yu. (2008). Polityka pamiati v suchasnii Ukraini [The politics of memory in modern Ukraine]. Heopolityka, prymyrennia ta pamiat: materialy dopovidi na Mizhnarodnii naukovii konferentsii, Kyiv, 4–6 hrudnia 2008 r. – Geopolitics, Reconciliation and Memory: Proceedings of the International Scientific Conference, Kyiv, December 4–6, 2008. Retrieved from http://khpg.org/index.php?id=1230112797 [in Ukrainian].
Shapoval, Yu. (Ed.). (2013). Kultura istorychnoi pamiati: yevropeiskyi ta ukrainskyi dosvid [Culture of historical memory: European and Ukrainian experience]. Kyiv: IPIEND [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Проблеми гуманітарних наук: збірник наукових праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія Історія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.