ОПОЗИЦІЙНІСТЬ СТУДЕНТСТВА ПЕДАГОГІЧНИХ ЗВО ЩОДО ЕКОНОМІЧНОЇ ПОЛІТИКИ РАДЯНСЬКОЇ ВЛАДИ НА СЕЛІ (1930-ті рр.)

Автор(и)

  • Олександр Комарніцький
  • Людмила Комарніцька

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-2595.1/43.184271

Ключові слова:

студент, інститут, технікум, колективізація, хлібозаготівля, розкуркулення, голод

Анотація

Анотація. Мета дослідження – показати ставлення студентів педагогічних закладів освіти до політики більшовиків, яку вони проводили в українському селі у 1930-ті рр. Щодо методології, то у процесі написання статті було використано комплекс загальнонаукових (аналіз, синтез, метод порівняння, діалектичний) та спеціально-наукових методів історичного пізнання (історико-генетичний, історико-порівняльний, історико-типологічний, проблемно-хронологічний). Наукова новизна: комплексно показано прояви опозиційності студентської молоді, яка не погоджувалася із високими темпами колективізації, політикою розкуркулення, гостро сприймала хлібозаготівлі, незадовільне харчування тощо. Висновки. У 1930-ті рр. частина студентів педагогічних закладів освіти, майбутніх вчителів, які, за задумом влади, у найближчому майбутньому мали забезпечити ідеологічне виховання дітей і підлітків, почали відверто заявляти про помилки влади у більшовицькій політиці щодо сільського господарства. Вони вважали, що дії радянської влади призвели до занепаду і деградації сільського господарства, дуже низької зарплати колгоспників. Через це деякі студенти відмовлялися їхати у села, брати участь у кампаніях, зокрема, колективізації, хлібозаготівлі, політико-освітній роботі тощо. Що стосується колективізації, то студенти відверто заявляли, що насильницькі методи, які широко використовувала панівна влада, могли призвести до масового антибільшовицького селянського руху. Частина молоді стверджувала, що більшовикам не слід втручатися у справу колективізації та вести боротьбу з куркулями. Не сприйняли студенти плани влади щодо хлібозаготівлі, вважаючи їх непосильними для селян. Особливо опозиційні настрої студентства посилилися у роки Голодомору 1932–1933 рр.

Біографії авторів

Олександр Комарніцький

доктор історичних наук, доцент, доцент кафедри історії України, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 61, вул. Огієнка, м. Кам’янець-Подільський, Україна, індекс 32300 (kob-1974@ukr.net)

Людмила Комарніцька

викладач, Подільський спеціальний навчально-реабілітаційний соціально-економічний коледж, 13, вул. Годованця, м. Кам’янець-Подільський, Україна, індекс 32300 (kob-1974@ukr.net)

Посилання

Hlabets, M. (1932). Pro Lypnyka, «lypovu» dyrektsiiu i hnylyi dukh [About Lipnik, the «linden» directorate and the rotten spirit]. Student revoliutsii – Student of Revolution, 27, 33–34 [in Ukranian].

Derhach, V., Zhuk, P., Zakharchenko, V., et al. (2001). Zhorna: Narysy. Spohady. Dokumenty: pro politychni represii na Cherkashchyni v period totalitarnoho rezhymu [Millstone: Essays. Memoirs. Documents: on political repression in Cherkasy region during the totalitarian regime]. Cherkasy [in Ukranian].

DAVO – Derzhavnyi arkhiv Vinnytskoi oblasti – The State Archives of Vinnytsia Region [in Ukranian].

DAZhO – Derzhavnyi arkhiv Zhytomyrskoi oblasti – The State Archives of Zhytomyr Region [in Ukranian].

DAKhO(a) – Derzhavnyi arkhiv Khersonskoi oblasti – The State Archives of Kherson Region [in Ukranian].

DAKhO(b) – Derzhavnyi arkhiv Khmelnytskoi oblasti – The State Archives of Khmelnytskyi Region [in Ukranian].

Yermak, O., & Bilyk, H. (2009). Poltavskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni V.H. Korolenka: z istorii pershykh desiatylit diialnosti [Poltava State Pedagogical V.G. Korolenko University: from the history of the first decades of activity]. Almanakh Poltavskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu «Ridnyi krai» – «Native Land» Poltava State Pedagogical University almanac, 2, 6–23. Poltava [in Ukranian].

Kondrashov, V. (1998, March-April ). «Z korinniam vyrvaty natsionalno-kontrrevoliutsiini elementy z N. P. I.» (Pohrom u Nizhynskii vyshchii shkoli na pochatku 30-kh rokiv) [«Rooting out Nationally Counter-Revolutionary Elements from NPI» (Massacre in Nizhynska higher school at the beginning of the 30-th)]. Siverianskyi litopys: vseukrainskyi naukovyi zhurnal – Siveryansky chronicle: All-Ukrainian scientific journal, 2 (20), 13–15. Chernihiv [in Ukranian].

Kulchytskyi, S. (1996). Komunizm v Ukraini: pershe desiatylittia (1919–1928) [Communism in Ukraine: the first decade (1919–1928)]. Kyiv [in Ukranian].

Lyman, I.I., & Konstantinova, V.M. (2008). Berdianski pedahohichni kursy ta pedahohichnyi tekhnikum (1920–1935 roky) [Berdyansk Pedagogical Courses and Teachers College (1920–1935)]. Materialy z istorii Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu – Proceedings from history of Berdyansk State Pedagogical University (Vol. 3). Kyiv [in Ukranian].

Lipinskii, V.V. (1991). Kto zashchitit studenta? Studencheskie organizatcii Ukrainy: istoriia i sovremennost [Who will protect the student? Student organizations of Ukraine: history and modernity]. Donetsk [in Russian].

Melnychuk. (1931). Kublo kurkulskykh synkiv [The dome of the kulak sons]. Student revoliutsii – Student of Revolution, 4, 27 [in Ukranian].

Moshyk, I.V. (2010). Osoblyvosti ta problemy formuvannia studentskoho kontynhentu vuziv Chernihivshchyny u 30-ti rr. XX st. [The features and problems of formation of the student contingent of higher education institutions in Chernihiv region in the 1930s.] Sivershchyna v istorii Ukrainy – Sivershchyna in the history of Ukraine, 3, 302–306. Kyiv, Hlukhiv [in Ukranian].

Prylutskyi, V.I. (2001). Molod Ukrainy v umovakh formuvannia totalitarnoho ladu (1920–1939 rr.) [The youth of Ukraine in the conditions of formation of a totalitarian system (1920–1939)]. Kyiv [in Ukranian].

Rishucha vidsich pravomu oportunizmu [The decisive rebuff of right opportunism]. (1930). Student revoliutsii – Student of Revolution, 24, 1 [in Ukranian].

Riabchenko, O. (2012). Studenty radianskoi Ukrainy 1920–1930-kh rokiv: praktyky povsiakdennosti ta konflikty identyfikatsii [Students of Soviet Ukraine in the 1920s and 1930s: Daily Practices and Conflicts of Identification]. Kharkiv [in Ukranian].

S. S. (1931, November 24). Vyrvaty z korenem [Tear out the root]. Za komunistychni kadry – For Communist Staff, 6, p. 2. Rzhyshchiv [in Ukranian].

Svyrydenko. (1935, November 6). Vorozhi dii Hriukacha [Grukach hostile actions]. Za bilshovytski pedkadry – For Bolshevik Staff, 16, p. 3. Luhansk [in Ukranian].

Skryzhenko, F. (1933). U Rzhyshchevi potribna perevirka [In Rzhishchev a check is needed]. Student revoliutsii – Student of Revolution, 7–8, 39 [in Ukranian].

Takym studentam ne mistse v proletarskomu VYShi [Such students have no place in the proletarian HEI]. (1930, March 21). Kuznia osvity – Workshop for Education, 8, р. 3 [in Ukranian].

Tuchynskyi, V.A. (2007). Stanovlennia i rozvytok vyshchoi ta profesiinoi osvity v misti Vinnytsi u 30-kh rr. XX st. [Formation and development of higher and professional education in Vinnitsa in the 1930s]. Vinnychchyna: mynule ta sohodennia. Kraieznavchi doslidzhennia: materialy XXI Vinnytskoi naukovoi istorychno-kraieznavchoi konferentsii – Vinnychena: past and today. Regional studies: the ХХІ Vinnytsa scientific historical and regional conference proceedings (pp. 297–300). Vinnytsia [in Ukranian].

Ukrainske radianske suspilstvo 30-kh rr. XX st.: narysy povsiakdennoho zhyttia [Ukrainian Soviet Society of the 1930s: Essays in Everyday Life]. (2012). Kyiv [in Ukranian].

Khvylia, B. (1931). «Mamo, do kolektyvu ne zapysuites» [«Mom, don’t sign up for the team»]. Student revoliutsii – Student of Revolution, 2, 24 [in Ukranian].

TsDAVO Ukrainy – Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv vyshchykh orhaniv vlady i upravlinnia Ukrainy [Central State Archives of Supreme Authorities and Governments of Ukraine] [in Ukranian].

TsDAHO Ukrainy – Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv hromadskykh obiednan Ukrainy [Central State Archives of Public Unions of Ukraine] [in Ukranian].

Ya. (1930, December 20). Vovk v ovechii shkuri [Wolf in sheep’s clothing]. Kuznia osvityWorkshop for Education, 5 (20), p. 4 [in Ukranian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-20

Номер

Розділ

Статті