МАСКУЛІННІ ІНІЦІАЦІЙНІ ПРАКТИКИ У ГУЦУЛІВ

Автор(и)

  • Любомир Зубик

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-2595.3/45.203963

Ключові слова:

ініціація, лімінальність, гуцули, опришки, пострижини, «солдатчина», легінь

Анотація

Анотація. Мета дослідження – на основі доступних джерел проаналізувати ритуали та обрядодії, що здійснювалися гуцулами задля утвердження зміни вікового чи соціального статусу хлопця, встановити структуру і вікову послідовність проходження ритуалів, визначити основні обрядові елементи здійснення зміни статусу юнака. Методологія дослідження спирається на принципи системності та об’єктивності, на порівняльно-історичний метод, структурно-семантичний і типологічний аналіз, а також на метод польових досліджень. У розвідці термін «ініціація» стосується винятково обрядів переходу особи з дитячої у юнацьку та з юнацької у дорослу вікові групи. Наукова новизна полягає у тому, що встановлено відповідність різних ініціаційних практик тим чи тим віковим і соціальним маркерам, виділено їх структуру, вплив на зовнішній вигляд індивідуума, його місце в громаді, соціальні права та обов’язки. Висновки. Ініціації гуцулів мали на меті наділити нового члена громади певними правами та обов’язками, а що важливіше – продовжити життєвий цикл індивідуума. Для юнаків у різні хронологічні відтинки ініціаційне значення мали кілька ритуалів. За типовою схемою здійснення переходу А. ван Геннепа ми можемо виділити дві основні групи ініціацій – ті, що містять у собі лімінальну фазу, і ті, які її не мають.

Основними маркерами зміни статусу хлопця (у досліджуваних ритуалах та обрядодіях) є зміна зачіски (обрубування волосся), «антиповедінка» в рамках парубоцької громади, демонстрування необхідних фізичних якостей юнака та несення військової повинності.

Попри те, мусимо констатувати відсутність широкої джерельної бази щодо вивчення цього питання, що наразі не дає змоги повною мірою дослідити структуру, зміст і значення маскулінних ініціаційних практик гуцула. Подальших наукових студій потребує встановлення статусу «легіня» як особливого прошарку парубків у гуцульському соціумі.

Біографія автора

Любомир Зубик

аспірант кафедри етнології і археології, ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, Україна, індекс 76000 (lubchyk1996@gmail.com)

Посилання

Aksonova, N. (2016). Initsiatsiia cherez hru (za materialamy ukrainskykh dytiachykh ihor kintsia XIX – pochatku XX st.) [Initiation through play (based on the materials of Ukrainian children’s games of the late XIX – early XX centuries)]. In M. Hrymych (Ed.), Narodna kultura ukraintsiv: zhyttievyi tsykl liudyny. Vol. 1: Dity. Dytynstvo. Dytiacha subkulturaFolk culture of Ukrainians: human life cycle. Vol. 1: Children. Childhood. Children’s subculture (pp. 167‒181). Kyiv: Duliby [in Ukranian].

Bayburin, A.K. (1992). Poyas (k semiotike veshchey) [Belt (to the semiotics of things)]. Iz kulturnogo naslediya narodov vostochnoy Evropy ‒ From the cultural heritage of the peoples of Eastern Europe, 3, 5‒13 [in Russian].

Bayburin, A.K. (1993). Ritual v traditsionnoy kulture: strukturno-semanticheskiy analiz vostochnoslavyanskikh obryadov [Ritual in Traditional Culture: Structural and Semantic Analysis of East Slavic Rites]. Saint Petersburg: Nauka [in Russian].

Balushok, V. (2010). Molodizhni hromady ta obriady initsiatsii v tradytsiinomu seli [Youth communities and initiation rites in a traditional village]. In M. Hrymych (Ed.), Narodna kultura ukraintsiv: zhyttievyi tsykl liudyny. Vol. 2: Molod. Molodist. Molodizhna subkulturaFolk culture of Ukrainians: human life cycle. Vol. 2: Youhg. Youth. Youth subculture (pp. 167‒181). Kyiv: Duliby [in Ukranian].

Balushok, V. (1998). Obriady initsiatsii ukraintsiv ta davnikh slovian [Rites of initiations of Ukrainians and ancient Slavs]. Lviv; New York: Vydavnytstvo M.P. Kotsia [in Ukranian].

Bestiuk, I. (2008). Miforytualna semantyka arkanu v ukrainskii literaturi XX stolittia [Mythoritic semantics of the arcane in Ukrainian literature of the twentieth century]. Retrieved from http://litmisto.org.ua/?p=19101 [in Ukranian].

Borysenko, V. (Ed.). (2007). Ukrainska etnolohiia [Ukranian ethnology]. Kyiv: Lybid [in Ukranian].

Voropai, O. (1991). Zvychai nashoho narodu: etnohrafichnyi narys [The rites of our people: Ethnographic sketch]. (Vol. 2). Kyiv: Oberih [in Ukranian].

Gennep, A. van. (1999). Obryady perekhoda. Sistematicheskoe izuchenie obryadov [The rites of passage. Systematic study of rites]. Moskow: Izdatelskaya firma «Vostochnaya literatura» RAN [in Russian].

Hoshko, Yu.H. (Ed.). (1987). Hutsulshchyna. Istoryko-etnohrafichne doslidzhennia [Hutsul region. Historical and ethnographic research]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukranian].

Hrabovetskyi, V.V. (1966). Antyfeodalna borotba karpatskoho opryshkivstva XVIXIX st. [Anti-feudal struggle of the Carpathian opryshchyna of XVIXIX centuries]. Lviv [in Ukranian].

Hutsuliak, O. (2011). Arkan – hutsulskyi tanets initsiatsii [Arkan is an Hutsul initiation dance]. Poiski sokrovennogo tsarstva: mifosofiya, etnopolitika, geokultura, novyy prometeizm, filosofiya traditsionalizmaSearch of the hidden kingdoms: mythosophy, ethnopolitics, geoculture, new prometheism, philosophy of traditionalism. Retrieved from: http://primordial.org.ua/archives/1287 [in Ukranian].

Etn. Arkhiv FIPMV PNU im V. Stefanyka – Naukovyi etnohrafichnyi arkhiv fakultetu istorii, politolohii i mizhnarodnykh vidnosyn Prykarpatskoho natsionalnoho universytetu imeni Vasylia Stefanyka [Scientific ethnographic archive of the Faculty of History, Political Science and International Relations of PNU. V. Stefanika] [in Ukranian].

Zvarych, I.M. (1996). Yazychnytska arkhaika ta yii semantyka v pokhoronnomu obriadi i holosinniakh hutsuliv [Pagan Archaic and its Semantics in the Hutsul Funeral Rites and Lamentations]. Pytannia literaturoznavstva ‒ Problems of Literary Criticism, 3, 111‒124 [in Ukranian].

Kmet, V. (2015). Obraz chuzhoho i katehoriia neprostykh u systemi demonolohichnykh viruvan pro ukrainsku vidmu [An image of a stranger and a category of difficult in the system of demonological beliefs about the Ukrainian witch]. Vosmi vseukrainski naukovi folklorystychni chytannia, prysviacheni profesoru Lidii Dunaievskii: materialy naukovo-praktychnoi konferentsii ‒ Eight All-Ukrainian Scientific Folklore Readings Dedicated to Professor Lydia Dunaevsky: Proceedings of the Scientific and Practical Conference. (pp. 37‒39). Kyiv. Retrieved from http://bit.ly/36aEPRX [in Ukranian].

Lich, E. (2001). Kultura i kommunikatsiya: logika vzaimosvyazi simvolov. K ispolzovaniyu strukturnogo analiza v sotsialnoy antropologii [Culture and Communication: the logic by which symbols are connected. An introduction to the use of structuralist analysis in social anthropology]. Moskow: Izdatelskaya firma «Vostochnaya literatura» RAN [in Russian].

Moisei, A. (2010). Reministsentsii arkhaichnykh statevykh initsialnykh rytualiv u skhidnoromanskoho ta ukrainskoho naselennia Bukovyny [Reminiscences of archaic rites of passage of Eastern Romanian and Ukrainian population in Bukovyna]. Pytannia starodavnoi ta serednovichnoi istorii, arkheolohii y etnolohii ‒ Questions of ancient and medieval history, archeology and ethnology, 2, 212‒223 [in Ukranian].

Onyshchuk, A. (1912). Z narodnoho zhyttia hutsuliv [From the life of the Hutsuls]. Materialy do ukrainskoi etnolohii ‒ Materials to Ukrainian ethnology, 15, 1‒201. Lviv: Etnohrafichna komisiia NTSh [in Ukranian].

Terner, V. (1983). Simvol i ritual [Symbol and ritual]. Moskow: Izdatelskaya firma «Vostochnaya literatura» RAN. Retrieved from http://platona.net/load/knigi_po_filosofii/antropologija/terner_viktor_simvol_i_ritual_1983/5-1-0-1016 [in Russian].

Usenko, I.B. (2005). Zvychaieve pravo [Traditional law]. In V.A. Smolii (Ed.), Entsyklopediia istorii UkrainyEncyclopedia of Ukrainian history (Vol. 3). Kyiv: Naukova dumka. Retrieved from http://www.history.org.ua/?termin=Zvychaeve_pravo [in Ukranian].

Shekeryk-Donykiv, P. (2009). Rik u viruvanniakh hutsuliv: vybrani tvory [A year in the Hutsul beliefs: Selected works]. Ivano-Frankivsk: Misto-NV [in Ukranian].

Shukhevych, V.O. (2000). Hutsulshchyna. Ch. 3. Repryntne vydannia. [Hutsul region. Vol. 3. A reprint edition]. Verkhovyna: Hutsulshchyna [in Ukranian].

Shcherbak, I. (2000). Obriadovi formy statevoi identyfikatsii ditei v tradytsiinii kulturi ukraintsiv [Ritual Forms of Sexual Identification of Children in Traditional Ukrainian Culture]. Narodna tvorchist ta etnohrafiia ‒ Folk art and ethnography, 1, 114‒118 [in Ukranian].

Falkowski, J. (1937). Zachodnie pogranicze Huculszczyzny dolinami Prutu, Bystrzycy Nadwórniańskiej, Bystrzycy Sołotwińskiej i Łomnicy [Western border of Huculszczyzna with valleys of Prut, Bystrzyca Nadwodniańska, Bystrzyca Sołotwińska and Łomnica]. Lwów: Nakł. Towarzystwa Ludoznawczego [in Polish].

Hnatiuk, V. (1912). Das Geschlechtsleben des ukrainischen [The sexual life of the Ukrainian]. (Vol. 2). Bauervo, Leipzig [in German].

Kolberg, O. (1970). Rus Karpatska [Carpathian Rus]. (Vol. 54 (1)). Wrocław, Poznań. Retrieved from https://polona.pl/item/rus-karpacka-cz-1,MTQyNzQ2MDc/6/#info:metadata [in Polish].

Witwicki, S. (1876). Hucuły [Hutsuls]. Pamiętnik towarzystwa tatrzańskiego ‒ Tatra Diary, 1, 73‒86 [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-26

Номер

Розділ

Статті