ПОВОЄННЕ ШКІЛЬНИЦТВО У СВІТЛІ ЗВІТНИХ ДОКУМЕНТІВ УКРАЇНСЬКОГО НАЦІОНАЛІСТИЧНОГО ПІДПІЛЛЯ

Автор(и)

  • Руслана Попп

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-2595.3/45.203986

Ключові слова:

ОУН та УПА, підпільні звіти, радянська система, шкільництво, вчителі

Анотація

Анотація. Мета дослідження – проаналізувати, які відомості про шкільництво на Дрогобиччині та Львівщині подаються у звітах ОУН, їх значення для комплексного й об’єктивного висвітлення освітніх процесів у західному регіоні України перших повоєнних років. Методологія дослідження ґрунтується на принципах історизму, системності, науковості, верифікації, авторської об’єктивності, поміркованого наративного конструктивізму, а також на використання загальнонаукових (аналіз, синтез, узагальнення) та спеціально-історичних (історико-генетичний, історико-типологічний, історико-системний) методів. Наукова новизна полягає у тому, щоб висвітлити, як учасники українського визвольного руху оцінювали радянську освітню політику, якими засобами боролися проти радянізації шкільництва в краї. Доведено, що українські визвольні сили аналізували кадровий склад, умови, зміст і результати навчально-виховного процесу у школах, з’ясовували завдання, які ставила радянська система перед учнями та педагогами і якими методами домагалася їх виконання. Показано, як у підпільних звітах описується повсякдення учительства. Висновки. Звіти ОУН є надзвичайно важливим історичним джерелом, яке висвітлює протиборство ОУН та УПА і радянської системи за школу в західних областях України у перші повоєнні роки. Підпільники подають інформацію про мережу шкіл, чисельність вчительства та учнів. Наголошують на тому, що у педагогічних колективах регіону левову частку становили кадри, прислані з східних областей УРСР. Із зведень зі Львівщини та Дрогобиччини видно, що наголос у радянській школі робився на ідеологізацію навчально-виховного процесу, масове втягнення учнів та учителів до комсомольських і піонерських організацій. Радянська система для впливу на шкільництво використовувала як агітаційно-пропагандистські, так і репресивні заходи. ОУН та УПА намагалася через освітньо-виховні і силові акції завадити цьому. Про підтримку українського руху молоддю, свідчать різні акції непокори у школах.

Біографія автора

Руслана Попп

кандидат історичних наук, доцент кафедри історії України, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франкa, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 (ryslana_popp@ukr.net)

Посилання

HDA SBU – Haluzevyi derzhavnyi arkhiv Sluzhby bezpeky Ukrainy [Branch State Archive of the Security Service of Ukraine] [in Ukrainian].

Ilnytskyi, V. (2016). Karpatskyi krai OUN v ukrainskomu vyzvolnomu rusi (1945–1954) [The Carpathian region of the OUN in the Ukrainian liberation movement (1945–1954)]. Drohobych: Posvit [in Ukrainian].

Ishchuk, O. (2003). Ideolohichno-vykhovna diialnist OUN(B) sered molodi (1944–1954 rr.) [Ideological and educational activities of the OUN(B) among young people (1944–1954)]. Z arkhiviv VUChK-HPU-NKVD-KHB – From the archives of the VUCHK-GPU-NKVD-KGB, 1 (20), 224–244. Kyiv [in Ukrainian].

Ishchuk, O. (2011). Molodizhni orhanizatsii OUN (1939‒1955 rr.) [Youth organizations within the OUN (1939–1955)]. Lviv; Toronto: Litopys UPA [in Ukrainian].

Kentii, A. (1999). Narys borotby OUN-UPA v Ukraini (1946–1956 rr.) [An outline of the struggle of OUN-UPA in Ukraine (1946–1956)]. Kyiv: Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Kyrychuk, Yu. (2000). Narysy z istorii ukrainskoho natsionalno-vyzvolnoho rukhu 40–50-kh rokiv XX stolittia [Essays on the History of the Ukrainian National Liberation Movement of the 40–50s of the 20th Century]. Lviv: Vyd-vo LNU im. I. Franka [in Ukrainian].

Kyrychuk, Yu. (2003). Ukrainskyi natsionalnyi rukh 40–50-kh rokiv XX stolittia: ideolohiia ta praktyka [Ukrainian national movement of 40–50-ies of XXth century: ideology and practice]. Lviv: Dobra sprava [in Ukrainian].

Patryliak, I. (2012). «Peremoha abo smert»: ukrainskyi vyzvolnyi rukh u 1939‒1960-kh rr. [«Victory or death»: Ukrainian liberation movement in 1939‒1960]. Lviv: Chasopys [in Ukrainian].

Popp, R. (2019). Stavlennia naselennia do diialnosti OUN i UPA u pershi povoienni roky (na materialakh pidpilnykh zvitiv) [Public attitude towards organization of ukrainian nationalists’ (OUN) and ukrainian insurgent army’s (UPA) activities in the first postwar years (based on the materials of underground reports)]. Problemy humanitarnykh nauk: zbirnyk naukovykh prats Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Seriia Istoriia ‒ Problems of Humanities. History Series: a collection of scientific articles of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, 2/44, 270–286 [in Ukrainian].

Rusnachenko, A. (2002). Narod zburenyi: natsionalno-vyzvolnyi rukh v Ukraini y natsionalni rukhy oporu v Bilorusii, Lytvi, Latvii, Estonii u 1940–50-kh rokakh [People outraged: the National liberation movement in Ukraine and the national resistance movement in Belarus, Lithuania, Latvia, Estonia in 1940–50s]. Kyiv: Universytetske vydavnytstvo «Pulsary» [in Ukrainian].

Svorak, S. (1998). Narodna osvita u zakhidnoukrainskomu rehioni: istoriia ta etnopolityka (1944–1964 rr.) [Folk education in the western Ukrainian region: history and ethnopolitics (1944–1964)]. Kyiv: Pravda Yaroslavychiv [in Ukrainian].

Starzhets, V. (2017b). Vidnovlennia radianskoi systemy shkilnoi osvity v zakhidnoukrainskomu rehioni pislia viiny (1944–1953 rr.) [Restoration of the Soviet system of school education in the Western region of Ukraine after the war (1944–1953)]. Hileia ‒ Hileya, 117, 48–52. Kyiv: Vydavnytstvo «Hileia» [in Ukrainian].

Starzhets, V. (2017a). Opir shkilnoi molodi radianskomu totalitarnomu rezhymovi u zakhidnykh oblastiakh URSR (1944–1953 rr.) [Resistance of schoolchildren to Soviet totalitarian regime in the western regions of the USSR (1944–1953)]. Aktualni problemy vitchyznianoi ta vsesvitnoi istoriiTopical problems of national and word history, 29, 70–75 [in Ukrainian].

Starzhets, V. (2016). Propahandystska diialnist ukrainskoho natsionalistychnoho pidpillia sered vchytelstva ta shkilnoi molodi (1944–1953 rr.) [Propaganda activities of the Ukrainian underground nationalist among teachers and schoolchildren (1944–1953)]. Aktualni problemy vitchyznianoi ta vsesvitnoi istoriiTopical problems of national and word history, 28, 109–120 [in Ukrainian].

Starodubets, H. (2008). Heneza ukrainskoho povstanskoho zapillia [The genesis of the Ukrainian insurgent stronghold]. Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-26

Номер

Розділ

Статті