ТРАДИЦІЙНИЙ УКРАЇНСЬКИЙ НАРОДНИЙ ОДЯГ ЯК ОЗНАКА ЕТНІЧНОЇ САМОБУТНОСТІ КІНЦЯ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ ст. (НА ПРИКЛАДІ ЗАЛІЩИЦЬКОГО ПОДНІСТРОВ’Я)

Автор(и)

  • Оксана Сем’яник

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-2595.3/45.203994

Ключові слова:

народний одяг, етнос, Заліщицьке Подністров’я, чоловічий одяг, жіночий одяг, історичні традиції, вишиванка

Анотація

Анотація. Мета дослідження полягає у розкритті характерних рис традиційного народного одягу, зокрема вишивки Заліщицького Подністров’я, та встановлення її впливу на етнічну ідентичність, самобутність і свідомість населення кінця ХІХ – початку ХХ ст. Методологія дослідження ґрунтується на принципах історизму, системності та об’єктивності. Міждисциплінарний характер дослідження зумовив використання цілого спектру загальнонаукових, філософських та спеціально-історичних методів, з-поміж яких доцільно виокремити такі: польовий, історичний, вибіркового обстеження, спостереження та ін.

Наукова новизна дослідження зумовлюється аналізом фондових колекцій Заліщицького краєзнавчого музею, польових матеріалів та наявної теоретичної бази, які дали підставу виокремити основні конструктивні та художні особливості чоловічого і жіночого народного одягу (вишиванки) одного із районів Тернопільщини, встановити їх вплив на ментальні риси місцевого населення, його етнічну самобутність. Окремо проаналізовано основні методи вишивки: низь, лиштва, занизування. Визначено вплив традиційного одягу та орнаменту вишивки на сучасну культуру і свідомість українців.

Висновки. Встановлено, що для території Заліщицького Подністров’я кінця ХІХ – початку ХХ ст. характерний поділ одягу за ґендерною, віковою, функціональною належністю, а також за стилістикою орнаменту. Жіночий одяг, окрім верхнього, був різноманітніший, ніж чоловічий. Домінувальним елементом декорування була традиційна для регіону вишивка геометричного та рослинного орнаменту. Різноманіття українського традиційного одягу та смислове наповнення вишивки мають вагомий вплив на етнічну ментальність і самосвідомість українців сучасності, виявляючись в активізації національної пам’яті, дотриманні традицій, перетворенні вишиванки з елементу оздоблення повсякденного одягу в сакральну і святкову річ.

Біографія автора

Оксана Сем’яник

кандидат історичних наук, доцент кафедри методики викладання образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва та дизайну, Навчально-науковий інститут мистецтв, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, вул. В. Чорновола, 1, м. Заліщики, Україна, індекс 48601 (oksanasemyanik@gmail.com)

Посилання

Antonovych, D.V. (1993). Ukrainska kultura. Ukrainskyi ornament [Ukrainian culture. Ukrainian Ornament]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Bulhakova, L.P. (1997). Osoblyvosti khutrianykh bezrukavok Podillia [Features of fur tank tops of Podillya]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Istoriia ‒ Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: History, 2, 310‒321. Ternopil [in Ukrainian].

Bulhakova-Sytnyk, L.P. (2005). Podilska narodna vyshyvka: etnohrafichnyi aspekt [Podilska folk embroidery: Ethnographic aspect]. Lviv: In-t narodoznavstva NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Buchyk, M. (2003). Lokalni osoblyvosti Ternopilskoi vyshyvky [Local features of Ternopil broidery]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Istoriia – Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: History, 3, 115‒120. Ternopil [in Ukrainian].

Volianiuk, N. (2013). Pryznachennia vyshyvky v ozdoblenni sorochok Ternopilskoi oblasti pershoi polovyny XX st. [The purpose of embroidery in decoration of shirts of the Ternopil region of the first half of the XX century]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv ‒ Herald of Lviv National Academy of Arts, 24, 265‒274 [in Ukrainian].

Gilevich, E.V. (2011). Ornament kak semioticheskaya struktura dlya sovremennogo mira [Ornament as a semiotic structure for the modern world]. Znanie. Ponimanie. Umenie. Fundamentalnye i prikladnye issledovaniya v oblasti gumanitarnykh nauk: nauchnyy zhurnal Moskovskogo gumanitarnogo universitetaKnowledge. Understanding. Skill. Basic and applied research in the humanities: The Scientific Journal of Moscow University of Humanities, 2, 79‒83. Moscow [in Russian].

Hryb, A.Ye. (1998). Barvysti dzherela [Colorful beginning]. Ternopil: AMBER [in Ukrainian].

Dovhoshyia, T. (2013, June 19). Nash oberih – Borshchivska chorna vyshyvanka [Ourtalisman – Borshchiv black vyshyvanka]. Zolota pektoralGold pectoral. Retrieved from http://zolotapektoral.te.ua/taras-dovhoshyya-nash-oberihborschivska-chorna-vyshyvanka/ [in Ukrainian].

Mateiko, K.I. (1977). Ukrainskyi narodnyi odiah [Ukrainian folk clothes]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Mikhaylova, A.A. (2016). Fenomen sglaza i oberezhnye motivy v serbskoy traditsionnoy vyshivke: poisk aktualnogo podkhoda k izucheniyu etnomuzeologicheskogo naslediya [The Evil Eye Phenomenon and Coastal Motifs in Serbian Traditional Embroidery: the Search for a Current Approach to the Study of the Ethnomezeological Heritage]. Studia Slavica et Balcanica Petropolitana, 2 (20), 47‒64. doi: 10.21638/11701/spbu19.2016.204 [in Russian].

Sydorovych, S.Y. (1959). Ornament narodnykh tkanyn zakhidnykh zemel Ukrainy XIX – poch. XX st. [Folk tissues ornament of Western Ukraine in late XIX – early XX centuries]. Materialy etnohrafii ta mystetstvoznavstva ‒ Materials on ethnography and art history, 5, 122‒138. Kyiv [in Ukrainian].

TKMZ ‒ Zalishchytskyi raionnyi komunalnyi kraieznavchyi muzei, KN-1292, E-4: Zhinocha sorochka s. Zelenyi Hai [Zalishchyk District Municipal Museum of Local Lore, KN-1292, E-4: Women’s shirt with Zelenyi Hai] [in Ukrainian].

TKMZ ‒ Zalishchytskyi raionnyi komunalnyi kraieznavchyi muzei, KN-1297, Е-9: Zhinocha sorochka s. Lysychnyky [Zalishchyk District Municipal Museum of Local Lore, KN-1297, Е-9: Women’s shirt with Lysych-nyky] [in Ukrainian].

TKMZ ‒ Zalishchytskyi raionnyi komunalnyi kraieznavchyi muzei, KN-1298, E-10: Zhinocha sorochka s. Kolodribka [Zalishchyk District Municipal Museum of Local Lore, KN-1298, E-10: Women’s shirt with Kolodribka] [in Ukrainian].

TKMZ ‒ Zalishchytskyi raionnyi komunalnyi kraieznavchyi muzei, KN-1299, E-11: Zhinocha sorochka s. Kolodribka [Zalishchyk District Municipal Museum of Local Lore, KN-1299, E-11: Women’s shirt with Kolodribka] [in Ukrainian].

TKMZ ‒ Zalishchytskyi raionnyi komunalnyi kraieznavchyi muzei, KN-1339, E-41: Cholovicha sorochka s. Zelenyi Hai [Zalishchyk District Municipal Museum of Local Lore, KN-1339, E-41: Men’s shirt with Zelenyi Hai] [in Ukrainian].

TKMZ ‒ Zalishchytskyi raionnyi komunalnyi kraieznavchyi muzei, KN-1341, E-43: Zhinocha sorochka s. Ivane-Zolote [Zalishchyk District Municipal Museum of Local Lore, KN-1341, E-43: Women’s shirt with Ivane-Zolote] [in Ukrainian].

TKMZ ‒ Zalishchytskyi raionnyi komunalnyi kraieznavchyi muzei, KN-1342, E-44: Zhinocha sorochka s. Ivane-Zolote [Zalishchyk District Municipal Museum of Local Lore, KN-1342, E-44: Women’s shirt with Ivane-Zolote] [in Ukrainian].

TKMZ ‒ Zalishchytskyi raionnyi komunalnyi kraieznavchyi muzei, KN-1364, E-66: Cholovicha sorochka s. Zozulentsi [Zalishchyk District Municipal Museum of Local Lore, KN-1364, E-66: Men’s shirt with Zozulentsi] [in Ukrainian].

TKMZ ‒ Zalishchytskyi raionnyi komunalnyi kraieznavchyi muzei, KN-3431, E-171: Zhinocha sorochka s. Pechorna [Zalishchyk District Municipal Museum of Local Lore, KN-3431, E-171: Women’s shirt with Pechorna] [in Ukrainian].

TKMZ ‒ Zalishchytskyi raionnyi komunalnyi kraieznavchyi muzei, KN-6943, E-278: Zhinocha sorochka s. Lysychnyky [Zalishchyk District Municipal Museum of Local Lore, KN-6943, E-278: Women’s shirt with Lysychnyky] [in Ukrainian].

TKMZ ‒ Zalishchytskyi raionnyi komunalnyi kraieznavchyi muzei, KN-7346, E-290: Zhinocha sorochka s. Ivane-Zolote [Zalishchyk District Municipal Museum of Local Lore, KN-7346, E-290: Women’s shirt with Ivane-Zolote] [in Ukrainian].

TKMZ ‒ Zalishchytskyi raionnyi komunalnyi kraieznavchyi muzei, KN-7583, E-306: Zhinocha sorochka s. Nahiriany [Zalishchyk District Municipal Museum of Local Lore, KN-7583, E-306: Women’s shirt with Nahiriany] [in Ukrainian].

TKMZ ‒ Zalishchytskyi raionnyi komunalnyi kraieznavchyi muzei, KN-7976, E-321: Cholovicha sorochka s. Novosilka [Zalishchyk District Municipal Museum of Local Lore, KN-7976, E-321: Men’s shirt with Novosilka] [in Ukrainian].

Tsvetkova, N.N. (2016). Kompozitsiya tekstilnykh ornamentov geometricheskogo kompleksa kak semioticheskaya struktura [Composition of textile ornaments of a geometric complex as a semiotic structure]. Vestnik Yuzhno-Uralskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Sotsialno-gumanitarnye nauki ‒ Bulletin of the South Ural State University. Series: Social sciences and the humanities, 16 (4), 112‒115. doi: http://dx.doi.org/10.14529/ssh160416 [in Russian].

Sedakova, I., & Vlaskina, N. (2016, December). Folk Costume in the Ritual Year and Beyond: Heritage, Identity Marker, and Symbolic Object. Folklore: Electronic Journal of Folklore, 66 (66), 7‒14. Retrieved from http://www.folklore.ee/folklore/vol66/introduction.pdf. doi: https://doi.org/10.7592/FEJF2016.66.introduction.

Shevchenko, O. (2018). Ukrainian folk embroidery as a way of identification and communicative interaction of the Ukrainian people in modern conditions. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 120‒123. doi: https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147300

Van Orman, Т. (2013, May). The Role of Symbolic Clothing in Ukrainian Gender and Power. Studies in Slavic Cultures (Iss. 11). Retrieved from https://www.pitt.edu/~slavic/sisc/SISC11/docs/vanorman.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-26

Номер

Розділ

Статті